Energinyt 2018, uge 26

Kære læser

Hermed denne uges Energinyt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Særskilt identitet i elselskaber
Lov om Forsyningstilsynet vedtaget
Ændringer i forsyningslovene
Ny energisparebekendtgørelse udstedt
Sidste nyt fra energi- og forsyningsområdet, juni 2018
Energi & Forsyning - Juni 2018

Nyt fra Energitilsynet

Kendelser
Fradrag for grundforbedringer - sagsomkostninger - bekræftende til genmæle

Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom


 

Artikler og interessante links

Advokatfirmaet Energi & Miljø

Særskilt identitet i elselskaber

Energitilsynet har truffet en række afgørelser vedrørende opfyldelse af kravet i elforsyningslovens i § 20 b om, at [...]


Advokatfirmaet Energi & Miljø

Lov om Forsyningstilsynet vedtaget

Folketinget har vedtaget lov om Forsyningstilsynet. Forsyningstilsynet erstatter Energitilsynet på energiområdet.


Advokatfirmaet Energi & Miljø

Ændringer i forsyningslovene

Folketinget har vedtaget en række ændringer i elforsyningsloven, men også mindre ændringer i [...]


Advokatfirmaet Energi & Miljø

Ny energisparebekendtgørelse udstedt

Energistyrelsen har udstedt en ny energisparebekendtgørelse.


EY

Energi & Forsyning - Juni 2018

I denne udgave kan du blandt andet læse om forrentning i varmesektoren, digitalisering og automatisering af regnskabsafslutningsprocessen og afvikling af overdækninger.

  • Landsskatteretten går imod SKAT i sagen om forrentning i varmesektoren. Der er nu kommet afklaring om beskatning af forrentningsbeløb for skattepligtige varmeselskaber, idet Landsskatteretten går imod SKAT og udtaler, at forrentning skal beskattes løbende, som den opkræves. Det er meget positivt for sektoren.
  • Digitalisering og automatisering af regnskabsafslutningsprocessen. Tendensen uden for Norden synes at være, at den finansielle lukkeproces skal digitaliseres og automatiseres for at kunne levere højere kvalitet og mere værdiskabelse med færre eller uændrede ressourcer. Lukkeværktøjer til at lette lukkeprocessen er pt. ikke særligt udbredt i Norden, hvorimod de er bredt anvendt af større virksomheder uden for Norden.
  • Fokus på afvikling af overdækninger. Energitilsynet har igangsat en ny målrettet kontrolstrategi på varmeområdet. Kontrollen skal i lighed med tidligere efterprøve varmevirksomhedernes anmeldelse af priser, priseftervisninger m.v. og vil fokusere på de områder, der har størst indflydelse på varmeprisen.


PwC

Sidste nyt fra energi- og forsyningsområdet, juni 2018

Regulering af forsyningssektoren udvikler sig som aldrig før. I elsektoren er indtægtsrammebekendtgørelsen blevet opdateret og Energitilsynet har udsendt foreløbige indtægtsrammer for 2018. I fjernvarmesektoren er en helt ny regulering på trapperne. Energistyrelsen er på vej med tre nye vejledninger, som skal bane vejen for en regulering bestående af indtægtsrammer, benchmarking og forrentning af investeringer.


 

Nyt fra Energitilsynet

Fælles stedbetegnelser i energikoncerners selskabsnavne skaber ikke særskilt identitet
Tilsynsafgørelse, el. Journalnr.: 18/07530 og 18/07498 Energitilsynet har netop præciseret, hvordan landets elnetselskaber kan overholde reglerne om at holde monopol- og koncernforbundne konkurrenceaktiviteter adskilt med hver sin identitet. Præciseringen er en udløber af, at en virksomhed gerne ville bruge samme stednavn - et bynavn - i såvel elnetvirksomheden som i koncernselskabet. En anden virksomhed ville gerne bruge et bynavn i koncernselskabet og lade det tilhørende postnummer indgå i navnet på elnetselskabet.

Nye kommunale modregningsregler (forrentning af indskudskapital i varmevirksomheder)
Tilsynsafgørelse, varme. Journalnr.: 18/06139 Varmeforsyningsloven blev med virkning fra 3. maj 2017 ændret for så vidt angår modregning i kommuners bloktilskud. Herefter vil en kommune blive modregnet med 100 pct., hvis kommunen modtager midler, som stammer fra forrentning af indskudskapital i kommunens varmevirksomhed. Hvis forrentningsmidler anvendes indenfor kommunens forsyningskoncern til investeringer i et materielt anlægsaktiv, vil eventuel efterfølgende udbetaling til kommunen dog alene medføre modregning i kommunes bloktilskud med 40/60 pct. efter de sædvanlige modregningsregler. Energitilsynet har i den forbindelse bl.a. tilkendegivet, at selskaber idenfor en kommunal forsyningskoncern kan etablere en opsparing af forrentningsmidler med henblik på fremtidige investeringer.

Bekendtgørelse om netvirksomheder reguleringsregnskaber
Tilsynsafgørelse, el. Journalnr.: 18/07653 Energitilsynet udsteder bekendtgørelse om netvirksomheders reguleringsregnskaber. Bekendtgørelsen er en udmøntning af § 69 b, stk. 3, i lov om elforsyning. Bestemmelserne om netvirksomhedernes reguleringsregnskaber fremgik indtil udgangen af 2017 af indtægtsrammebekendtgørelsen, der var udstedt af Energistyrelsen. Bekendtgørelsen har virkning for netvirksomhedernes reguleringsregnskaber fra 2018 og træder i kraft den 30. juni 2018.

Energinet.dk's årsrapport 2017
Tilsynsafgørelse, el. Journalnr.: 18/10444 Denne sag drejer sig om Energitilsynets stillingtagen til Energinets årsrapport og øvrige regnskaber for året 2017. Energinet har en central rolle på el- og gasmarkedet, og selskabets økonomiske situation og dispositioner er af stor vigtighed. Energitilsynet besluttede at meddele Energinet, at man ikke havde korrektioner til selskabets årsberetning for 2017 for så vidt angår differencer mellem realiserede indtægter og nødvendige omkostninger og forrentning

Energinet.dk's årsrapport 2017
Tilsynsafgørelse, gas. Journalnr.: 18/10444 Denne sag drejer sig om Energitilsynets stillingtagen til Energinets årsrapport og øvrige regnskaber for året 2017. Energinet har en central rolle på el- og gasmarkedet, og selskabets økonomiske situation og dispositioner er af stor vigtighed. Energitilsynet besluttede at meddele Energinet, at man ikke havde korrektioner til selskabets årsberetning for 2017 for så vidt angår differencer mellem realiserede indtægter og nødvendige omkostninger og forrentning


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Nyhedsbrev til virksomheder

Ændring af logo med videre som følge af nye styrelser


 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kontrol og tilsyn med udbetalinger af pristillæg og andre ydelser til elproduktionsanlæg m.v.  

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 02-07-2018 - 31-07-2018

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 05-07-2018 indstilling i C-305/17 Frie varebevægelser FENS
Fiskale bestemmelser

Frie varebevægelser - told ved udførsel - afgifter med tilsvarende virkning som told - interne afgifter - afgift for nettjenester i forbindelse med transmission af elektricitet

Tidligere dokument: C-305/17 Frie varebevægelser FENS - Dom
Tidligere dokument: C-305/17 Frie varebevægelser FENS - Indstilling

Den 25-07-2018 dom i C-103/17 Messer France
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - direktiv 92/12/EØF - artikel 3, stk. 2 - direktiv 2003/96/EF - artikel 3 og 18 - beskatning af energiprodukter og elektricitet - punktafgifter - anden indirekte afgift - betingelser - national lovgivning, hvori der er fastsat et bidrag til den offentlige elforsyning - begrebet »særligt øjemed« - overholdelsen af en minimumssats for beskatning

Tidligere dokument: C-103/17 Messer France - Dom
Tidligere dokument: C-103/17 Messer France - Indstilling

Den 25-07-2018 dom i C-135/16 Statsstøtte Georgsmarienhütte m.fl.
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - ordning til fordel for kilder til vedvarende energi og energiintensive brugere - afgørelse (EU) 2015/1585- gyldigheden, henset til artikel 107 TEUF - formaliteten - sagsøgerne i hovedsagens manglende anlæggelse af et annullationssøgsmål

Tidligere dokument: C-135/16 Statsstøtte Georgsmarienhütte m.fl. - Dom
Tidligere dokument: C-135/16 Statsstøtte Georgsmarienhütte m.fl. - Indstilling
Tidligere dokument: C-135/16 Georgsmarienhütte m.fl. - Ny sag

 

Domme
C-90/17 Turbogás

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 21, stk. 5, tredje afsnit - enhed, der fremstiller elektricitet til eget forbrug - mindre elektricitetsproducenter - artikel 14, stk. 1, litra a) - energiprodukter, der anvendes til produktion af elektricitet - bindende fritagelse

Domstolens dom:

Artikel 21, stk. 5, tredje afsnit, og artikel 14, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at en enhed som den i hovedsagen omhandlede, der fremstiller elektricitet til eget forbrug, uanset dens størrelse, og uanset hvilken virksomhed den hovedsageligt udøver, skal betragtes som en »distributør« som omhandlet i den førstnævnte af disse bestemmelser, hvis forbrug af elektricitet med henblik på produktion af elektricitet imidlertid er omfattet af den bindende fritagelse, der er fastsat i nævnte artikel 14, stk. 1, litra a).

Tidligere dokument: C-90/17 Turbogás - Indstilling


Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 475

Ved den seneste justering af elbilaftalen i april 2017 blev der indført en særregel, der specifikt undtager batteriopladning fra gældende lov om elafgiftsrefusion. Fra 2020 vil batteriopladning, som det ser ud nu, som den eneste form for processtrøm skulle betale husholdningsafgift. Træder denne særregel i kraft som planlagt, vil den samlede branche af danske elbiloperatører blive diskrimineret i forhold til resten af dansk erhvervsliv, der anvender strøm til procesformål. Skatterådet præciserede i 2010, at strømforbrug til elbilopladning bør anses som processtrøm, hvilket betyder, at opladning af elbiler ved ladestandere i dag er refusionsberettiget, hvis opladningen sker via en ladeboks, der ejes og drives for elbiloperatørens regning og risiko. Skatterådets styresignal blev præciseret ved § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012. Gældende lov giver i dag momsregistrerede virksomheder mulighed for elafgiftsrefusion, når strømmen anvendes som processtrøm (f.eks. drift af elapparater, edb-udstyr, belysning, ventilation, opladningen af batterier, opvarmning etc.). Årsagen til, at denne særregel er blevet foreslået, er øjensynligt, at Skatteministeriets embedsmænd er af den opfattelse, at der er uklarhed om, hvorvidt strøm anvendt til elbiler rent faktisk også er omfattet af processtrømordningen. I den udstrækning at Folketinget ønsker at følge Skatterådets tidligere præcisering og ligestille strømforbrug anvendt til elbilopladning, så længe det sker via en momsregistreret virksomhed, hvorledes skal det så præciseres i lovgivningen?  Svar