Energinyt 2025, uge 11

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra EnergiNyt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
CBAM: Forenklinger på vej

Nyt fra Energiklagenævnet

Nyt fra Forsyningstilsynet

Bindende svar
Reduceret elafgift - elektricitet til at fremstille varme i varmeproducerende fælles anlæg - grænseværdi på 4.000 kWh

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra EU-Domstolen
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Artikler og interessante links

PwC

CBAM: Forenklinger på vej

Nye forslag med det formål at forenkle rapporteringsforpligtelserne mm.


 

Nyt fra Energiklagenævnet

Energiklagenævnets afgørelse i sag om hvorvidt klage over Forsyningstilsynets afgørelse om klage over tarif for transport af gas i opstrømsanlægget Tyra-Nybro fra 2017 til 2019 skal tillægges opsættende virkning

Energiklagenævnets afgørelse i sag om hvorvidt klage over Forsyningstilsynets afgørelse om klage over tarif for transport af gas i opstrømsanlægget Tyra-Nybro fra 2018 til 2019 skal tillægges opsættende virkning

Energiklagenævnets afgørelse i sag om anmodning om opsættende virkning

Energiklagenævnets afgørelse i sag om hvorvidt klage over Forsyningstilsynets afgørelse om [Virksomhed1] priser for varme fra blok 6 skal tillægges opsættende virkning

Energiklagenævnets afgørelse i sag om hvorvidt klage over Energistyrelsens afgørelse om godkendelse af udbygningsplan for Hejrefeltet skal tillægges opsættende virkning

Nyt fra Forsyningstilsynet

Tilsynsafgørelse, el. El-net Kongerslev A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. Hurup Elværk Net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. Tarm Elværk Net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. Trefor El-net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. TREFOR El-net Øst A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. Dinel A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. L-Net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. Cerius A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. Elektrus A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. NOE Net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. Midtfyns Elforsyning A.m.b.A. - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. RAH Net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. Veksel A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. Forsyning Elnet A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, el. Sunds Net A.m.b.a. - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG

Tilsynsafgørelse, varme. Afgørelse om forrentning af indskudskapital for år 2025 for Hirtshals Fjernvarme

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Reduceret elafgift - elektricitet til at fremstille varme i varmeproducerende fælles anlæg - grænseværdi på 4.000 kWh

SKM2025.136.SR

Spørger drev virksomhed med udlejning af studieboliger i en ejendom. Studieboligerne blev forsynet med elektricitet både til de studerendes brug i lejlighederne og til opvarmning af boligerne ved brug af luft-til-vands varmepumper.

Spørger havde anmodet Skatterådet om at bekræfte, at grænseværdien i elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., på 4.000 kWh, ikke fandt anvendelse for de aftagenumre, der alene målte forbruget på varmeproducerende anlæg, og at Spørger dermed var berettiget til reduceret elafgift på 100 % af forbruget af elektricitet på disse aftagenumre.

Skatterådet kunne ikke svare bekræftende på dette spørgsmål, da grænseværdien på 4.000 kWh i elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., finder anvendelse på al forbrug af elektricitet på aftagenummeret, uanset om der var tale om blandet forbrug af elektricitet til fremstilling af varme og til øvrigt forbrug, til udelukkende fremstilling af varme eller til udelukkende øvrigt forbrug i husholdningen.

Spørger havde ved et benægtende svar på spørgsmål 1, anmodet Skatterådet om at bekræfte, at Spørger kunne sammenlægge forbruget på aftagenumrene for pågældende varmepumper på ejendommen - uden at fysisk at sammenlægge aftagenumrene - og dermed anse de pågældende varmepumper som ét fælles varmeproducerende anlæg efter elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 2.

Skatterådet kunne ikke svare bekræftende på dette spørgsmål, da der med et varmeproducerende fælles anlæg i elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 2's forstand, alene skulle forstås én varmeinstallation, der anvendte elektricitet som opvarmningsmiddel og som rent teknisk var indrettet og fungerede som ét samlet anlæg, der leverede varme til mere end én forbruger af den fremstillede varme. Begrebet "varmeproducerende fælles anlæg" omfattede ikke ét fælles virtuelt målepunkt, der var oprettet af netvirksomheden, og som målte det samlede forbrug af elektricitet for aftagenumrene for de enkelte varmepumper.

Spørger havde ved et benægtende svar på spørgsmål 2, anmodet Skatterådet at bekræfte, at Spørger kunne sammenlægge aftagenumre på varmepumperne på ejendommen ved fysisk at sammenlægge målerne og dermed anse varmepumperne som ét fælles varmeproducerende anlæg og dermed omfattet af elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 2.

Skatterådet kunne ikke svare bekræftende på dette spørgsmål, da der med et varmeproducerende fælles anlæg i elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 2's forstand, alene skulle forstås én varmeinstallation, der anvendte elektricitet som opvarmningsmiddel og som rent teknisk var indrettet og fungerede som ét samlet anlæg, der leverer varme til mere end én forbruger af den fremstillede varme. Begrebet "varmeproducerende fælles anlæg" omfattede ikke et fysisk målepunkt/aftagenummer, der var oprettet af netvirksomheden, og som målte det samlede forbrug af elektricitet for aftagenumrene for de enkelte varmepumper.

 

Høringsportalen

Udkast til ændring af VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 10-03-2025
Høringsfrist: 06-04-2025

Ændringsbekendtgørelse vedr. bekendtgørelse nr. 1538 af 6. december 2024 (kontrol af spildevandsbetaling)
Oprettelsesdato: 12-03-2025
Høringsfrist: 19-03-2025

Høring af forslag til EU-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2023/956 angående simplificering og styrkelse af CO2-grænsetilpasningsmekanismen
Oprettelsesdato: 13-03-2025
Høringsfrist: 19-03-2025

Offentlig høring af miljøkonsekvensrapport for CO2-lagringsprojektet Greensand Future i Nini Vest-feltet i Nordsøen
Oprettelsesdato: 13-03-2025
Høringsfrist: 28-03-2025

Bekendtgørelse om vejledning af en sigtet under en administrativ straffesag, der bliver behandlet af Skatteforvaltningen
Oprettelsesdato: 14-03-2025
Høringsfrist: 11-04-2025

 

Nyt fra EU-domstolen

Domme
C-137/23 Alsen

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof - artikel 14, stk. 1, litra c) - sejlads i EU-farvande - artikel 15, stk. 1, litra f) - sejlads ad de indre vandveje - direktiv 95/60/EF - afgiftsmærkning af gasolier og petroleum - gasolie, der er beregnet til fremdrift af et skib, og som ikke er afgiftsmærket i overensstemmelse med EU-retten - afslag på at anvende punktafgiftsfritagelsen - proportionalitetsprincippet

Domstolens dom:

Artikel 15, stk. 1, litra f), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, som ændret ved Rådets direktiv 2004/75/EF af 29. april 2004, sammenholdt med artikel 1 i Rådets direktiv 95/60/EF af 27. november 1995 om afgiftsmærkning af gasolier og petroleum,

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse er til hinder for en national lovgivning, hvorefter punktafgiftsfritagelsen for gasolie, der leveres til anvendelse som motorbrændstof til erhvervsmæssig sejlads på Den Europæiske Unions indre vandveje, nægtes med den begrundelse, at denne gasolie ikke er afgiftsmærket på en måde, der er i overensstemmelse med de EU-retlige krav, når det for det første er godtgjort, at den nævnte gasolie anvendes til et sådant formål, og der for det andet ikke er noget, der giver anledning til mistanke om, at der foreligger svig, misbrug eller afgiftsunddragelse.

 

Nyt fra EU

Nyt fra EUR_LEX

CELEX:52025PC0103: Forslag til RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE om tilladelse til Italien til i bestemte geografiske områder at anvende reducerede afgiftssatser for gasolie og flydende gas, der anvendes til opvarmning, i medfør af artikel 19 i direktiv 2003/96/EF

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 164

Henvendelse af 14/3-25 fra Thomas Kristensen på vegne af Brancheforeningen Danske Maskinstationer & Entreprenører, DM&E om afgiftsfritagelse på landbrugsdiesel

Spørgsmål og svar

Spm. 216

Indførelsen af seriel operatørmåling vil gøre det muligt særskilt at opgøre og afregne forbruget inkl. afgifter for f.eks. en ladeboks og dermed dokumentere, hvor stor en del af forbruget, der er betalt elafgift for, hos forbrugere med egenproduktion af strøm fra f.eks. solceller. Vil ministeren bekræfte, at seriel operatørmåling giver mulighed for at løse udfordringen med, at elbilister med solceller i dag ikke kan modtage elafgiftsrefusion? Og agter ministeren at benytte sig af denne mulighed til at sikre en løsning for danskere med både elbil og solceller?  Svar  

Spm. 217

Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil ændre på ordningen med opladning af elbiler i en husstand med solceller på taget, så der som tidligere kan søges om refusion af elafgift på el brugt til opladning af elbilen? Der henvises til artiklen i Jyllands-Posten den 14. februar 2025: ”Elbilejere i kattepine, fordi ladeløsning lukkes”.  Svar  

Spm. 218

Er ministeren enig i, at det er et stort problem for den grønne omstilling og for ejere af elbiler, der har solceller på taget i husstanden, at staten ikke længere giver refusion på elafgiften, hvilket får flere til at afkoble deres solceller, fordi det ikke kan betales sig at have solcellerne, når elafgiften til opladning af elbilen ikke længere refunderes?  Svar  

Spm. 219

Vil ministeren, indtil en ny ordning er på plads med refusion af elafgifter til elbil-ejere, lade statskassen refundere den energiafgift, som nogle energiselskaber frivilligt yder til deres kunder, fordi staten ikke længere giver refusion af elafgiften? Der henvises til artiklen i Jyllands-Posten den 15. februar 2025: ”Energiselskab betaler afgiftsrabat af egen lomme”.  Svar  

Spm. 233

Mener ministeren, at det er korrekt, når man afgiftsmæssigt ikke vurderer, at udenlandske fiskere sejler i udenrigsfart, når man vurderer det anderledes momsmæssigt, jf. PWC’s undersøgelse ”Levering af brændstof til udenlandske fiskere” sendt til ministeriet den 10. februar 2025 samt bindende svar fra Skatterådet af 19. november 2024 (SKM2024.635.SR)?  Svar  

Spm. 234

Har ministeren overvejet de vidtrækkende likviditetsmæssige og administrative konsekvenser af at "tilbagerulle" CO2-afgiften for fiskere i form af en afgiftsgodtgørelse og ikke en afgiftsfritagelse, jf. PWC’s undersøgelse ”Levering af brændstof til udenlandske fiskere” sendt til ministeriet den 10. februar 2025?  Svar  

Spm. 274

Vil ministeren kommentere på henvendelsen jf. SAU alm. del – bilag 164, og vil ministeren endvidere kommentere på artiklerne: ”Maskinstationer skal betale afgift for diesel brugt på landevejen - med tre års tilbagevirkende kraft”, Maskinbladet.dk, den 11. marts 2025, ”DM&E om Skattestyrelsens nye dieselpraksis:-Det er jo fuldstændig galimatias”, Maskinbladet.dk, den 11. marts 2025, ”Skattestyrelsen: Landmænds kørsel til egen mark godtgøres som udgangspunkt”, Maskinbladet.dk, den 11. marts 2025 og ”Det er grundlæggende forkert, når Skattestyrelsen anfører, at landbrugsdiesel brugt på landevejen, ikke er fritaget for afgifter, mener en moms- og afgiftsekspert”, Maskinbladet.dk, den 11. marts 2025?  Svar  

Spm. 275

Vil ministeren kommentere artiklen ”Skattestyrelsen: Landmænds kørsel til egen mark godtgøres som udgangspunkt”, Maskinbladet, den 11. marts 2025, herunder besvare følgende spørgsmål:- Hvorfor er der tilsyneladende modstridende forklaringer i hvilke aktiviteter, der kan gives refusion af motorbrændstof for?- Er det korrekt, at maskinstationer skal betale afgift for diesel brugt på landevejen med tre års tilbagevirkende kraft, og hvilken hjemmel er der i givet fald til at opkræve dieselafgifter med tilbagevirkende kraft?- Vil ministeren rette lovgivningen til allerede nu, så brancheforeninger ikke skal bøvle med at indsende anmodning om et bindende svar fra Skattestyrelsen, som senere skal forelægges Skatterådet, for at få klarhed over hvad der er op og ned?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 816

Om de nye retningslinjer for kompensation for CO2-afgift på fiskeriet.