Energinyt 2018, uge 10

Kære læser

Hermed denne uges Energinyt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Godtgørelse af elafgift

Nyt fra Energiklagenævnet

Nyt fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Bindende svar
Tilskud, Moms
Delvis godtgørelse af elforbrug til varmepumpe og elkedel

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
1 dom


 

Artikler og interessante links

BDO

Godtgørelse af elafgift

Nogle virksomheder snyder sig selv, fordi de ikke får godtgjort deres elafgifter. Andre får godtgjort med for store beløb, fordi de ikke har opsat bimålere og ikke kender den særlige kvadratmeterregel.


 

Nyt fra Energiklagenævnet

Afgørelse
Klage afvist på grund af overskredet klagefrist

anonymiseret_afgoerelse_18-00168.pdf
Klage over Energimærkningsrapport vedrørende registrering af hulmursisolering


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Ny undersøgelse: Ingen klar sammenhæng mellem vindmøllestøj og hjerte-kar-sygdom
Første del af en undersøgelse af, om støj fra vindmøller kan påvirke menneskers sundhed, er nu færdig. De fem andre delundersøgelser er på vej.


Indholdsfortegnelse 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Tilskud, Moms

SKM2018.97.SR

Skatterådet kan bekræfte, at tilskuddet ikke udgør vederlag for en leverance, jf. momslovens § 27. Tilskuddet omfattes derfor ikke af momslovens anvendelsesområde, og tilskuddene skal derfor ikke belægges med moms.

 

Bindende svar: Delvis godtgørelse af elforbrug til varmepumpe og elkedel

SKM2018.95.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at et varmeselskab kunne få delvis godtgørelse efter elafgiftslovens § 11, stk. 3, 7. pkt., for afgift af elektricitet, som anvendtes i en varmepumpe eller elkedel, der var installeret hos en varmekunde til brug for varmefremstilling. Varmepumpen var et led i levering af såkaldt "kold fjernvarme".

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse om suspension af tilskud til industrielle kraft-varme-værker  

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Skatteankestyrelsen  

Nyt fra EU-domstolen

Nye sager for domstolen

C-695/17 Metirato

Skal artikel 13, stk. 1, i direktiv 2010/24/EU , for så vidt som det heri bestemmes, at [org. s. 5] fordringer, for hvilke der er fremsat anmodning om inddrivelse, i den bistandssøgte medlemsstat skal behandles på samme måde som hvis det drejede sig om den bistandssøgte medlemsstats egne fordringer, fortolkes således,

a) at den bistandssøgte medlemsstat også er part i en retssag, der vedrører tilbagebetalingen af de beløb, der er blevet betalt som følge af inddrivelsen, eller

b) a...


Indstillinger
C-90/17 Turbogás

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 14, stk. 1, litra a) - fritagelse for energiprodukter og elektricitet, der anvendes til produktion af elektricitet - artikel 21, stk. 5, tredje afsnit - enhed, der fremstiller elektricitet til eget forbrug - afgiftsfritagelse for mindre elektricitetsproducenter

Generaladvokatens indstilling:

1. Artikel 21, stk. 5, tredje afsnit, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at denne bestemmelse også vedrører enheder, der fremstiller elektricitet til eget forbrug, uden at være mindre elektricitetsproducenter.

2. Artikel 21, stk. 5, tredje afsnit, sammenholdt med artikel 14, stk. 1, litra a), i direktiv 2003/96 skal fortolkes således, at en enhed, der fremstiller elektricitet og anvender en del af den egenproducerede elektricitet til denne produktion af elektricitet, ikke skal betragtes som distributør af denne elektricitet i den forstand, hvori udtrykket anvendes i denne bestemmelse. En sådan enhed skal indrømmes den fritagelse, der er fastsat i dette direktivs artikel 14, stk. 1, litra a), med hensyn til den egenproducerede elektricitet, som selskabet anvender til sin egen produktion af elektricitet.


C-103/17 Messer France

Sagen omhandler:

Beskatning af energiprodukter og elektricitet - nationale regler, hvorefter der skal betales bidrag til den offentlige elektricitetstjeneste - punktafgift på elektricitet - indirekte afgift - betingelser for indførelsen af en anden indirekte afgift til særlige formål - begrebet særlige formål - sammenligneligheden mellem de øvrige indirekte afgifter til særlige formål og punktafgiften på elektricitet - overholdelsen af en minimumssats for beskatning - forskellen mellem afgift og obligatorisk økonomisk ydelse, som ikke er af skattemæssig karakter

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 18, stk. 10, andet afsnit, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet tillod Den Franske Republik at opretholde sin nationale beskatningsordning for elektricitet frem til den 31. december 2008, med overholdelsen af de i direktivet fastsatte minimumstakster som den eneste forpligtelse.

2) Artikel 3, stk. 2, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed skal fortolkes således, at opretholdelsen eller indførelsen af en indirekte afgift til særlige formål ikke er betinget af en forudgående indførsel af den harmoniserede punktafgift.

3) Artikel 3, stk. 2, i direktiv 92/12 skal fortolkes således, at:

- et bidrag som det i hovedsagen omtvistede, som er beregnet på grundlag af elforbruget, ikke kan kvalificeres som en indirekte afgift til særlige formål, for så vidt som de opkrævede beløb allokeres til geografisk takstudligning, nedsættelse af elpriserne for fattige husstande og personer samt betaling af offentlige institutioners driftsomkostninger.

- Derimod kan bidraget kvalificeres som en indirekte afgift til særlige formål, som er forenelig med artikel 3, stk. 2, i direktiv 92/12, for så vidt angår den procentdel af det opkrævede beløb, der er allokeret til finansiering af fremstilling af elektricitet fra vedvarende energikilder.

4) De beløb, der med urette er blevet opkrævet ved anvendelsen af en indirekte afgift, som er delvist uforenelig med artikel 3, stk. 2, i direktiv 92/12, skal tilbagebetales med en tilsvarende procentdel til de afgiftspligtige personer, der har betalt disse beløb, medmindre disse har foretaget en endelig overvæltning heraf.


Domme
C-31/17 Cristal Union

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra a) - energiprodukter, der anvendes til produktion af elektricitet - fritagelsesforpligtelse - artikel 15, stk. 1, litra c) - energiprodukter, der anvendes til kraftvarmeproduktion - mulighed for afgiftsfritagelse eller afgiftslempelse - naturgas bestemt til at producere både varme og elektricitet

Domstolens dom:

Artikel 14, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at den obligatoriske fritagelse, der er fastsat i denne bestemmelse, gælder for energiprodukter, der anvendes til produktion af elektricitet, når disse produkter anvendes til kraftvarmeproduktion som omhandlet i dette direktivs artikel 15, stk. 1, litra c).

Tidligere dokument: C-31/17 Cristal Union - Indstilling