Energinyt 2018, uge 16

Kære læser

Hermed denne uges Energinyt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Nyt fra Energiklagenævnet

Nyt fra Energitilsynet

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Nyt fra Energiklagenævnet

afgoerelse.pdf
Godkendelse af projektforslag om fjernvarmeforsyning af Nordborg, Havnbjerg, Svenstrup, Guderup og Egen stadfæstet


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Energitilsynet

Høring, el. Frist: 02.05.2018
Høring: Udkast til metodegodkendelse - Energinets tilslutningsprincipper for nettilslutning af forbrugere på transmissionsniveau over 100 kV (el)

Høring, gas. Frist: 02.05.2018
Høring: Energinets metodeanmeldelse - Justering af budprofil i Energinets kommercielle afbrydelighedskoncept (Hyper 3)


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Referat

Referat fra Momskontaktudvalgsmødet d. 21. marts 2018


 

Nyt fra EU-domstolen

Indstillinger
C-103/17 Messer France

Sagen omhandler:

Beskatning af energiprodukter og elektricitet - nationale regler, hvorefter der skal betales bidrag til den offentlige elektricitetstjeneste - punktafgift på elektricitet - indirekte afgift - betingelser for indførelsen af en anden indirekte afgift til særlige formål - begrebet særlige formål - sammenligneligheden mellem de øvrige indirekte afgifter til særlige formål og punktafgiften på elektricitet - overholdelsen af en minimumssats for beskatning - forskellen mellem afgift og obligatorisk økonomisk ydelse, som ikke er af skattemæssig karakter

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 18, stk. 10, andet afsnit, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet tillod Den Franske Republik at opretholde sin nationale beskatningsordning for elektricitet frem til den 31. december 2008, med overholdelsen af de i direktivet fastsatte minimumstakster som den eneste forpligtelse.

2) Artikel 3, stk. 2, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed skal fortolkes således, at opretholdelsen eller indførelsen af en indirekte afgift til særlige formål ikke er betinget af en forudgående indførsel af den harmoniserede punktafgift.

3) Artikel 3, stk. 2, i direktiv 92/12 skal fortolkes således, at:

- et bidrag som det i hovedsagen omtvistede, som er beregnet på grundlag af elforbruget, ikke kan kvalificeres som en indirekte afgift til særlige formål, for så vidt som de opkrævede beløb allokeres til geografisk takstudligning, nedsættelse af elpriserne for fattige husstande og personer samt betaling af offentlige institutioners driftsomkostninger.

- Derimod kan bidraget kvalificeres som en indirekte afgift til særlige formål, som er forenelig med artikel 3, stk. 2, i direktiv 92/12, for så vidt angår den procentdel af det opkrævede beløb, der er allokeret til finansiering af fremstilling af elektricitet fra vedvarende energikilder.

4) De beløb, der med urette er blevet opkrævet ved anvendelsen af en indirekte afgift, som er delvist uforenelig med artikel 3, stk. 2, i direktiv 92/12, skal tilbagebetales med en tilsvarende procentdel til de afgiftspligtige personer, der har betalt disse beløb, medmindre disse har foretaget en endelig overvæltning heraf.


Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Commission welcomes final vote on energy performance of buildings

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 164 Forslag til lov om Forsyningstilsynet.

Bilag

Bilag 3

Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren

L 165 Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om afgift af elektricitet. (Styrkelse af rammerne for overvågning af elforsyningssikkerheden og klare regler for sikring af kapacitet, ændringer som følge af forordninger om EU-netregler, flytning af ansvar for måling af elektricitet hos elforbrugere direkte tilsluttet transmissionsnettet og samkøring af oplysninger om realiserede energibesparelser m.v.).

Bilag

Bilag 4

Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvorvidt lovforslaget ændrer ved, at Energinet fortsat har ansvaret for at sikre elforsyningssikkerheden, og at elforsyningssikkerheden dermed ikke overlades frit til markedet, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 2

Spm. om, hvor mange timer om året Energinet har anvendt tvangskørsler af kraftværker i Danmark, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 3

Spm. om, hvorvidt en situation, hvor der ikke er brug for kraftværker, kan betegnes som en ”normal situation”, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 4

Spm. om, hvorvidt det danske elsystem ikke længere har behov for de såkaldte tvangskørsler af kraftværker for at sikre forsyningssikkerheden, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 5

Spm., om man med lovforslaget sikrer, at alle aktører får mulighed for at levere systembærende ydelser, og at Energinet forpligtes til altid at vælge den billigste leverandør, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 6

Spm. om kommentar til Danmarks Vindmølleforenings indlæg i Altinget den 15/3-18: ”Vindmølleforening: Ny elforsyningslov kan underminere markedsmodellen”, hvor foreningen beskriver lovforslaget som værende konkurrenceforvridende statsstøtte til de centrale kraftværker og i strid med EU’s konkurrenceregler, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 7

Spm. om kommentar til Danmarks Vindmølleforenings indlæg i Altinget den 15/3-18: ”Vindmølleforening: Ny elforsyningslov kan underminere markedsmodellen”, hvor foreningen skriver: ”Kort fortalt indeholder regeringens forslag til ny elforsyningslov en beføjelse til ministeren om at afholde et udbud for levering af systemydelser. Det virker helt besynderligt i betragtning af, at der ikke er brug for ydelserne”, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 8

Spm. om, at når Energinet investerer i systembærende komponenter som synkronkompensatorer til at sikre elforsyningssikkerheden, så finansieres dette gennem de tariffer, som Energinet opkræver hos elforbrugerne, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 9

Spm., om de centrale værker blev aktiveret kommercielt i elmarkedet pga. elprisen eller varmebehov og ikke blev aktiveret af Energinet pga. forsyningssikkerheden i 90 pct. af tiden i 2017 m.v., til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 10

Spm. om behovet for at pålægge Energinet at gennemføre et udbud af visse egenskaber, som er tilgængelige i elnettet, og om indkøbet af systembærende egenskaber kan være konkurrenceforvridende for elmarkedet, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 11

Spm. om, hvorvidt Energinets rapport ”Behov for systembærende egenskaber i Danmark ved netfejl - Opsummering af Energinets analysearbejde (september 2017)” har påvist, at moderne vindmøller vil give et væsentligt bidrag til understøttelse af systemsikkerheden både nu og i fremtiden m.v., til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 12

Spm. om ambitionerne for Danmarks fremtidige elforsyningssikkerhed, og hvordan man vil inddrage de aktører, der bidrager til at sikre en høj elforsyningssikkerhed, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 13

Spm. om, hvordan man sikrer, at § 27 a, stk. 2, i lov om elforsyning ikke vil blive brugt til at fravælge tilkøb af energi fra vedvarende energikilder, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 14

Spm. om, på hvilket grundlag ministeren mener, at Viking Link vil give lavere elpriser i Danmark, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 15

Spm. om, hvorvidt ministeren administrativt og egenhændigt kan fastsætte niveauet for elforsyningssikkerhed i fremtiden, hvis lovforslaget bliver vedtaget, til energi-, forsynings- og klimaministeren

L 166 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi. (Afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg).

Bilag

Bilag 4

Betænkning afgivet den 19/4-18

L 190 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning og lov om Energinet. (Afholdelse af udbud af pristillæg, særordning for forsøgsmøller og overgangsordning for landmøller samt udvidelse af værditabsordningen, køberetsordningen og garantifonden for visse solcelleanlæg, m.v.).

Bilag

Bilag 4

Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om et ændringsforslag, der fastlægger, hvordan der skal evalueres over udbuddet i L 190 og at branchen bliver inddraget heri, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 2

Spm. om, hvornår retningslinjerne for nettilslutning af VE-anlæg, der deltager i udbuddet, vil blive offentliggjort, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 3

Spm. om, hvorvidt Energistyrelsen tager fejl i sine nyeste forventninger med hensyn til Basisfremskrivningen 2018, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 4

Spm. om begrundelsen for ændring af de underliggende antagelser om elproduktionen fra vindmøller og solceller, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Spm. 5

Spm. om, hvorvidt ændringen af antagelserne om elproduktion fra vindmøller og solceller med tilhørende forklaring af grundlaget, motivet og implikationerne heraf har været forelagt de folkevalgte bag stemmeaftalen, til energi-, forsynings- og klimaministeren

L 217 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet. (Nedsættelse af elvarmeafgiften).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 178

Grund- og nærhedsnotater om forslag til Rådets direktiv om regler vedrørende selskabsbeskatning af en væsentlig digital tilstedeværelse, KOM(2018) 147, samt forslag til Rådets direktiv om et fælles system for en skat på indtægter fra levering af visse digitale tjenester, KOM(2018) 148

Bilag 179

Brev fra EUU vedrørende nærhedstjek af forslag om beskatning af den digitale økonomi