Energinyt |
Kære læser
Hermed denne uges Energinyt.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Manglende klagevejledning, jf. forvaltningslovens § 25
Godtgørelse af energiafgifter
Godtgørelse af afgifter 2019
Overskudsvarmeafgift - ændring af praksis
Nyt fra Energitilsynet
Afgørelser
Godtgørelsesberettigelse - Afgift af dieselolie anvendt til drift af råstofpumper
Domme
Mineralolieafgift - støttebrændere ved opstart og nedlukning
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
BDOAlt energi- og vandforbrug er belagt med afgifter, men der findes også godtgørelser. |
BeierholmGodtgørelse af afgifter på el, brændsler og vand. Opdateret med nye satser for 2019. |
Folketingets OmbudsmandManglende klagevejledning, jf. forvaltningslovens § 25 Udtalt, at afgørelser, som skattemyndighederne havde truffet i en konkret sag, og som ikke fuldt ud gav den pågældende medhold, burde have indeholdt klagevejledning, jf. forvaltningslovens § 25, stk. 1. Endvidere udtalt, at klagevejledning i form af vedlæggelse af et cirkulære, der indeholder en samlet beskrivelse af klagevejene, kun kan gives, såfremt meddelelsen af afgørelsen indeholder en udtrykkelig henvisning til cirkulærets bestemmelse om klagevejene. Henstillet, at Skattedepartementet overfor de berørte myndigheder præciserer forvaltningslovens regler om, hvornår der skal gives klagevejledning, og om klagevejledningens indhold. (J. nr. 1988-497-222) |
PwCOverskudsvarmeafgift - ændring af praksis Nye styresignaler lemper praksis - læs her, om din virksomhed kan få fordel af ændringerne |
Høring, el. Frist: 18-02-2019
Høring over Energinets anmeldelser af kapacitetsberegningsmetode for den langsigtede tidsramme samt deling af kapacitet til transmissionsrettigheder
Markant lavere forrentning af indskudskapital for varmevirksomheder efter nye regler
Tilsynsafgørelse, varme. Journalnr.: 18/09137 Forsyningstilsynet har afgjort, at Ringsted Fjernvarme kan opkræve 114.990 kr. hos virksomhedens varmeforbrugere til forrentning af indskudskapitalen for 2019.
Markant lavere forrentning af indskudskapital for varmevirksomheder efter nye regler
Tilsynsafgørelse, varme. Journalnr.: 18/09137 Forsyningstilsynet har afgjort, at Ringsted Fjernvarme kan opkræve 114.990 kr. hos virksomhedens varmeforbrugere til forrentning af indskudskapitalen for 2019.
Sagen angik godtgørelse af CO2-afgift, mineralolie- og svovlafgift for perioden 1. april 2010 - 31. december 2015. SKAT havde nedsat godtgørelsen, da dieselforbruget til drift af råstofpumper på skibe ikke ansås omfattet af afgiftsfritagelsen for sejlads. Landsskatterettens flertal anså ikke forholdet for groft uagtsomt og ændrede derfor afgørelsen delvist. Endvidere angik afgørelsen afslag på anmodning om yderligere godtgørelse af miljø- og energiafgifter samt NOx-afgift.
Sagen drejede sig om, hvorvidt et affaldsforbrændingsanlæg er berettiget til godtgørelse af mineralolieafgift for så vidt angår den olie, der blev forbrugt i støttebrændere ved opstart og nedlukning af anlægget.
Ved opstarten anvendes de oliefyrede støttebrændere for at bringe anlægget op på den temperatur (mindst 850° C), som er påkrævet efter miljøkrav, før der fyres med affald, som er hovedbrændslet. Det var først i den sidste del af opstartsperioden, som varede ca. 10 timer, at der blev produceret fjernvarme. Indtil da blev den producerede energi "blæst over tag".
Desuden anvendes støttebrænderne ved nedlukning af anlægget efter, at fyring med affald er afsluttet, således at der sker en kontrolleret nedkøling og afbrænding af det resterende affald. Ved denne nedlukning produceres ikke fjernvarme.
Spørgsmålet var, om olieforbruget i støttebrænderne i den del af opstartsperioden, hvor der ikke blev produceret fjernvarme, samt ved nedlukningen, omfattes af mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 4, hvorefter der ikke ydes tilbagebetaling af afgiften af olie, der anvendes til fremstilling af varme, som leveres fra virksomheden.
Landsskatteretten havde givet virksomheden medhold i, at forbruget i støttebrænderne ikke anvendes til fremstilling af varme, som leveres fra virksomheden, fordi der var tale om forbrug uden samtidig kraftvarmeproduktion.
Ministeriet indbragte sagen for domstolene, og sagen blev grundet dens principielle karakter henvist til landsretten.
Om fortolkningen af mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 4, udtalte landsretten, at det afgørende er, om der er tale om afgift af varme og varer, der "anvendes til fremstilling af varme, som leveres fra virksomheden".
For så vidt angår "leveres fra virksomheden" fandt landsretten, at dette skal forstås som en afgrænsning af, om der er tale om varme bestemt for videresalg.
Efter en gennemgang af de faktiske omstændigheder, herunder skønsmandens erklæringer, fandt landsretten, at anvendelsen af støttebrænderne er en del af anlæggets drift, som er så snævert knyttet til anlæggets produktion af varme bestemt for videresalg, at olien må anses for omfattet af § 11, stk.4, i mineralolieafgiftsloven. Det kunne efter landsrettens vurdering ikke føre til et andet resultat, at der blev blæst energi over tag.
På den baggrund fik Skatteministeriet medhold i påstanden om, at virksomheden ikke er berettiget til tilbagebetaling af mineralolieafgift.
Bekendtgørelse af lov om fremme af vedvarende energi
Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 14-02-2019 indstilling i C-585/17 Statsstøtte Dilly's Wellnesshotel
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - støtteordning i form af lempelser af miljøafgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 17, stk. 1, litra a) - energiintensive virksomheder - forordning (EU) nr. 651/2014 - artikel 44, stk. 1-3 - udvælgelse af støttemodtagere på grundlag af gennemsigtige og objektive kriterier - udbetaling af en fast kompensation - artikel 58, stk. 1 - overgangsbestemmelser - artikel 5, stk. 2, litra d) - støttens gennemsigtighed - støtte i form af skattefordele
Tidligere dokument: C-585/17 Statsstøtte Dilly's Wellnesshotel - Dom
Energy Union: EU invests a further €800 million in priority energy infrastructure
SA.34045Germany, Exemption from network charges for large electricity consumers (§19 StromNEV) in Germany
Member State: | Germany |
Primary Objective: | Other |
Aid instrument: | Other forms of tax advantage |
Case Type: | Scheme |
Duration: | from 01.01.2011 |
Notification or Registration Date: | 08.12.2011 |
DG Responsible: | Competition DG |
2012/NN | |
Decision on 06.03.2013: | Decision to initiate the formal investigation procedure |
Press release: | IP/13/191 |
Decision Text: | Letter to the Member State - working language en |
Publication on 04.05.2013: | Official Journal: JOCE C/128/2013 |
2013/C | |
Decision on 28.05.2018: | Negative decision with recovery |
Press release: | IP/18/3966 |
Decision Text: | Letter to the Member State - working language en Published on 26.09.2018 |
Publication on 16.01.2019: | Official Journal: JOCE L/14/2019 |
Related court case(s): | T-704/18T-706/18T-705/18T-693/18 |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |