Energinyt 2017, uge 32

Kære læser

Hermed denne uges Energinyt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Skatteministeriets længe ventede rapport om vandsektorens skatteforhold

Nyt fra Energiklagenævnet

Nyt fra Energitilsynet

Bindende svar
Elafgift - godtgørelse - datacenter - UPS
Bitcoin mining og tilrådighedsstillelse af datakapacitet - moms og godtgørelse af elafgifter

Ikke offentliggjorte afgørelser

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
1 dom

Nyt fra EU


 

Artikler og interessante links

Deloitte

Skatteministeriets længe ventede rapport om vandsektorens skatteforhold

Forligskredsen bag vandsektorforliget vedtog for længe siden, at Skatteministeriet skulle udarbejde en analyse om vandsektorens skatteforhold.


 

Nyt fra Energiklagenævnet

Afgørelse
Stadfæstelse af Energitilsynets afgørelse om, at AffaldVarme Aarhus' vilkår for direkte fjernvarmetilslutning af et bofællesskabs beboere ikke er i strid med varmeforsyningsloven.


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Energitilsynet

Høring, gas. Frist: 09.08.2017
Høring: Udkast til metodegodkendelse - ændring af afregningscyklus i distributionsbetingelser (Dansk Gas Distribution A/S)

Høring, el. Frist: 01-09-2017
Høring - Teknisk Forskrift 3.4.1 Elforbrugsanlæg tilsluttet over 100 kV - Revision 2


Indholdsfortegnelse 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Elafgift - godtgørelse - datacenter - UPS

SKM2017.459.SR

Skatterådet bekræfter, at spørger er berettiget til godtgørelse af den afgift, som er betalt af elektricitet fra UPS-batterier, som anvendes til at sikre en stabil strømtilførsel i spørgers datacentre.

 

Bindende svar: Bitcoin mining og tilrådighedsstillelse af datakapacitet - moms og godtgørelse af elafgifter

SKM2017.453.SR

Skatterådet bekræftede, at spørgers tilrådighedsstillelse af datakapacitet (Hashing-kapacitet) momsmæssigt kan anses for elektronisk leverede ydelser. Skatterådet bekræftede, at spørger i forbindelse med tilrådighedsstillelsen efter praksis om edb-bureauer kan opnå godtgørelse af elafgift. Skatterådet bekræftede, at spørgers aktiviteter vedrørende bitcoin mining falder uden for momslovens anvendelsesområde.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 13/0206746
Køling af produktionslokaler
SKAT har pålagt selskabet at betale yderligere elafgift idet elektricitet anvendt til køling af produktionslokaler er anset for både proces- og komfortkøling og dermed ikke godtgørelsesberettiget. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-06-2017

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om tilskud til nye forretningskoncepter for varmepumper til bygningsopvarmning og procesformål i erhverv  

Høringsportalen

Bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v.
Oprettelsesdato: 14-07-2017
Høringsfrist: 11-08-2017

 

Nyt fra EU-domstolen

Nye sager for domstolen

C-238/17 Renerga

Skal formålet om »sikring af, at systemoperatører og systembrugere får passende incitamenter, på både kort og lang sigt, til at øge effektiviteten af systemets præstationer og fremme integrationen af markedet«, der er opstillet i artikel 36, litra f), i direktiv 2009/72/EF , for den regulerende myndighed, som udfører de i direktiv 2009/72 anførte reguleringsopgaver, forstås og fortolkes som et forbud mod at undlade at yde incitamenter (en undladelse af at betale kompensation for y...


Indstillinger
C-226/16 Energipolitik Eni m.fl.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - forordning (EU) nr. 994/2010 - naturgasforsyningssikkerheden - artikel 2, stk. 2, nr. 1) - begrebet »beskyttede kunder« - artikel 8, stk. 2 - yderligere forpligtelser, som er pålagt som følge af gasforsyningssikkerhed - artikel 8, stk. 5 - pligt til oplagring af naturgas på en medlemsstats område

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 8, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 994/2010 af 20. oktober 2010 om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden og ophævelse af Rådets direktiv 2004/67/EF skal fortolkes således, at bestemmelsen ikke er til hinder for, at en medlemsstat pålægger naturgasleverandører yderligere forpligtelser, som omfatter kunder, der ikke henhører under definitionen i samme forordnings artikel 2, stk. 2, nr. 1), såfremt det dokumenteres, at følgende betingelser er overholdt til fulde, hvilket det påhviler den forelæggende ret at undersøge grundigt:

‐ For det første skal en sådan yderligere forpligtelse reelt være pålagt som følge af gasforsyningssikkerhed.

‐ For det andet skal en sådan yderligere forpligtelse bygge på en risikovurdering af gasforsyningssikkerheden i den pågældende medlemsstat, jf. samme forordnings artikel 9.

‐ For det tredje skal en sådan yderligere forpligtelse, i henhold til samme forordnings artikel 3, stk. 6, være tydeligt defineret, gennemsigtig, forholdsmæssig, ikke-diskriminerende og kontrollerbar og må ikke uretmæssigt forvride konkurrencen eller den effektive funktion af det indre marked for gas og bringe gasforsyningen i andre medlemsstater eller i Unionen som helhed i fare.

‐ For det fjerde må en sådan yderligere forpligtelse, i overensstemmelse med princippet om solidaritet mellem medlemsstaterne, der ligger til grund for forordning nr. 994/2010, ikke indvirke negativt på en medlemsstats evne til at forsyne dens beskyttede kunder i overensstemmelse med forordningens artikel 8 i tilfælde af en nødsituation på nationalt niveau, EU-niveau eller regionalt niveau.

‐ For det femte skal en sådan yderligere forpligtelse opfylde de i forordningens artikel 11, stk. 5, specificerede kriterier i tilfælde af en nødsituation på EU-niveau eller regionalt niveau.

‐ For det sjette skal det - under overholdelse af princippet om solidaritet mellem medlemsstaterne - i den forebyggende handlingsplan og i nødplanerne påpeges, hvordan en sådan yderligere forpligtelse midlertidigt kan reduceres i tilfælde af en nødsituation på EU-niveau eller regionalt niveau.

Artikel 8, stk. 5, i forordning nr. 994/2010 er til hinder for, at en medlemsstats lovgivning pålægger naturgasleverandører en forpligtelse i henhold til samme forordnings artikel 8 til at være i besiddelse af gaslagre, hvis denne forpligtelse nødvendigvis og udelukkende skal opfyldes ved hjælp af infrastrukturer på medlemsstatens område. Det påhviler imidlertid den forelæggende ret at bekræfte, om den mulighed, som lovgivningen giver den kompetente minister for at tage højde for de pågældende leverandørers »øvrige udligningsinstrumenter«, reelt giver dem mulighed for i praksis at opfylde deres forpligtelser på regionalt niveau eller EU-niveau.


Domme
C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra c) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof med henblik på sejlads i farvande i Den Europæiske Union og til at producere elektricitet om bord på et fartøj - motorbrændstof, der anvendes af et skib til at sejle fra det sted, hvor det blev bygget, til en havn i en anden medlemsstat med henblik på dér at blive lastet med dets første kommercielle last

Domstolens dom:

1) Artikel 14, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at den fritagelse, der er fastsat i denne bestemmelse, finder anvendelse på brændstof, der anvendes til at sejle et skib uden last fra en havn i en medlemsstat, i det foreliggende tilfælde den medlemsstat, hvor det blev bygget, til en havn i en anden medlemsstat med henblik på dér at blive lastet med varer, der efterfølgende skal transporteres til en tredje medlemsstat.

2) Artikel 14, stk. 1, litra c, i direktiv 2003/96 skal fortolkes således, at den er til hinder for en medlemsstats lovgivning såsom den i hovedsagen omhandlede, der udelukker en anvendelse af den fritagelse, der er fastsat i denne bestemmelse, hvis leveringen af energiprodukter til et skib er blevet foretaget, uden at den pågældende lovgivnings formelle krav er blevet overholdt, selv om leveringen er i overensstemmelse med alle de betingelser for anvendelse, der er fastsat i den pågældende bestemmelse.

Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

KOMMISSIONENS FORORDNING (EU) …/… af XXX om fastsættelse af retningslinjer for balancering af elektricitet

 

Nyt fra Kommissionen - konkurrence

SA.44622
United Kingdom, Modification of the Renewable Heat Incentive (RHI) Scheme (Decision)

Member State: United Kingdom
Primary Objective: Environmental protection
Legal basis primary: Art. 107(3)(c) TFEU Certain econ. activities/areas
Legal basis secondary: Environment and Energy - Guidelines on State aid for environmental protection and energy 2014-2020
Aid instrument: Direct grant
Case Type: Scheme
Duration: until 30.06.2040
Notification or Registration Date: 19.02.2016
DG Responsible: Competition DG
Related Cases: SA.32125 - SA.35766 - SA.36345 - SA.37562
2016/N
Decision on 27.02.2017: Decision not to raise objections
Decision Text:


SA.47623
France, FiT for solar installation in buildings in France (Decision)

Member State: France
Primary Objective: Renewable energy
Legal basis primary: Art. 107(3)(c) TFEU Certain econ. activities/areas
Legal basis secondary: Environment and Energy - Guidelines on State aid for environmental protection and energy 2014-2020
Sector: D.35.11 - Production of electricity
Aid instrument: Direct grant
Case Type: Scheme
Duration: until 31.12.2023
Notification or Registration Date: 20.02.2017
DG Responsible: Competition DG
Related Cases: SA.40349
2017/N
Decision on 05.05.2017: Decision not to raise objections
Press release: IP/17/1231
Decision Text:

 

Nyt fra Parlamentet

Udkast til udtalelse Fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder (omarbejdning)