Energinyt |
Kære læser
Hermed denne uges Energinyt.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Nyt fra Energiklagenævnet
Nyt fra Energitilsynet
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
afgoerelse.pdf
Godkendelse af projektforslag om fjernvarmeforsyning af Nordborg, Havnbjerg, Svenstrup, Guderup og Egen stadfæstet
Høring, el. Frist: 02.05.2018
Høring: Udkast til metodegodkendelse - Energinets tilslutningsprincipper for nettilslutning af forbrugere på transmissionsniveau over 100 kV (el)
Høring, gas. Frist: 02.05.2018
Høring: Energinets metodeanmeldelse - Justering af budprofil i Energinets kommercielle afbrydelighedskoncept (Hyper 3)
Referat
Referat fra Momskontaktudvalgsmødet d. 21. marts 2018
Sagen omhandler:
Beskatning af energiprodukter og elektricitet - nationale regler, hvorefter der skal betales bidrag til den offentlige elektricitetstjeneste - punktafgift på elektricitet - indirekte afgift - betingelser for indførelsen af en anden indirekte afgift til særlige formål - begrebet særlige formål - sammenligneligheden mellem de øvrige indirekte afgifter til særlige formål og punktafgiften på elektricitet - overholdelsen af en minimumssats for beskatning - forskellen mellem afgift og obligatorisk økonomisk ydelse, som ikke er af skattemæssig karakter
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 18, stk. 10, andet afsnit, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet tillod Den Franske Republik at opretholde sin nationale beskatningsordning for elektricitet frem til den 31. december 2008, med overholdelsen af de i direktivet fastsatte minimumstakster som den eneste forpligtelse.
2) Artikel 3, stk. 2, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed skal fortolkes således, at opretholdelsen eller indførelsen af en indirekte afgift til særlige formål ikke er betinget af en forudgående indførsel af den harmoniserede punktafgift.
3) Artikel 3, stk. 2, i direktiv 92/12 skal fortolkes således, at:
- et bidrag som det i hovedsagen omtvistede, som er beregnet på grundlag af elforbruget, ikke kan kvalificeres som en indirekte afgift til særlige formål, for så vidt som de opkrævede beløb allokeres til geografisk takstudligning, nedsættelse af elpriserne for fattige husstande og personer samt betaling af offentlige institutioners driftsomkostninger.
- Derimod kan bidraget kvalificeres som en indirekte afgift til særlige formål, som er forenelig med artikel 3, stk. 2, i direktiv 92/12, for så vidt angår den procentdel af det opkrævede beløb, der er allokeret til finansiering af fremstilling af elektricitet fra vedvarende energikilder.
4) De beløb, der med urette er blevet opkrævet ved anvendelsen af en indirekte afgift, som er delvist uforenelig med artikel 3, stk. 2, i direktiv 92/12, skal tilbagebetales med en tilsvarende procentdel til de afgiftspligtige personer, der har betalt disse beløb, medmindre disse har foretaget en endelig overvæltning heraf.
Commission welcomes final vote on energy performance of buildings
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Bilag 4 |
Bilag 4 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Bilag 3 |
Bilag 178 |
Bilag 179 | Brev fra EUU vedrørende nærhedstjek af forslag om beskatning af den digitale økonomi |