Energinyt 2023, uge 16

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra Energinyt.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
PtX-udbud - Energistyrelsen har offentliggjort de endelige udbudsbetingelser

Nyt fra Forsyningstilsynet

Styresignaler
Styresignal - tilbagebetaling af energiafgifter - præcisering af praksis for idrætshaller, udstillingshaller, forsamlingshuse og medborgerhuse m.v. - skærpelse af praksis for feriehoteller, feriecentre m.v.

Bindende svar
Mineralolieafgift - Gasafgift - Tilbagebetaling - Korntørring
Der er ikke et fast driftssted i Danmark for et gaslager, idet virksomheden har karakter af at være af forberedende eller hjælpende art

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

PtX-udbud - Energistyrelsen har offentliggjort de endelige udbudsbetingelser

PtX-udbuddet skal udmønte 1,25 milliarder kroner til produktion af grøn brint, som blev aftalt i forbindelse med den politiske aftale om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-to-X strategi) fra den 15. marts 2022.


 

Nyt fra Forsyningstilsynet

Høring over Evidas anmeldte vilkår for betaling for tilkobling til distributionssystemet
Høring. Forsyningstilsynet sender hermed Evida Nord A/S, Evida Syd A/S og Evida Fyn A/S’ vilkår for betaling for tilkobling til distributionssystemet i offentlig høring.


Indholdsfortegnelse 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Styresignal - tilbagebetaling af energiafgifter - præcisering af praksis for idrætshaller, udstillingshaller, forsamlingshuse og medborgerhuse m.v. - skærpelse af praksis for feriehoteller, feriecentre m.v.

SKM2023.179.SKTST

Styresignalet præciserer, at det er en forudsætning for, der kan ydes godtgørelse af afgifter efter el-, olie-, gas- og kulafgiftsloven til idrætshaller, svømmehaller, udstillingshaller og udstillingscentre samt forsamlingshuse og medborgerhuse, der er frivilligt registreret efter momsloven for udlejning af fast ejendom, at de opfylder betingelserne i energiafgiftslovene for, at der kan ydes godtgørelse til momsregistrerede virksomheder.

Endvidere indeholder styresignalet en skærpelse af praksis, hvorefter feriehoteller, feriecentre og lignende ikke kan opnå godtgørelse af afgift efter elafgiftsloven på elektricitet, der er forbrugt i forbindelse med momspligtig udlejning af værelser, lejligheder mv., hvis de opkræver særskilt betaling for elforbruget i forbindelse med udlejningen.

 

Bindende svar: Mineralolieafgift - Gasafgift - Tilbagebetaling - Korntørring

SKM2023.182.SR

Skatterådet bekræfter, at Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og gas til brug for korntørring er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1, så nedsættelsen af tilbagebetalingen af afgift efter mineralolieafgiftslovens § 11 og gasafgiftslovens § 10 sker med 1,6 pct.

 

Bindende svar: Der er ikke et fast driftssted i Danmark for et gaslager, idet virksomheden har karakter af at være af forberedende eller hjælpende art

SKM2023.178.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at der ikke forelå et fast driftssted i Danmark, idet gaslageret ikke opfyldte alle betingelserne i dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 5, da det efter konkret vurdering af de foreliggende oplysninger, var Skatteskattestyrelsens vurdering, at virksomheden i Danmark havde karakter af at være af forberedende eller hjælpende art. Spørgers virksomhed i Danmark bestod alene i midlertidig opbevaring af egen gas indtil den blev videresolgt.

 

Høringssvar til udkast til styresignal:

Udkast til styresignal - tilbagebetaling af energiafgifter - præcisering af praksis for idrætshaller, udstillingshaller, forsamlingshuse og medborgerhuse m.v. - skærpelse af praksis for feriehoteller, feriecentre m.v.
22-0141796

Styresignalet præciserer, at det er en forudsætning for, der kan ydes godtgørelse af afgifter efter el-, olie-, gas- og kulafgiftsloven til idrætshaller, svømmehaller, udstillingshaller og udstillingscentre samt forsamlingshuse og medborgerhuse, der er frivilligt registreret efter momsloven for udlejning af fast ejendom, at de opfylder betingelserne i energiafgiftslovene for, at der kan ydes godtgørelse til momsregistrerede virksomheder.

Endvidere indeholder styresignalet en skærpelse af praksis, hvorefter feriehoteller, feriecentre og lignende ikke kan opnå godtgørelse af afgift efter elafgiftsloven på elektricitet, der er forbrugt i forbindelse med momspligtig udlejning af værelser, lejligheder mv., hvis de opkræver særskilt betaling for elforbruget i forbindelse med udlejningen.

Høringssvar:

  • DI
  •  

    Nyt fra EU-domstolen

    Retsliste 24-04-2023 - 23-05-2023

    Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

    Den 27-04-2023 dom i C-677/21 Fluvius Antwerpen
    Fiskale bestemmelser

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - afgiftspligtige transaktioner - artikel 2, stk. 1, litra a) - begrebet »levering af varer mod vederlag« - artikel 9, stk. 1 - økonomisk virksomhed - artikel 14, stk. 1, og artikel 14, stk. 2, litra a) - levering af varer - ulovligt forbrug af elektricitet - princippet om afgiftsneutralitet - fakturering af forbrugeren af en erstatningsydelse, der omfatter prisen på den forbrugte elektricitet - en medlemsstats regionale lovgivning - afgiftspligtig person - sui generis-enhed, der varetager opgaver for kommuner - begrebet »offentligretligt organ« - direktiv 2006/112/EF - artikel 13, stk. 1, tredje afsnit, og bilag I - principiel afgiftspålæggelse af distribution af elektricitet - begrebet »virksomhed af ubetydelig karakter«

    Tidligere dokument: C-677/21 Fluvius Antwerpen - Indstilling

     

    Domme
    C-282/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

    Sagen omhandler:

    Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - merværdiafgift (moms) - direktiv 2006/112/EF - artikel 14, 15 og 24 - ladestandere for elektriske køretøjer - tilvejebringelse af udstyr til opladning af elektriske køretøjer, levering af den nødvendige elektricitet samt teknisk bistand og IT-tjenester - kvalificering som »levering af varer« eller »levering af ydelser«

    Domstolens dom:

    Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2009/162/EU af 22. december 2009,

    skal fortolkes således, at

    der er tale om en »levering af varer« som omhandlet i artikel 14, stk. 1, i direktiv 2006/112, som ændret, for så vidt angår en enkelt sammensat ydelse, der består af:

    • tilvejebringelsen af genopladningsudstyr til elektriske køretøjer (herunder integration af opladeren med køretøjets styresystem)
    • sikring af elektricitetsstrømmen, hvis parametre er behørigt tilpasset dette elektriske køretøjs batterier
    • den nødvendige tekniske support til dette køretøjs bruger og
    • tilrådighedsstillelsen af softwareapplikationer, hvorigennem den pågældende bruger vil kunne reservere et givent stik, se historikken over gennemførte transaktioner samt købe kreditter til en e-tegnebog, ved hjælp af hvilken den pågældende vil være i stand til at foretage betalinger for opladninger.

     

    Nyt fra Folketinget

    Nye dokumenter vedrørende lovforslag

    L 68 Forslag til lov om et loft over indtægter fra elproduktion. (indtægtsloftsloven).

    Bilag

    Bilag 5

    1. udkast til betænkning

    Bilag 6

    Betænkning afgivet den 19. april 2023

    Spørgsmål og svar

    Spm. 6

    Spm. om, hvorfor der ikke kan findes en brugbar afgrænsning af selskaber, der handler med el eller gas og olie, som vil kunne danne grundlag for at pålægge sådanne selskaber at betale skat af deres overnormale profit

    L 69 Forslag til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag.

    Bilag

    Bilag 7

    1. udkast til betænkning

    Spørgsmål og svar

    Spm. 1

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-23 fra Noreco vedrørende foretræde om solidaritetsbidraget

    Spm. 2

    Spm., om provenukonsekvenserne ved gennemførelse af de to ændringer af L 69, der er foreslået af Noreco

    Spm. 3

    Spm., om at kommentere præsentationen fra NORECO

    Spm. 4

    Spm. om, hvorfor det lægges til grund, at de berørte selskaber ikke vil ændre adfærd som følge af den midlertidigt forhøjede beskatning i 2023

    Spm. 5

    Spm. om at redegøre for følsomheden af provenuresultatet for 2023 under forskellige adfærdsforventninger

    Spm. 6

    Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at alle mellemhandlere på energimarkedet omfattes af solidaritetsbidraget (eller alternativt L 68)

    Spm. 7

    Spm. om, hvorfor der ikke kan findes en brugbar afgrænsning eller registrering af selskaber, der handler med el eller gas og olie, som vil kunne danne grundlag for at pålægge sådanne selskaber at betale solidaritetsbidrag

    Spm. 8

    Spm. om, hvad tidshorisonten er for arbejdet med at analysere mulighederne for at tilvejebringe et finansieringsbidrag fra mellemhandlere med overnormal profit

    Spm. 9

    Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at solidaritetsbidraget pålægges hele energisektoren

    Spm. 10

    Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at overnormal profit for de virksomheder, der er omfattet af bidraget i EU-forordningen om midlertidigt solidaritetsbidrag beskattes i både 2022 og 2023

    Spm. 11

    Spm. om at oversende det juridiske notat, hvoraf det fremgår, at staten efter kompensationsaftalen, der blev indgået som led i Nordsøaftalen fra 2003, skal kompensere selskaberne i Dansk Undergrunds Consortium (DUC), hvis solidaritetsbidraget bliver pålagt i både 2022 og 2023

    Spm. 12

    Spm. om der er alternative opgørelsesmetoder, der mere præcist kan estimere provenuet, jf. svar på alm. del - spm. 81

    Spm. 13

    Spm. om baggrunden for, at man i svar på spørgsmål nr. 82 vurderer, at provenuet i tabel 2 er ensartet for 2022 og 2023

    Spm. 14

    Spm. om, hvorvidt det er korrekt, at de europæiske lande generelt har implementeret solidaritetsbidraget således, at det indbefatter 2022 og evt. også 2023, jf. svar på spm. 81

    Spm. 15

    Spm. om at redegøre detaljeret for de negative adfærdseffekter, der nævnes i svar på spørgsmål nr. 81 og nr. 82

    Spm. 16

    Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at solidaritetsbidraget pålægges alle sektorer, hvor der har været overnormal profit i 2022 og 2023

    Spm. 17

    Spm. om at stille ændringsforslag, der sikrer, at solidaritetsbidraget omfatter alle dele af energisektoren, som ikke er underlagt indtægtsloftet, herunder også mellemhandlere

    L 73 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven. (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).

    Bilag

    Bilag 5

    Henvendelse af 18/4-23 fra Coloplast om utilsigtede konsekvenser for dansk erhvervsliv ved opdatering af ligningslovens § 5HKopi af brev til skatteministeren (pdf-version)
    Bilag_Coloplast konsekvenser af Costa Rica inklusion i LL 5 H (pdf-version)

    Bilag 6

    Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

    Spørgsmål og svar

    Spm. 4

    Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/4-23 fra Coloplast om utilsigtede konsekvenser for dansk erhvervsliv ved opdatering af ligningslovens § 5H

    Spm. 5

    Spm., om det er hensigten, at den danske carry back-ordning skal afvige fra både den norske og den engelske

    Spm. 6

    Spm., om man forud for forslag om ændring af tilbagebetalingsperioden har lavet en konsekvensanalyse ift. de forretnings- og investeringsmæssige konsekvenser, som ændringen har for de berørte virksomheder

    Spm. 7

    Spm. om ministeren vurderer det som hensigtsmæssigt, at virksomheder skal sikre, at al kulbrinteaktivitet er ophørt og installationer helt fjernet, inden tilbagebetaling kan finde sted

    Spm. 8

    Spm. om den foreslåede ændring i udbetaling af carry back er hensigtsmæssig i forhold til at sikre de bedst mulige rammevilkår for at fremme CCS-teknologien

    Almindelig del

    Bilag

    Bilag 121

    Revideret grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet, KOM(2022) 707

    Samrådsspørgsmål

    Spm. J

    Samrådsspm. om at redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 16. maj 2023, som er relevante for Skatteudvalget, til den fungerende økonomiministeren, kopi til skatteministeren