Energinyt |
Kære læser !
Hermed den sidste uges nyheder fra EnergiNyt.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
CBAM: Forenklinger på vej
Nyt fra Energiklagenævnet
Nyt fra Forsyningstilsynet
Bindende svar
Reduceret elafgift - elektricitet til at fremstille varme i varmeproducerende fælles anlæg - grænseværdi på 4.000 kWh
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra EU-Domstolen
1 dom
Nyt fra EU
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
PwCNye forslag med det formål at forenkle rapporteringsforpligtelserne mm. |
Energiklagenævnets afgørelse i sag om hvorvidt klage over Forsyningstilsynets afgørelse om klage over tarif for transport af gas i opstrømsanlægget Tyra-Nybro fra 2017 til 2019 skal tillægges opsættende virkning
Energiklagenævnets afgørelse i sag om hvorvidt klage over Forsyningstilsynets afgørelse om klage over tarif for transport af gas i opstrømsanlægget Tyra-Nybro fra 2018 til 2019 skal tillægges opsættende virkning
Energiklagenævnets afgørelse i sag om anmodning om opsættende virkning
Energiklagenævnets afgørelse i sag om hvorvidt klage over Forsyningstilsynets afgørelse om [Virksomhed1] priser for varme fra blok 6 skal tillægges opsættende virkning
Energiklagenævnets afgørelse i sag om hvorvidt klage over Energistyrelsens afgørelse om godkendelse af udbygningsplan for Hejrefeltet skal tillægges opsættende virkning
Tilsynsafgørelse, el. El-net Kongerslev A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. Hurup Elværk Net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. Tarm Elværk Net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. Trefor El-net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. TREFOR El-net Øst A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. Dinel A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. L-Net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. Cerius A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. Elektrus A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. NOE Net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. Midtfyns Elforsyning A.m.b.A. - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. RAH Net A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. Veksel A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. Forsyning Elnet A/S - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, el. Sunds Net A.m.b.a. - Annullation af godkendelse af simuleringsmodeller for produktionsanlæg til distributionsnettet, jf. RfG
Tilsynsafgørelse, varme. Afgørelse om forrentning af indskudskapital for år 2025 for Hirtshals Fjernvarme
Spørger drev virksomhed med udlejning af studieboliger i en ejendom. Studieboligerne blev forsynet med elektricitet både til de studerendes brug i lejlighederne og til opvarmning af boligerne ved brug af luft-til-vands varmepumper.
Spørger havde anmodet Skatterådet om at bekræfte, at grænseværdien i elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., på 4.000 kWh, ikke fandt anvendelse for de aftagenumre, der alene målte forbruget på varmeproducerende anlæg, og at Spørger dermed var berettiget til reduceret elafgift på 100 % af forbruget af elektricitet på disse aftagenumre.
Skatterådet kunne ikke svare bekræftende på dette spørgsmål, da grænseværdien på 4.000 kWh i elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., finder anvendelse på al forbrug af elektricitet på aftagenummeret, uanset om der var tale om blandet forbrug af elektricitet til fremstilling af varme og til øvrigt forbrug, til udelukkende fremstilling af varme eller til udelukkende øvrigt forbrug i husholdningen.
Spørger havde ved et benægtende svar på spørgsmål 1, anmodet Skatterådet om at bekræfte, at Spørger kunne sammenlægge forbruget på aftagenumrene for pågældende varmepumper på ejendommen - uden at fysisk at sammenlægge aftagenumrene - og dermed anse de pågældende varmepumper som ét fælles varmeproducerende anlæg efter elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 2.
Skatterådet kunne ikke svare bekræftende på dette spørgsmål, da der med et varmeproducerende fælles anlæg i elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 2's forstand, alene skulle forstås én varmeinstallation, der anvendte elektricitet som opvarmningsmiddel og som rent teknisk var indrettet og fungerede som ét samlet anlæg, der leverede varme til mere end én forbruger af den fremstillede varme. Begrebet "varmeproducerende fælles anlæg" omfattede ikke ét fælles virtuelt målepunkt, der var oprettet af netvirksomheden, og som målte det samlede forbrug af elektricitet for aftagenumrene for de enkelte varmepumper.
Spørger havde ved et benægtende svar på spørgsmål 2, anmodet Skatterådet at bekræfte, at Spørger kunne sammenlægge aftagenumre på varmepumperne på ejendommen ved fysisk at sammenlægge målerne og dermed anse varmepumperne som ét fælles varmeproducerende anlæg og dermed omfattet af elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 2.
Skatterådet kunne ikke svare bekræftende på dette spørgsmål, da der med et varmeproducerende fælles anlæg i elafgiftslovens § 6, stk. 3, nr. 2's forstand, alene skulle forstås én varmeinstallation, der anvendte elektricitet som opvarmningsmiddel og som rent teknisk var indrettet og fungerede som ét samlet anlæg, der leverer varme til mere end én forbruger af den fremstillede varme. Begrebet "varmeproducerende fælles anlæg" omfattede ikke et fysisk målepunkt/aftagenummer, der var oprettet af netvirksomheden, og som målte det samlede forbrug af elektricitet for aftagenumrene for de enkelte varmepumper.
Udkast til ændring af VE-tilladelsesprocesbekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 10-03-2025
Høringsfrist: 06-04-2025
Ændringsbekendtgørelse vedr. bekendtgørelse nr. 1538 af 6. december 2024 (kontrol af spildevandsbetaling)
Oprettelsesdato: 12-03-2025
Høringsfrist: 19-03-2025
Høring af forslag til EU-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2023/956 angående simplificering og styrkelse af CO2-grænsetilpasningsmekanismen
Oprettelsesdato: 13-03-2025
Høringsfrist: 19-03-2025
Offentlig høring af miljøkonsekvensrapport for CO2-lagringsprojektet Greensand Future i Nini Vest-feltet i Nordsøen
Oprettelsesdato: 13-03-2025
Høringsfrist: 28-03-2025
Bekendtgørelse om vejledning af en sigtet under en administrativ straffesag, der bliver behandlet af Skatteforvaltningen
Oprettelsesdato: 14-03-2025
Høringsfrist: 11-04-2025
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - punktafgifter - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - fritagelse for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof - artikel 14, stk. 1, litra c) - sejlads i EU-farvande - artikel 15, stk. 1, litra f) - sejlads ad de indre vandveje - direktiv 95/60/EF - afgiftsmærkning af gasolier og petroleum - gasolie, der er beregnet til fremdrift af et skib, og som ikke er afgiftsmærket i overensstemmelse med EU-retten - afslag på at anvende punktafgiftsfritagelsen - proportionalitetsprincippet
Domstolens dom:
Artikel 15, stk. 1, litra f), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, som ændret ved Rådets direktiv 2004/75/EF af 29. april 2004, sammenholdt med artikel 1 i Rådets direktiv 95/60/EF af 27. november 1995 om afgiftsmærkning af gasolier og petroleum,
skal fortolkes således, at
denne bestemmelse er til hinder for en national lovgivning, hvorefter punktafgiftsfritagelsen for gasolie, der leveres til anvendelse som motorbrændstof til erhvervsmæssig sejlads på Den Europæiske Unions indre vandveje, nægtes med den begrundelse, at denne gasolie ikke er afgiftsmærket på en måde, der er i overensstemmelse med de EU-retlige krav, når det for det første er godtgjort, at den nævnte gasolie anvendes til et sådant formål, og der for det andet ikke er noget, der giver anledning til mistanke om, at der foreligger svig, misbrug eller afgiftsunddragelse.
Bilag 164 |
Spm. 216 |
Spm. 217 |
Spm. 218 |
Spm. 219 |
Spm. 233 |
Spm. 234 |
Spm. 274 |
Spm. 275 |
Spm. S 816 | Om de nye retningslinjer for kompensation for CO2-afgift på fiskeriet. |