Energinyt 2023, uge 02

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra Energinyt.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Afgiftsvejledningen og PwCu2019s standardregneark for 2023 er ude og klar til brug
Godtgørelse af energiafgifter 2023

Nyt fra Energiklagenævnet

Nyt fra Forsyningstilsynet

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Artikler og interessante links

PwC

Afgiftsvejledningen og PwCu2019s standardregneark for 2023 er ude og klar til brug

Få et samlet overblik over afregning og godtgørelse af energiafgifter for 2023 i PwCu2019s afgiftsvejledning og PwCu2019s standar-regneark


Revisionsinstituttet

Godtgørelse af energiafgifter 2023

Fra den 1. januar 2023 gælder nedenstående afgifts- og godtgørelsessatser.


 

Nyt fra Energiklagenævnet

Energiklagenævnets afgørelse i sag om delvis udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse vedrørende ejendommen beliggende A1, 7830 Vinderup

Energiklagenævnets afgørelse i sag om delvis udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse vedrørende ejendommen beliggende A1, 8660 Skanderborg

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen til et energiforbedringsprojekt vedrørende ejendommen beliggende A1, 5881 Skårup Fyn


Indholdsfortegnelse 

Nyt fra Forsyningstilsynet

Høring over TSO-forslag til nordisk metode for kapacitetsberegning i tidsrammen for balancering
Høring. Energinet og de øvrige transmissionssystemoperatører (TSO’er) i Kapacitetsberegningsregion (Capacity Calculation Region, CCR) Nordic har udarbejdet et forslag til en metode for kapacitetsberegning (Capacity Calculation Methodology, CCM) i tidsrammen for balancering efter artikel 37, stk. 3, i forordning 2017/2195 (EBGL).

Høring over TSO-forslag til Hansa-metode for kapacitetsberegning i tidsrammen for balancering
Høring. Energinet og de øvrige transmissionssystemoperatører (TSO’er) i Kapacitetsberegningsregion (Capacity Calculation Region, CCR) Hansa har udarbejdet et forslag til en metode for kapacitetsberegning (Capacity Calculation Methodology, CCM) i tidsrammen for balancering efter artikel 37, stk. 3, i forordning 2017/2195 (EBGL).

Høring af Energinets anmeldelse af undtagelse for at tillade overførsel af forpligtelser til at levere balanceringskapacitet
Høring. Forsyningstilsynet sender hermed Energinets anmeldelse af undtagelse om overførsel af forpligtelser til at levere balanceringskapacitet i offentlig høring.


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om afgift af ledningsført vand, LBK nr 13 af 09/01/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 16-01-2023 - 14-02-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 02-02-2023 indstilling i C-833/21 Endesa Generación
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14, stk. 1, litra a) - fritagelse af energiprodukter og elektricitet, der anvendes til at producere elektricitet og elektricitet, der anvendes til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet - medlemsstaternes mulighed for at indføre undtagelser fra denne fritagelse af »miljøbeskyttelseshensyn« - national afgift på kul, der anvendes til produktion af elektricitet - miljøpolitiske mål - bedømmelseskriterier

Tidligere dokument: C-833/21 Endesa Generación - Indstilling

 

Indstillinger
C-571/21 RWE Power

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 14 - fritagelse til fordel for elektricitet, der anvendes til produktion af elektricitet og til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet - åbne brud

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 14, stk. 1, litra a), første punktum, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal med hensyn til »elektricitet, der anvendes til produktion af elektricitet«,

fortolkes således, at

denne fritagelse kun omfatter elektricitet, der anvendes i forbindelse med processer, der er uomgængelige og bidrager direkte til elektricitetsproduktionsprocessen, idet udvinding af et energiprodukt således er udelukket fra fritagelsen, men processer, der finder sted i samme virksomhed eller i det mindste i bi- og hjælpeanlæg, og som udelukkende har til formål at omdanne og viderebehandle energiproduktet til anvendelse i kraftværker, er omfattet af fritagelsen.

2) Artikel 14, stk. 1, litra a), første punktum, i direktiv 2003/96 skal med hensyn til »elektricitet, der anvendes til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet«,

fortolkes således, at

denne fritagelse kun omfatter elektricitet, der anvendes i forbindelse med processer, der er uomgængelige og bidrager direkte til processen for opretholdelse af muligheden for produktion af elektricitet, hvilket kan omfatte processer, hvorved energiprodukter lagres eller transporteres til kraftværkerne.


 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 22

EU-nyt: Hvad er på Europaudvalgets menu de kommende seks måneder?

Spørgsmål og svar

Spm. 12

Hvor langt er regeringen med at implementere EU-aftalen om et prisloft på elpriser (180 euro/MWh)?  Svar  

Spm. 13

Vil implementeringen omfatte både el-producenter og el-handelsselskaber, akkurat som den daværende regering arbejdede for at få omfattet af EU-aftalen?  Svar  

Spm. 14

Hvordan vil regeringen gennemføre, at provenuet fra prisloftet kommer dem til gode, der har lidt hårdest under de høje elpriser, både forbrugere med lave indkomster og små og mellemstore virksomheder?  Svar  

Spm. 15

Hvordan vil regeringen udforme det midlertidige solidaritetsbidrag fra fossilsektoren, der også er omfattet af EU-aftalen, altså bidrag fra danske virksomheder inden for olie, gas og raffinaderier?Kommissionen foreslår, at 2022-profitter, som er 20% højere end de sidste tre års gennemsnitlige profitter, bliver indkrævet.  Svar  

Spm. 20

Hvor mange penge afsætter regeringsgrundlaget i alt til at sænke skatter og afgifter, og hvordan fordeler skattelettelserne sig i kroner og ører på indkomstdeciler og percentiler?  Svar  

Spm. 21

Ministeren bedes redegøre for indholdet af regeringens skattestop, herunder hvad det betyder i forhold til anvendelsen af provenuet fra en fremtidig CO2-afgift. Vil det f.eks. være i strid med skattestoppet, hvis provenuet anvendes til a) målrettet erhvervsstøtte til teknologier, der kan hjælpe landbrug eller industri med at nedbringe deres udledninger, eller b) økonomisk støtte til de borgere, der rammes hårdest af afgifternes afledte prisstigninger?  Svar  

Spm. 26

Vil ministeren sende en samlet oversigt over gældende forlig og politiske aftaler inden for Skatteministeriets ressort med oplysning om, hvilke partier der er med i forligskredsen og de enkelte aftaler, samt hvornår forligene og aftalerne eventuelt udløber? Ministeren bedes medtage gældende forlig og politiske aftaler, som regeringen ikke selv er en del af.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 75

Om energihandelsselskaber.