Energinyt 2023, uge 10

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra Energinyt.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Nyt fra Energiklagenævnet

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra EU-Domstolen
1 dom

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Nyt fra Energiklagenævnet

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse vedrørende ejendommen beliggende A1, 5700 Svendborg

Energiklagenævnets afgørelse i sag om delvis udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse vedrørende ejendommen beliggende A1, 7321 Gadbjerg

Energiklagenævnets afgørelse i sag om delvis udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse vedrørende ejendommen beliggende A1, 8585 Glesborg

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse vedrørende ejendommen beliggende A1, 6372 Bylderup-Bov

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om tilsagn om tilskud fra Bygningspuljen til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse vedrørende ejendommen beliggende A1, 6100 Haderslev

Energiklagenævnets afgørelse i sag om klage over Energistyrelsens afgørelse af 11. november 2022 om tilladelse til etablering af elproduktionsanlægget Aflandshage Vindmøllepark

Energiklagenævnets afgørelse i sag om klage over Energistyrelsens afgørelse af 11. november 2022 om tilladelse til etablering af elproduktionsanlægget Aflandshage Vindmøllepark

Energiklagenævnets afgørelse i sag om påbud om genoptagelse af varmeforsyning

Energiklagenævnets afgørelse i sag om klage over Energistyrelsens afgørelse af 11. november 2022 om tilladelse til etablering af elproduktionsanlægget Aflandshage Vindmøllepark

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse vedrørende ejendommen beliggende A1, 6240 Løgumkloster

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om tilsagn om tilskud fra Bygningspuljen til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse vedrørende ejendommen beliggende A1, 3250 Gilleleje


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse af lov om fjernkøling, LBK nr 221 af 06/03/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Nyt fra EU-domstolen

Domme
C-571/21 RWE Power

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 14, stk. 1, litra a) - artikel 21, stk. 3, andet og tredje punktum - elektricitet, der anvendes til produktion af elektricitet og til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet - fritagelse - rækkevidde - minedrift i åbent brud - elektricitet, der anvendes til brændstoftanke og transportmidler

Domstolens dom:

1) Artikel 14, stk. 1, litra a), første punktum, i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet, sammenholdt med direktivets artikel 21, stk. 3, andet punktum,

skal fortolkes således, at

afgiftsfritagelsen for »elektricitet, der anvendes til produktion af elektricitet«, der er fastsat i denne bestemmelse, ikke omfatter den elektricitet, der anvendes i forbindelse med udvinding af et energiprodukt, såsom brunkul, i et åbent brud, når denne elektricitet ikke anvendes i forbindelse med den tekniske proces i produktionen af elektricitet, men med henblik på fremstillingen af et energiprodukt. Denne fritagelse kan derimod omfatte omdannelsen og viderebehandlingen af dette energiprodukt i el-kraftværker med henblik på produktion af elektricitet, for så vidt som disse processer er uomgængelige og direkte bidrager til den tekniske proces i denne produktion.

2) Artikel 14, stk. 1, litra a), første punktum, i direktiv 2003/96,

skal fortolkes således, at

den afgiftsfritagelse for »elektricitet, der anvendes til at opretholde muligheden for produktion af elektricitet«, som er fastsat i denne bestemmelse, kan omfatte den elektricitet, der er beregnet til drift af silosystemer til oplagring af et energiprodukt, såsom brunkul, og for transportmidler, der gør det muligt at transportere dette produkt, når sådanne processer finder sted inde i el-kraftværker, forudsat at de er uomgængelige og direkte bidrager til at opretholde muligheden i den tekniske proces for produktion af elektricitet, for så vidt som disse processer er nødvendige for at sikre opretholdelsen af muligheden for en uafbrudt produktion af elektricitet.

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 15 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af bekæmpelsesmidler og forskellige andre love. (Forhøjelse af energiafgiften på fossile brændsler for erhverv efter Aftale om grøn skattereform af 8. december 2020 og omlægning af pesticidafgiften efter Politisk aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 m.v.).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Bilag 6

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 7

2. udkast til betænkning

L 15 A Forslag til lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love. (Forhøjelse af energiafgiften på fossile brændsler for erhverv efter »Aftale om Grøn skattereform« af 8. december 2020 m.v.).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Bilag 6

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 7

2. udkast til betænkning

Almindelig del

Bilag

Bilag 71

Uddrag af Marts-redegørelsen om afviklingen af lovprogrammet 2022/23

Spørgsmål og svar

Spm. 94

Vil ministeren redegøre for implementering af indtægtsloftet på elproduktion som følge af EU-forordningen i samtlige EU-lande? Vil ministeren herunder redegøre for følgende i samtlige af de andre EU-landes implementering:1. Niveauet for loftet (EUR pr. MWh)2. Hvorvidt mellemhandlere er inkluderet af loftet (både koncernforbundene og uafhængige)?3. Hvorvidt der gives fradrag for tab på prissikringsaftaler?4. Opgøres realiserede markedsindtægter på måneds-, uge-, dags- eller timebasis?5. Hvor stor en andel af markedsindtægterne over indtægtsloftet skal de berørte selskaber indbetale til staten?6. Er der givet et forhøjet indtægtsloft for produktionsanlæg, der producerer elektricitet fra råolieprodukter og faste biomassebrændsler, og hvorvidt hybridanlæg er undtaget?7. Hvor stor en tilbageløbsfaktor antages ved tiltaget og anvendes det fulde umiddelbare eller provenu efter tilbageløb og adfærd til inflationshjælp?  Svar  

Spm. 137

Vil ministeren oplyse, hvor meget den danske stat forventes at tjene på grænsehandel med diesel i henholdsvis 2022 og 2023?  Svar  

Spm. 140

Kan ministeren bekræfte, at kilometerafgiften for lastbiler vil gøre det dyrere at køre i en el-lastbil end i dag?  Svar  

Spm. 141

Vil ministeren oplyse, hvor meget dyrere det bliver at køre 100.000 km om året i en el-lastbil, når kilometerafgiften for lastbiler er gennemført sammenlignet med i dag?  Svar  

Spm. 142

I Aftale om grøn omstilling af vejtransporten blev kørselsafgifter for lastbiler vedtaget med hensigten at finansiere de øvrige elementer i aftalen med 0,5 mia. kr. i 2025-2027 og 1 mia. kr. fra 2028 og frem, samt lede til en estimeret reduktion af CO2-emissioner med ca. 0,3 mio. tons i 2025 og ca. 0,4 mio. tons i 2030, jf. aftaletekst Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler af 24. juni 2022. Vil ministeren redegøre for de antagelser, der ligger til grund for estimaterne for CO2-effekt og statens provenu ved indførelse af kørselsafgifter på lastbiler i 2025 og 2030?  Svar  

Spm. 143

I Klimaprogram 2022 er der opgjort et væsentligt teknisk CO2-reduktionspotentiale for biobrændstof (over 5 mio. ton CO2 i 2030 i vejtransporten, jf. tabel 6.2.) og i Ekspertgruppen for grøn skattereforms 1. delrapport er oplægget, at man kan omlægge afgifterne på brændstof ved at lade den foreslåede generelle forhøjelse af CO2-afgiften blive modsvaret af en tilsvarende reduktion af energiafgiften, så konventionel benzin og diesel pålægges samme samlede beskatning, men f.eks. HVO beskattes lempeligere. Vil ministeren i lyset af disse oplæg redegøre for de forventede effekter for statens provenu samt effekterne på CO2-udledninger ved en fuld afgiftsfritagelse af biobrændstofafgifter, så der hverken vil skulle betale CO2- eller energiafgift af rene eller iblandede biobrændstoffer?  Svar  

Spm. 144

Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med det i regeringsgrundlaget formulerede skattestop, at indtægterne fra en kilometerafgift ikke føres tilbage til den grønne omstilling af den tunge transport?  Svar  

Spm. 145

Hvordan mener ministeren, det fremmer den grønne omstilling, at en lastbil på 100 pct. biobrændstoffer skal betale samme kilometertakst som en lastbil med fossil diesel?  Svar  

Spm. 146

Er ministeren enig i, at det vil være en mere præcis beskatning af CO2-udledningen at øge CO2-afgiften på diesel frem for en kilometerafgift på lastbiler?  Svar