Energinyt |
Kære læser
Hermed denne uges Energinyt.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Energi & Forsyning - December 2017
Vigtige beløbsgrænser 2017/18
Energiafgifter i 2018
Godtgørelse af energiafgifter 2018
Dom om energiafgifter for Bornholms Elproduktion A/S
Nyt fra Energiklagenævnet
Nyt fra Energitilsynet
Nyt fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Styresignaler
Aktindsigt i interne dokumenter - styresignal
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra EU-Domstolen
1 dom
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDODe fleste energiafgifter stiger i 2018 – om end kun marginalt – men det gør den godtgørelse, som momsregistrerede virksomheder kan opnå, også. Her får du en oversigt over både afgifter og godtgørelsessatser |
BeierholmAjourført oversigt med oplysninger om de vigtigste skattemæssige beløbsgrænser for 2017/18. |
Dansk RevisionGodtgørelse af energiafgifter 2018 De nye satser og procenter for godtgørelse af energiafgifter fra 1. januar 2018 er nu offentliggjort. |
EYEnergi & Forsyning - December 2017 I denne udgave kan du blandt andet læse om ny økonomisk regulering af elnetvirksomheder og om, at persondataforordningen lever i bedste velgående - også i Danmark. Du kan også blive klogere på, hvordan du får et overblik over årets opgaver i vand- og spildevandsselskaber og læse om EY's undersøgelse om planlægning og gennemførelse af større anlægsprojekter i energi- og forsyningssektoren. |
KammeradvokatenDom om energiafgifter for Bornholms Elproduktion A/S SKAT var berettiget til at opkræve i alt 14.022.278 kr. i yderligere energiafgifter for 2007-2009, fordi kraftvarmeværket ikke havde anvendt en korrekt opgørelsesmetode. |
Afgørelse
Stadfæstelse af Energitilsynets afgørelse vedrørende SEAS-NVE Net A/S' afvisning af moderselskabsgaranti som sikkerhedsstillelse
Bilag 1
Afgørelse
Stadfæstelse af Energitilsynets afgørelse vedrørende Syd Energi Net A/S' afvisning af moderselskabsgaranti som sikkerhedsstillelse
Bilag 1
Afgørelse
Stadfæstelse af Energistyrelsens afgørelse om afslag på ansøgning om tilskud til biomassekonvertering
afgoerelse.pdf
Bortfald af afgiftsfritagelse for det elforbrug, der overstiger 100 GWh årligt
afgoerelse.pdf
Afslag på ansøgning om tilskud til EUDP 2016
Effektivitetskrav til netselskaberne for 2017
Tilsynsafgørelse, el. Journalnr.: 17/00437 Energitilsynet har den 19. december truffet afgørelse om reduktion af netvirksomhedernes indtægtsrammer for 2018. I årets afgørelse er reduktionen 1-årig, og derfor er det kun indtægtsrammen for 2018, som bliver reduceret. Afgørelsen baserer sig på en benchmarking af netvirksomhedernes individuelle kvalitet i levering i 2016. I benchmarkingmodellen er anvendt de samme metoder og tærskelværdier, som har været anvendt til de seneste års benchmarking af kvalitet i levering.
Ændring af minimumgrænser for regulerkraftmarkedet
Tilsynsafgørelse, el. Sekretariatet for Energitilsynet har godkendt, at Energinet sænker minimumsbudgrænsen for deltagelse i regulerkraftmarkedet samt markedet for manuelle reserver. Sænkningen af budgrænsen betyder der nu kan bydes 5 MW ind i markedet, mod tidligere 10 MW. Sænkningen vil give flere aktører mulighed for at deltage i markederne, hvilket vil betyde øget konkurrence, med deraf følgende gevinster
Administrationsgrundlag for tilsyn med netvirksomhedernes særskilte identitet
Tilsynsafgørelse, el. Journalnr.: 17/11022
Lilleholt udpeger Energinets nye interessentforum
Energiens minister Lars Chr. Lilleholt har udpeget Jørgen G. Jørgensen som formand for Energinets interessentforum for 2018 og 19. Desuden har han udpeget 25 menige medlemmer.
23 mio. kr. til eldrevne varmepumper skal give grønnere fjernvarme
Store eldrevne varmepumper skal erstatte fossil fjernvarmeproduktion på flere af Danmarks naturgasfyrede kraftvarmeværker.
Som følge af ændringen af den organisatoriske struktur i SKAT pr. 1. januar 2018 fastlægges retningslinjer for behandling af anmodninger om aktindsigt i interne arbejdsdokumenter. Efter disse retningslinjer har parter altid ret til aktindsigt i interne arbejdsdokumenter, der udveksles mellem forretningsområderne i SKAT og mellem fagdirektørområder i de enkelte forretningsområder. Parten har derimod ikke ret til aktindsigt i interne dokumenter, der udveksles mellem underdirektørområder og/eller enheder i underdirektørområderne i de enkelte fagdirektørområder. Retten til aktindsigt for andre end parter omfatter ikke aktindsigt i interne arbejdsdokumenter, der er udvekslet mellem forskellige forretningsområder i SKAT eller inden for et forretningsområde i SKAT.
Forslag til ændring af bekendtgørelse om energiforsyningsvirksomhedernes indberetningspligt til Bygnings- og Boligregistret (BBR)
Oprettelsesdato: 18-12-2017
Høringsfrist: 12-01-2018
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - energi - gasindustrien - gasforsyningssikkerheden - forordning (EU) nr. 994/2010 - naturgasvirksomheders pligt til at træffe foranstaltninger for at sikre gasforsyninger til beskyttede kunder - artikel 2, stk. 2, nr. 1) - begrebet »beskyttede kunder« - artikel 8, stk. 2 - yderligere forpligtelse - artikel 8, stk. 5 - naturgasvirksomhedernes mulighed for at opfylde deres forpligtelse på regionalt niveau eller EU-niveau - national lovgivning, der pålægger naturgasvirksomheder en yderligere naturgaslagringspligt, hvis anvendelsesområde omfatter kunder, der ikke er opregnet blandt beskyttede kunder, i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i forordning nr. 994/2010 - lagerforpligtelse, der skal opfyldes for 80% af den pågældende medlemsstats område
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-226/16 Energipolitik Eni m.fl. - Indstilling1) Artikel 8, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 994/2010 af 20. oktober 2010 om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden og ophævelse af Rådets direktiv 2004/67/EF skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, der pålægger naturgasleverandører en naturgaslagringspligt, hvis anvendelsesområde omfatter kunder, der ikke er nævnt blandt de »beskyttede kunder« som omhandlet i denne forordnings artikel 2, stk. 2, nr. 1), under forudsætning af at betingelserne i den første af disse bestemmelser overholdes, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at undersøge.
2) Artikel 8, stk. 5, i forordning nr. 994/2010 skal fortolkes således, at den er til hinder for, at en medlemsstats lovgivning pålægger naturgasleverandører at opfylde deres forpligtelser til at være i besiddelse af gaslagre med henblik på at opretholde gasforsyningssikkerheden i krisesituationer nødvendigvis og udelukkende ved hjælp af infrastrukturer på det nationale territorium. I den foreliggende sag påhviler det imidlertid den forelæggende ret at undersøge, om den mulighed, som den nationale lovgivning giver den kompetente minister for at tage højde for de pågældende leverandørers »øvrige udligningsinstrumenter«, reelt giver dem mulighed for at opfylde deres forpligtelser på regionalt niveau eller EU-niveau.
3581. samling i Rådet (transport, telekommunikation og energi) den 4.-5. december 2017 i Bruxelles
Commission welcomes agreement on energy performance of buildings
State aid: Commission approves Greek auction scheme for renewable electricity
Spm. 14 |
Spm. 120 |
Spm. 121 |