Energinyt 2024, uge 10

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra EnergiNyt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
CBAM - fristen er forlænget til 31. marts

Nyt fra Energiklagenævnet

Nyt fra Forsyningstilsynet

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Artikler og interessante links

PwC

CBAM - fristen er forlænget til 31. marts

EU-Kommissionen forlænger én gang til fristen for indsendelse CBAM-rapporten for Q4 2023


 

Nyt fra Energiklagenævnet

Energiklagenævnet afgørelse i sag om individuelt effektiviseringskrav i 2020 for Zeanet A/S

Energiklagenævnets afgørelse i sag om individuelt effektiviseringskrav i 2020 for Elinord A/S

Energiklagenævnets afgørelse i sag om individuelt effektiviseringskrav i 2020 for Veksel A/S

Nyt fra Forsyningstilsynet

Tilsynsafgørelse, el. Godkendelse af NKE Elnet A/S´ begrænset netadgang for produktionsanlæg samt ændring til begrænset netadgang for forbrugsanlæg

Tilsynsafgørelse, el. Afgørelse om ændringer til fælles afregningsregler for energiudveksling mellem asynkront forbundne TSO’er

Tilsynsafgørelse, el. Afgørelse – afslag på overdragelse af transformerstationen Lindholm

Lovtidende

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr 225 af 05/03/2024. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Statsstøtte — Sverige — Statsstøtte SA.56908 (2023/C) (ex 2020/N) — Forlængelse og ændring af ordningen til fordel for biogas, der skal anvendes som brændstof i Sverige — Statsstøtte SA.56125 (2023/C) (ex 2020/N) — Forlængelse og ændring af støtteordning SA.49893 (2018/N) —Afgiftsfritagelse for biogas og biopropan, der ikke er baseret på fødevarer, til varmeproduktion — Opfordring til at fremsætte bemærkninger efter artikel 108, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmådeEØS-relevant tekst.

Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2024/831 af 4. marts 2024 om at give Sverige tilladelse til at anvende nedsatte punktafgiftssatser for elektricitet, der forbruges af husholdninger og virksomheder i servicesektoren, som er beliggende i visse områder i det nordlige Sverige

 

Nyt fra EUR_LEX

rådets gennemførelsesafgørelse (eu) 2024/837 af 26. februar 2024 om tilladelse til sverige til at anvende en reduceret afgiftssats på elektricitet, der leveres direkte til fartøjer, som ligger ved kaj i en havn, i overensstemmelse med artikel 19 i direktiv 2003/96/ef

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 119 Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 119 A Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 119 B Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love. (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 170

Statsministerens marts-redegørelse for regeringens lovprogram 2023-24

Spørgsmål og svar

Spm. 365

Ekspertgruppen for en grøn skattereform belyser i deres endelige rapport, der blev offentliggjort den 21. februar 2024, konsekvenserne af en række forskellige modeller for beskatning af land- og skovbrugets ikke-energirelaterede udledninger. Ekspertgruppen har vurderet, hvordan modellerne vil påvirke risikoen for konkurser i landbruget. Ændringerne i konkursrisikoen er imidlertid som udgangspunkt alene vurderet på baggrund af den umiddelbare erhvervsbelastning. Således er beregningen af ændringen i konkursrisikoen efter adfærd alene foretaget for model 3a, jf. bilag 7.15 i rapporten. Vil ministeren på den baggrund afrapportere ændringerne i konkursrisikoen efter adfærd for hhv. planter, kvæg, grise, andre husdyr og samlet set for samtlige modeller? Ændringerne i konkursrisikoen bedes både afrapporteret i pct. af omsætningen og i forhold til antallet af bedrifter, sådan som det er sket i tabel 7.29 og tabel 7.30 i rapporten, der imidlertid alene afrapporterer effekterne før adfærd.  Svar  

Spm. 368

Vil ministeren oplyse, om det er lovligt at bruge landbrugsdiesel, som er omfattet af afgiftsgodtgørelse, i traktorer eller andre landbrugsmaskiner til demonstrationer eller blokader af trafikken, og dermed uden for den pågældende bedrifts ejendom til ikke-erhvervsmæssige eller ikke-momspligtige aktiviteter inden for jordbrug? Ministeren bedes endvidere oplyse, hvad sanktionerne er for ulovlig anvendelse af landbrugsdiesel.  Svar  

Spm. 369

Hvis landbruget arrangerer traktordemonstrationer som varslet af organisationerne Bæredygtigt Landbrug og Agerskovgruppen, vil ministeren så sørge for, at det bliver undersøgt, hvorvidt traktorer og andre landbrugsmaskiner, der anvendes i demonstrationer eller blokader af trafikken, er tanket med landbrugsdiesel, som er omfattet af afgiftsgodtgørelse? Ministeren bedes også oplyse, om ministeren vil sørge for, at landmænd, der anvender landbrugsdiesel ulovligt, bliver sanktioneret. Der henvises til artiklen ”Landmænd klar til protester”, www.tv2east.dk, den 20. februar 2024.  Svar  

Spm. 370

Kan ministeren bekræfte, at når der i forslag til ny emissionsafgiftslov m.v., som Skatteministeriet har sendt i høring, lægges op til at f.eks. fjernvarmeselskaber, der investerer i fangst af CO2, også skal betale CO2-afgift af CO2, der ikke udledes, betyder det, at fjernvarmekunderne i disse selskaber reelt kommer til at afholde omkostningerne både for fangst af CO2 og en CO2-afgift for CO2, der fanges og derfor ikke udledes?  Svar  

Spm. 371

Vil ministeren forklare, hvordan han mener, det påvirker f.eks. fjernvarmeselskabers incitamenter til at investere i CCS, hvis de med forslaget til den nye emissionsafgiftslov bliver pålagt at skulle betale afgift af den CO2, der indfanges?  Svar  

Spm. 372

Vil ministeren forklare, hvorfor regeringen lægger op til, at f.eks. fjernvarmeselskaber, der laver CO2-fangst (CCS) skal betale CO2-afgift af den CO2, der indfanges, herunder i hvilket omfang det skyldes statsstøtteretslige hensyn til afgiftsforhold for andre selskaber og/eller sektorer?  Svar