Energinyt |
Kære læser
Hermed denne uges Energinyt, der dækker uge 28 - 32.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nye krav for nettilslutning af produktionsanlæg er undervejs
Momsnyt for husejere med ældre solceller/vindmøller
Nyt fra Energiklagenævnet
Nyt fra Energitilsynet
Nyt fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ikke offentliggjorte afgørelser
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra EU-Domstolen
3 nye sager
3 domme
BDOMomsnyt for husejere med ældre solceller/vindmøller Ejere af små solcelleanlæg eller husstandsvindmøller, der er omfattet af gruppe 6, det vil sige med nettoafregning af el på årsbasis, har mulighed for at få momspenge tilbage med tilbagevirkende kraft til 2012 |
PlesnerNye krav for nettilslutning af produktionsanlæg er undervejs Energinet har netop i overensstemmelse med EU forordningen RfG (Requirements for Generator) anmeldt nye krav for nettilslutning af produktionsanlæg til Energitilsynet. |
18-00604.pdf
Anmodning om opsættende virkning imødekommes ikke
18-00233.pdf
Stadfæstelse af Energistyrelsens afgørelse om afslag på årsbaseret nettoafregning
18-00158.pdf
Energistyrelsens afgørelse om energimærkning stadfæstet
18-02330.pdf
Klage afvist på grund af overskredet klagefrist
18-00598.pdf
Afvisning af klage på grund af manglende klageberettigelse
18-00200.pdf
Energinets afslag på forhøjet pristillæg stadfæstet
18-00185.pdf
Skive Kommunes afgørelse om godkendelse af projektforslag for etablering af flisfyret kedelcentral og udvidelse af forsyningsområdet i Skive stadfæstet
18-00196.pdf
Stadfæstelse af Energitilsynets afgørelse om afslag på genoptagelse
Høring, el. Frist: 07.08.2018
Høring over Dansk Energis anmeldelse af forslag til fastlæggelse af generelle tilslutningskrav for nye produktionsanlæg
Høring, el. Frist: 15.08.2018
Høring over udkast til afgørelse vedrørende Energinet.dk’s anmeldelse af forslag til tærskelværdier for klassificering af el-producerende anlæg
Høring, el. Frist: 24.08.2018
Høring vedrørende Energinets anmeldelse af metodeændringer i markedsforskrift H1 og H3
Høring, gas. Frist: 03.09.2018
Høring: Joint Balancing Zone (JBZ) mellem Danmark og Sverige
Minister inviterer til borgermøde om elmaster i Jylland
Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) har taget initiativ til to borgermøder om de nye elforbindelser fra Idomlund til Endrup og fra End..
Journalnr: 17/0991041
Købsmoms og energiafgift
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for virksomhedens udgifter til moms og energiafgifter. Virksomhedens indtægter stammer fra udlejning af jord og virksomheden er ikke frivillig registreret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-07-2018
Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og solcelleanlæg
Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
Oprettelsesdato: 12-07-2018
Høringsfrist: 03-09-2018
Høring af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om pristillæg for vindmølleproduceret elektricitet mv. (pristillægsbekendtgørelse)
Oprettelsesdato: 24-07-2018
Høringsfrist: 29-08-2018
Skal artikel 3, stk. 3, litra a), i direktiv 2009/28/EF - også i lyset af det almindelige princip om beskyttelse af den berettigede forventning og direktivets samlede regulering af fremme af produktionen af energi fra vedvarende energikilder - fortolkes således, at en national ordning, hvorefter den italienske regering med efterfølgende gennemførelsesdekreter kan reducere eller endog ophæve de fastsatte incitamentstariffer, ikke er forenelig med EU-retten? | |
Skal artikel 3, stk. 3, litra a), i direktiv 2009/28/EF - også i lyset af det almindelige princip om beskyttelse af den berettigede forventning og direktivets samlede regulering af fremme af produktionen af energi fra vedvarende energikilder - fortolkes således, at en national ordning, hvorefter den italienske regering med efterfølgende gennemførelsesdekreter kan reducere eller endog ophæve de fastsatte incitamentstariffer, ikke er forenelig med EU-retten? | |
Skal artikel 11, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF fortolkes således, at det forhold, at der ydes en rabat på et el-grundgebyr på basis af en faktureringsmåde, som slutkunden har valgt, betyder, at faktura og faktureringsoplysninger ikke blev fremsendt gratis til slutkunder, som ikke har [...] |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - harmonisering af afgiftslovgivningerne - direktiv 92/12/EØF - artikel 3, stk. 2 - direktiv 2003/96/EF - artikel 3 og 18 - beskatning af energiprodukter og elektricitet - punktafgifter - anden indirekte afgift - betingelser - national lovgivning, hvori der er fastsat et bidrag til den offentlige elforsyning - begrebet »særligt øjemed« - overholdelsen af en minimumssats for beskatning
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-103/17 Messer France - Indstilling1) Artikel 18, stk. 10, andet afsnit, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at overholdelse af de minimumstakster, der er fastsat i dette direktiv, frem til den 1. januar 2009 var den eneste forpligtelse blandt de EU-retlige bestemmelser om beskatning af elektricitet, der påhvilede Den Franske Republik.
2) Artikel 3, stk. 2, i Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed skal fortolkes således, at indførelsen af en anden indirekte beskatning af elektricitet ikke forudsætter, at der er indført en harmoniseret punktafgift, og at hvad angår en afgift som den i hovedsagen omhandlede, der ikke udgør en sådan punktafgift, skal dens forenelighed med direktiv 92/12 og 2003/96 vurderes på grundlag af de i artikel 3, stk. 2, i direktiv 92/12 opstillede krav om anden indirekte beskatning i særligt øjemed.
3) Artikel 3, stk. 2, i direktiv 92/12 skal fortolkes således, at en afgift som den i hovedsagen omhandlede kan kvalificeres som »anden indirekte beskatning« som følge af sit miljømæssige formål, der har til hensigt at finansiere meromkostningerne knyttet til forpligtelsen til at købe grøn energi, med undtagelse af målsætningerne for den territoriale og sociale samhørighed, såsom den geografiske takstudligning og nedsættelsen af elpriserne for fattige husstande, og rent administrative formål, herunder finansiering af udgifterne til den administrative drift af offentlige myndigheder eller institutioner såsom Médiateur national de l’énergie og Caisse des dépôts et consignations, med forbehold af den forelæggende rets efterprøvelse af, at de regler for afgiftspålæggelse, der gælder for punktafgifter, er overholdt.
4) EU-retten skal fortolkes således, at de afgiftspligtige kan kræve delvis tilbagebetaling af en afgift som den i hovedsagen omhandlede for den del af afgiftsprovenuet, som er blevet allokeret til ikke-særlige formål, forudsat at de afgiftspligtige ikke har overvæltet denne afgift på deres egne kunder, hvilket det påhviler den forelæggende ret at efterprøve.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - ordning til fordel for kilder til vedvarende energi og energiintensive brugere - afgørelse (EU) 2015/1585- gyldigheden, henset til artikel 107 TEUF - formaliteten - sagsøgerne i hovedsagens manglende anlæggelse af et annullationssøgsmål
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-135/16 Statsstøtte Georgsmarienhütte m.fl. - IndstillingAnmodningen om præjudiciel afgørelse indgivet af Verwaltungsgericht Frankfurt am Main (forvaltningsretten i Frankfurt am Main, Tyskland) ved afgørelse af 23. februar 2016 skal afvises.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2012/27/EU - artikel 7, stk. 1, 4 og 9 - artikel 20, stk. 4 og 6 - fremme af energieffektivitet - ordning for energispareforpligtelser - andre politiktiltag - national energisparefond - oprettelse af en sådan fond som hovedforanstaltning for opfyldelsen af energispareforpligtelserne - obligatorisk bidragsbetaling - udpegning af de forpligtede parter - forpligtede energidistributører og/eller energileverandører i detailleddet
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-561/16 Energipolitik Saras Energía - Indstilling1) Artikel 7 og 20 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en national lovgivning, der som den primære måde for opfyldelse af energispareforpligtelserne fastsætter en ordning med et årligt finansielt bidrag til en national energisparefond, forudsat at denne lovgivning sikrer dels opnåelsen af energibesparelser på et niveau, som svarer til de ordninger for energispareforpligtelser, der kan indføres i henhold til dette direktivs artikel 7, stk. 1, dels at kravene i direktivets artikel 7, stk. 10 og 11, er opfyldt, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
2) Artikel 7 i direktiv 2012/27 skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for en national lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, der kun pålægger bestemte energivirksomheder energispareforpligtelser, forudsat at udpegningen af disse virksomheder som forpligtede parter faktisk er baseret på udtrykkeligt angivne objektive og ikke-diskriminerende kriterier, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
Public consultation - The use of languages in the EU institutions, bodies, offices and agencies