Energinyt 2023, uge 13

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra Energinyt.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Håndtering af elafgift ved opladning af elbiler

Nyt fra Forsyningstilsynet

Domme
Tilbagebetaling af gasafgift - elpatronordningen - efterfølgende ændring af aftale

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Artikler og interessante links

Beierholm

Håndtering af elafgift ved opladning af elbiler

Virksomheder kan være berettiget til at opnå godtgørelse af afgiften på den elektricitet, der forbruges i ladestandere


 

Nyt fra Forsyningstilsynet

Høring over udkast til afgørelse vedr. Energinets ændring af udbudsregler for systemydelser til levering i Danmark (aFRR i DK 1)
Høring. Forsyningstilsynets sender hermed udkast til afgørelse om godkendelse af Energinets ændring af udbudsregler for systemydelser til levering i Danmark i offentlig høring

Høring over udkast til afgørelse vedr. Energinets metode for udbud af systemgenoprettelsesreserve i DK1 og DK2
Høring. Forsyningstilsynets sender hermed udkast til afgørelse om godkendelse af Energinets metode for udbud af systemgenoprettelsesreserve i DK1 og DK2 i offentlig høring


Indholdsfortegnelse 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Dom: Tilbagebetaling af gasafgift - elpatronordningen - efterfølgende ændring af aftale

SKM2023.145.BR

Sagen angik, om et kraftvarmeværk kunne anses for at have drevet fire varmeproduktionsanlæg i perioden 1. september 2013 - 30. juni 2016 og dermed havde krav på tilbagebetaling af gasafgift i henhold til den såkaldte elpatronordning i gasafgiftslovens § 8, stk. 4 og 5.

Retten fandt (3 dommere), at kraftvarmeværket ikke kunne anses for at have drevet varmecentralerne i den relevante periode, da kraftvarmeværket både i henhold til de oprindelige aftaler og den faktiske fakturering havde leveret gas til varmecentralernes egen produktion og ikke varme til varmecentralerne. Det kunne ikke føre til en anden vurdering, at kraftvarmeværket i henhold til parternes aftale kunne beslutte og iværksætte, hvornår varmecentralerne producerede egen varme, idet den væsentligste omkostning til produktionen blev afholdt af varmeproduktionsanlæggene.

Det forhold, at kraftvarmeværket og de fire varmeproduktionsanlæg ved en aftale i september 2016 med tilbagevirkende kraft havde aftalt at ændre faktureringen for den relevante periode, sådan at kraftvarmeværket endeligt ville afholde udgiften til gas og afgifter og i stedet ville fakturere varmeproduktionsanlæggene for leveret varme, kunne ikke føre til et andet resultat.

Retten fandt, at det forhold, at kraftvarmeværket ikke havde betalt gasafgiften i perioden, medførte, at kraftvarmeværket heller ikke af den grund kunne få afgiften tilbagebetalt.

 

Lovtidende

Lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Forhøjelse af energiafgiften på fossile brændsler for erhverv efter »Aftale om Grøn skattereform« af 8. december 2020 m.v.), LOV nr 329 af 28/03/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Investeringsstøtte til forsøgsvindmøller, udbud af støtte til anvendelse af kemiske brændstoffer eller produkter fra elektricitet (power-to-x), anvendelsesområdet for VE-ordningerne, tilsyn med elproducerende anlæg på havet og adgang til negativt pristillæg), LOV nr 328 af 28/03/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Høringsportalen

Høring over udkast til ændringer i bekendtgørelse om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder, bekendtgørelse om oprindelsesgaranti for elektricitet fra højeffektiv kraftvarmeproduktion og bekendtgørelse om deklaration af elektricitet til forbrugerne.
Oprettelsesdato: 31-03-2023
Høringsfrist: 28-04-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 03-04-2023 - 02-05-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 20-04-2023 dom i C-282/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14, 15 og 24 - ladestandere for elektriske køretøjer - tilvejebringelse af udstyr til opladning af elektriske køretøjer, levering af den nødvendige elektricitet samt teknisk bistand og IT-tjenester - kvalificering som »levering af varer« eller »levering af ydelser«

Den 27-04-2023 dom i C-677/21 Fluvius Antwerpen
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 2, stk. 1, litra a) - begrebet »levering af varer mod vederlag« - artikel 9, stk. 1 - økonomisk virksomhed - artikel 14, stk. 1, og artikel 14, stk. 2, litra a) - levering af varer - ulovligt forbrug af elektricitet - princippet om afgiftsneutralitet - fakturering af forbrugeren af en erstatningsydelse, der omfatter prisen på den forbrugte elektricitet - en medlemsstats regionale lovgivning - afgiftspligtig person - sui generis-enhed, der varetager opgaver for kommuner - begrebet »offentligretligt organ« - direktiv 2006/112/EF - artikel 13, stk. 1, tredje afsnit, og bilag I - principiel afgiftspålæggelse af distribution af elektricitet - begrebet »virksomhed af ubetydelig karakter«

Tidligere dokument: C-677/21 Fluvius Antwerpen - Indstilling

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 68 Forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion. (indtægtsloftsloven).

Bilag

Bilag 3

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

L 69 Forslag til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag.

Bilag

Bilag 4

Internt dokument

Bilag 5

Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 6

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm., om provenukonsekvenserne ved gennemførelse af de to ændringer af L 69, der er foreslået af Noreco

Spm. 3

Spm., om at kommentere præsentationen fra NORECO

L 73 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven. (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren

Bilag 2

Henvendelse af 31/3-23 fra KPMG Acor Tax om spørgsmål til indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 26

Vil ministeren sende en samlet oversigt over gældende forlig og politiske aftaler inden for Skatteministeriets ressort med oplysning om, hvilke partier der er med i forligskredsen og de enkelte aftaler, samt hvornår forligene og aftalerne eventuelt udløber? Ministeren bedes medtage gældende forlig og politiske aftaler, som regeringen ikke selv er en del af.  Svar  

Spm. 137

Vil ministeren oplyse, hvor meget den danske stat forventes at tjene på grænsehandel med diesel i henholdsvis 2022 og 2023?  Svar  

Spm. 142

I Aftale om grøn omstilling af vejtransporten blev kørselsafgifter for lastbiler vedtaget med hensigten at finansiere de øvrige elementer i aftalen med 0,5 mia. kr. i 2025-2027 og 1 mia. kr. fra 2028 og frem, samt lede til en estimeret reduktion af CO2-emissioner med ca. 0,3 mio. tons i 2025 og ca. 0,4 mio. tons i 2030, jf. aftaletekst Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler af 24. juni 2022. Vil ministeren redegøre for de antagelser, der ligger til grund for estimaterne for CO2-effekt og statens provenu ved indførelse af kørselsafgifter på lastbiler i 2025 og 2030?  Svar  

Spm. 143

I Klimaprogram 2022 er der opgjort et væsentligt teknisk CO2-reduktionspotentiale for biobrændstof (over 5 mio. ton CO2 i 2030 i vejtransporten, jf. tabel 6.2.) og i Ekspertgruppen for grøn skattereforms 1. delrapport er oplægget, at man kan omlægge afgifterne på brændstof ved at lade den foreslåede generelle forhøjelse af CO2-afgiften blive modsvaret af en tilsvarende reduktion af energiafgiften, så konventionel benzin og diesel pålægges samme samlede beskatning, men f.eks. HVO beskattes lempeligere. Vil ministeren i lyset af disse oplæg redegøre for de forventede effekter for statens provenu samt effekterne på CO2-udledninger ved en fuld afgiftsfritagelse af biobrændstofafgifter, så der hverken vil skulle betale CO2- eller energiafgift af rene eller iblandede biobrændstoffer?  Svar  

Spm. 144

Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med det i regeringsgrundlaget formulerede skattestop, at indtægterne fra en kilometerafgift ikke føres tilbage til den grønne omstilling af den tunge transport?  Svar  

Spm. 146

Er ministeren enig i, at det vil være en mere præcis beskatning af CO2-udledningen at øge CO2-afgiften på diesel frem for en kilometerafgift på lastbiler?  Svar  

Spm. 180

Vil ministeren oplyse, hvornår lovforslaget der udmønter delen om CO2-afgift, herunder også omlægning af energiafgift, i Aftalen om grøn skattereform for industri mv. forventes fremsat?  Svar  

Spm. 181

Ministeren udtalte på det åbne samråd i Skatteudvalget den 16. marts 2023, at ministeren er tilhænger af at beskatte overnormale profitter. Hvilke modeller for beskatning af overnormal profit mener ministeren, at Skatteudvalget skal diskutere i den forbindelse? Vil ministeren tage dette op i Skatteudvalget, og er ministeren villig til f.eks. at nedsætte et ekspertudvalg til at se på beskatning af overnormal profit?  Svar