Energinyt |
Kære læser
Hermed denne uges Energinyt.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Skatteministeriets længe ventede rapport om vandsektorens skatteforhold
Nyt fra Energiklagenævnet
Nyt fra Energitilsynet
Bindende svar
Elafgift - godtgørelse - datacenter - UPS
Bitcoin mining og tilrådighedsstillelse af datakapacitet - moms og godtgørelse af elafgifter
Ikke offentliggjorte afgørelser
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
1 dom
DeloitteSkatteministeriets længe ventede rapport om vandsektorens skatteforhold Forligskredsen bag vandsektorforliget vedtog for længe siden, at Skatteministeriet skulle udarbejde en analyse om vandsektorens skatteforhold. |
Afgørelse
Stadfæstelse af Energitilsynets afgørelse om, at AffaldVarme Aarhus' vilkår for direkte fjernvarmetilslutning af et bofællesskabs beboere ikke er i strid med varmeforsyningsloven.
Høring, gas. Frist: 09.08.2017
Høring: Udkast til metodegodkendelse - ændring af afregningscyklus i distributionsbetingelser (Dansk Gas Distribution A/S)
Høring, el. Frist: 01-09-2017
Høring - Teknisk Forskrift 3.4.1 Elforbrugsanlæg tilsluttet over 100 kV - Revision 2
Skatterådet bekræfter, at spørger er berettiget til godtgørelse af den afgift, som er betalt af elektricitet fra UPS-batterier, som anvendes til at sikre en stabil strømtilførsel i spørgers datacentre.
Skatterådet bekræftede, at spørgers tilrådighedsstillelse af datakapacitet (Hashing-kapacitet) momsmæssigt kan anses for elektronisk leverede ydelser. Skatterådet bekræftede, at spørger i forbindelse med tilrådighedsstillelsen efter praksis om edb-bureauer kan opnå godtgørelse af elafgift. Skatterådet bekræftede, at spørgers aktiviteter vedrørende bitcoin mining falder uden for momslovens anvendelsesområde.
Journalnr: 13/0206746
Køling af produktionslokaler
SKAT har pålagt selskabet at betale yderligere elafgift idet elektricitet anvendt til køling af produktionslokaler er anset for både proces- og komfortkøling og dermed ikke godtgørelsesberettiget. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-06-2017
Bekendtgørelse om tilskud til nye forretningskoncepter for varmepumper til bygningsopvarmning og procesformål i erhverv
Bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v.
Oprettelsesdato: 14-07-2017
Høringsfrist: 11-08-2017
Skal formålet om »sikring af, at systemoperatører og systembrugere får passende incitamenter, på både kort og lang sigt, til at øge effektiviteten af systemets præstationer og fremme integrationen af markedet«, der er opstillet i artikel 36, litra f), i direktiv 2009/72/EF , for den regulerende myndighed, som udfører de i direktiv 2009/72 anførte reguleringsopgaver, forstås og fortolkes som et forbud mod at undlade at yde incitamenter (en undladelse af at betale kompensation for y... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - forordning (EU) nr. 994/2010 - naturgasforsyningssikkerheden - artikel 2, stk. 2, nr. 1) - begrebet »beskyttede kunder« - artikel 8, stk. 2 - yderligere forpligtelser, som er pålagt som følge af gasforsyningssikkerhed - artikel 8, stk. 5 - pligt til oplagring af naturgas på en medlemsstats område
Generaladvokatens indstilling:
Artikel 8, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 994/2010 af 20. oktober 2010 om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden og ophævelse af Rådets direktiv 2004/67/EF skal fortolkes således, at bestemmelsen ikke er til hinder for, at en medlemsstat pålægger naturgasleverandører yderligere forpligtelser, som omfatter kunder, der ikke henhører under definitionen i samme forordnings artikel 2, stk. 2, nr. 1), såfremt det dokumenteres, at følgende betingelser er overholdt til fulde, hvilket det påhviler den forelæggende ret at undersøge grundigt:
‐ For det første skal en sådan yderligere forpligtelse reelt være pålagt som følge af gasforsyningssikkerhed.
‐ For det andet skal en sådan yderligere forpligtelse bygge på en risikovurdering af gasforsyningssikkerheden i den pågældende medlemsstat, jf. samme forordnings artikel 9.
‐ For det tredje skal en sådan yderligere forpligtelse, i henhold til samme forordnings artikel 3, stk. 6, være tydeligt defineret, gennemsigtig, forholdsmæssig, ikke-diskriminerende og kontrollerbar og må ikke uretmæssigt forvride konkurrencen eller den effektive funktion af det indre marked for gas og bringe gasforsyningen i andre medlemsstater eller i Unionen som helhed i fare.
‐ For det fjerde må en sådan yderligere forpligtelse, i overensstemmelse med princippet om solidaritet mellem medlemsstaterne, der ligger til grund for forordning nr. 994/2010, ikke indvirke negativt på en medlemsstats evne til at forsyne dens beskyttede kunder i overensstemmelse med forordningens artikel 8 i tilfælde af en nødsituation på nationalt niveau, EU-niveau eller regionalt niveau.
‐ For det femte skal en sådan yderligere forpligtelse opfylde de i forordningens artikel 11, stk. 5, specificerede kriterier i tilfælde af en nødsituation på EU-niveau eller regionalt niveau.
‐ For det sjette skal det - under overholdelse af princippet om solidaritet mellem medlemsstaterne - i den forebyggende handlingsplan og i nødplanerne påpeges, hvordan en sådan yderligere forpligtelse midlertidigt kan reduceres i tilfælde af en nødsituation på EU-niveau eller regionalt niveau.
Artikel 8, stk. 5, i forordning nr. 994/2010 er til hinder for, at en medlemsstats lovgivning pålægger naturgasleverandører en forpligtelse i henhold til samme forordnings artikel 8 til at være i besiddelse af gaslagre, hvis denne forpligtelse nødvendigvis og udelukkende skal opfyldes ved hjælp af infrastrukturer på medlemsstatens område. Det påhviler imidlertid den forelæggende ret at bekræfte, om den mulighed, som lovgivningen giver den kompetente minister for at tage højde for de pågældende leverandørers »øvrige udligningsinstrumenter«, reelt giver dem mulighed for i praksis at opfylde deres forpligtelser på regionalt niveau eller EU-niveau.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra c) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof med henblik på sejlads i farvande i Den Europæiske Union og til at producere elektricitet om bord på et fartøj - motorbrændstof, der anvendes af et skib til at sejle fra det sted, hvor det blev bygget, til en havn i en anden medlemsstat med henblik på dér at blive lastet med dets første kommercielle last
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - Indstilling1) Artikel 14, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at den fritagelse, der er fastsat i denne bestemmelse, finder anvendelse på brændstof, der anvendes til at sejle et skib uden last fra en havn i en medlemsstat, i det foreliggende tilfælde den medlemsstat, hvor det blev bygget, til en havn i en anden medlemsstat med henblik på dér at blive lastet med varer, der efterfølgende skal transporteres til en tredje medlemsstat.
2) Artikel 14, stk. 1, litra c, i direktiv 2003/96 skal fortolkes således, at den er til hinder for en medlemsstats lovgivning såsom den i hovedsagen omhandlede, der udelukker en anvendelse af den fritagelse, der er fastsat i denne bestemmelse, hvis leveringen af energiprodukter til et skib er blevet foretaget, uden at den pågældende lovgivnings formelle krav er blevet overholdt, selv om leveringen er i overensstemmelse med alle de betingelser for anvendelse, der er fastsat i den pågældende bestemmelse.
SA.44622United Kingdom, Modification of the Renewable Heat Incentive (RHI) Scheme (Decision)
Member State: | United Kingdom |
Primary Objective: | Environmental protection |
Legal basis primary: | Art. 107(3)(c) TFEU Certain econ. activities/areas |
Legal basis secondary: | Environment and Energy - Guidelines on State aid for environmental protection and energy 2014-2020 |
Aid instrument: | Direct grant |
Case Type: | Scheme |
Duration: | until 30.06.2040 |
Notification or Registration Date: | 19.02.2016 |
DG Responsible: | Competition DG |
Related Cases: | SA.32125 - SA.35766 - SA.36345 - SA.37562 |
2016/N | |
Decision on 27.02.2017: | Decision not to raise objections |
Decision Text: |
SA.47623France, FiT for solar installation in buildings in France (Decision)
Member State: | France |
Primary Objective: | Renewable energy |
Legal basis primary: | Art. 107(3)(c) TFEU Certain econ. activities/areas |
Legal basis secondary: | Environment and Energy - Guidelines on State aid for environmental protection and energy 2014-2020 |
Sector: | D.35.11 - Production of electricity |
Aid instrument: | Direct grant |
Case Type: | Scheme |
Duration: | until 31.12.2023 |
Notification or Registration Date: | 20.02.2017 |
DG Responsible: | Competition DG |
Related Cases: | SA.40349 |
2017/N | |
Decision on 05.05.2017: | Decision not to raise objections |
Press release: | IP/17/1231 |
Decision Text: |
Udkast til udtalelse Fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder (omarbejdning)