Energinyt 2023, uge 15

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra Energinyt.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Nyt fra Energiklagenævnet

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Nyt fra Energiklagenævnet

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse vedrørende ejendommen beliggende A1, 6310 Broager

Energiklagenævnets afgørelse i sag om anmodning om genoptagelse af nævnets afgørelse om delvis tilsagn om tilskud fra Bygningspuljen til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse vedrørende ejendommen beliggende A1, 5882 Vejstrup

Energiklagenævnets afgørelse i sag om stikprøvekontrol af indberettede energibesparelser for 2018

Energiklagenævnets afgørelse i sag om fastsættelse af årsnorm for pristillæg til opgraderet biogas

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om støtte fra GLDK 2021-I til projektet ”Black Swan Bølge Innovationsklynge med Anholt Testcenter”


Indholdsfortegnelse 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 17/0988626
Gas og el til rumopvarmning
Klagen skyldes, at SKAT har nedsat selskabets godtgørelse af gas- og elafgift ekstraordinært. Det skyldes bl.a., at selskabet ikke er berettiget til godtgørelse for den del af afgiften, som vedrører forbrug anvendt til rumopvarmning, jf. naturgasafgiftslovens § 10, stk. 4, og elafgiftslovens § 11, stk. 3. Landsskatteretten ændrer afgørelsen således, at der alene skal ske ekstraordinær genoptagelse vedr. én af tre omhandlede hovedmålere. Fsv. den tredje måler nedsættes det skyldige beløb.
Afsagt: 20-03-2023

 

Høringsportalen

Høring vedr. udkast til ændring af bekendtgørelse om obligatoriske energisyn i store virksomheder
Oprettelsesdato: 11-04-2023
Høringsfrist: 08-05-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 17-04-2023 - 16-05-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 20-04-2023 dom i C-282/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14, 15 og 24 - ladestandere for elektriske køretøjer - tilvejebringelse af udstyr til opladning af elektriske køretøjer, levering af den nødvendige elektricitet samt teknisk bistand og IT-tjenester - kvalificering som »levering af varer« eller »levering af ydelser«

Den 27-04-2023 dom i C-677/21 Fluvius Antwerpen
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 2, stk. 1, litra a) - begrebet »levering af varer mod vederlag« - artikel 9, stk. 1 - økonomisk virksomhed - artikel 14, stk. 1, og artikel 14, stk. 2, litra a) - levering af varer - ulovligt forbrug af elektricitet - princippet om afgiftsneutralitet - fakturering af forbrugeren af en erstatningsydelse, der omfatter prisen på den forbrugte elektricitet - en medlemsstats regionale lovgivning - afgiftspligtig person - sui generis-enhed, der varetager opgaver for kommuner - begrebet »offentligretligt organ« - direktiv 2006/112/EF - artikel 13, stk. 1, tredje afsnit, og bilag I - principiel afgiftspålæggelse af distribution af elektricitet - begrebet »virksomhed af ubetydelig karakter«

Tidligere dokument: C-677/21 Fluvius Antwerpen - Indstilling

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 68 Forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion. (indtægtsloftsloven).

Bilag

Bilag 4

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvorledes Cypern og andre relevante EU-lande har inkluderet mellemhandlerne i ordningen for indtægtsloftet og/eller solidaritetsbidraget

Spm. 2

Spm. om, hvilke tiltag ministeren har iværksat for at sikre, at ordningen kan inkludere mellemhandlerne i fremtiden

Spm. 3

Spm. om, hvorfor regeringen har valgt at opgøre realiserede markedsindtægter på månedsbasis

Spm. 4

Spm. om at bekræfte, at Tyskland anvender et loft på 130 MWh og desuden redegøre for, hvorfor regeringen har valgt at fastsætte loftet på 180 MWh

Spm. 5

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at alle mellemhandlere på energimarkedet omfattes af lovforslaget (eller alternativt L 69)

Spm. 6

Spm. om, hvorfor der ikke kan findes en brugbar afgrænsning af selskaber, der handler med el eller gas og olie, som vil kunne danne grundlag for at pålægge sådanne selskaber at betale skat af deres overnormale profit

Spm. 7

Spm. om, hvad tidshorisonten er for arbejdet med at analysere mulighederne for at tilvejebringe et finansieringsbidrag fra mellemhandlere med overnormal profit

L 69 Forslag til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag.

Spørgsmål og svar

Spm. 6

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at alle mellemhandlere på energimarkedet omfattes af solidaritetsbidraget (eller alternativt L 68)

Spm. 7

Spm. om, hvorfor der ikke kan findes en brugbar afgrænsning eller registrering af selskaber, der handler med el eller gas og olie, som vil kunne danne grundlag for at pålægge sådanne selskaber at betale solidaritetsbidrag

Spm. 8

Spm. om, hvad tidshorisonten er for arbejdet med at analysere mulighederne for at tilvejebringe et finansieringsbidrag fra mellemhandlere med overnormal profit

Spm. 9

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at solidaritetsbidraget pålægges hele energisektoren

Spm. 10

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at overnormal profit for de virksomheder, der er omfattet af bidraget i EU-forordningen om midlertidigt solidaritetsbidrag beskattes i både 2022 og 2023

Spm. 11

Spm. om at oversende det juridiske notat, hvoraf det fremgår, at staten efter kompensationsaftalen, der blev indgået som led i Nordsøaftalen fra 2003, skal kompensere selskaberne i Dansk Undergrunds Consortium (DUC), hvis solidaritetsbidraget bliver pålagt i både 2022 og 2023

Spm. 12

Spm. om der er alternative opgørelsesmetoder, der mere præcist kan estimere provenuet, jf. svar på alm. del - spm. 81

Spm. 13

Spm. om baggrunden for, at man i svar på spørgsmål nr. 82 vurderer, at provenuet i tabel 2 er ensartet for 2022 og 2023

Spm. 14

Spm. om, hvorvidt det er korrekt, at de europæiske lande generelt har implementeret solidaritetsbidraget således, at det indbefatter 2022 og evt. også 2023, jf. svar på spm. 81

Spm. 15

Spm. om at redegøre detaljeret for de negative adfærdseffekter, der nævnes i svar på spørgsmål nr. 81 og nr. 82

Spm. 16

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at solidaritetsbidraget pålægges alle sektorer, hvor der har været overnormal profit i 2022 og 2023

Spm. 17

Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at solidaritetsbidraget omfatter alle dele af energisektoren, som ikke er underlagt indtægtsloftet, herunder også mellemhandlere

L 73 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven. (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).

Spørgsmål og svar

Spm. 2

Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/4-23 fra KPMG Acor Tax om spørgsmål til ministerens svar på SAU alm. del - spm. 90

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies vedrørende foretræde om lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 112

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 149 om den gennemsnitlige omkostning i kroner og ører per person i et scenarie, hvor der indføres en CO2-afgift i dansk landbrug på 750 kr. pr. ton m.v.

Spørgsmål og svar

Spm. 204

Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 137 oplyse, hvor meget diesel der årligt forventes at tankes i perioden 2021-2030, når der tages højde for effekten af relevante ændringer i tysk regulering, herunder løbende forhøjelse af CO2-afgift og iblandingskrav? Vil ministeren endvidere oplyse, hvilken CO2-udledning og hvilket provenu der årligt og samlet for perioden er forbundet med denne grænsehandel? Svaret bedes sammenstillet med de nuværende antagelser og den seneste klimafremskrivning.  Svar  

Spm. 210

Vil ministeren oplyse, om udtalelser fra EU-Kommissionen vedrørende mulige traktatbrud, er retligt bindende for medlemsstaterne, idet det alene er EU-Domstolen, der har afgørelseskompetencen i traktatbrudssager?  Svar