Energinyt 2023, uge 18

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra Energinyt.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
NIS2 direktivets betydning for forsyningsvirksomheder
Ny lov om et loft over indtægter fra elproduktion
Den Grønne Skattereform

Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - mineralolieafgiftsloven - praksisændring - tilbagebetaling af den særlige overskudsvarmeafgift for raffinaderier - orientering om ny mulighed for skønsmæssig opgørelse af almindelig overskudsvarmeafgift i denne forbindelse.

Bindende svar
Afgiftspligt - mineralolieafgiftsloven - Liquefied Biogas - LBG

Afgørelser
Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger
Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger
El-patronordningen - Kraftvarmekapacitet - Berettigelse til godtgørelse

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag


 

Artikler og interessante links

BDO

NIS2 direktivets betydning for forsyningsvirksomheder

EU’s medlemslande har vedtaget en ny version af Net- og Informationssikkerhedsdirektivet, hvilket kommer til at øge kravene til håndhævelse af reglerne og ensrette sanktionerne i hele EU.


BDO

Den Grønne Skattereform

Den Grønne Skattereform har til formål at nedsætte forbruget af fossile brændsler som fx naturgas, olie, kul, affaldsvarme mv. Dette sker gennem en øget afgiftsbeskatning inden for de områder, der kan opnå afgiftsgodtgørelse/-fritagelse helt eller delvist. Ved energiforbrug til formål, der ikke...


Bech-Bruun

Ny lov om et loft over indtægter fra elproduktion

Folketinget har den 27. april 2023 vedtaget en ny lov om et loft over indtægter fra elproduktion (herefter "indtægtsloftsloven"). Indtægtsloftsloven skal sikre nødindgrebsforordningens gennemførelse i Danmark.


 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Udkast til styresignal - mineralolieafgiftsloven - praksisændring - tilbagebetaling af den særlige overskudsvarmeafgift for raffinaderier - orientering om ny mulighed for skønsmæssig opgørelse af almindelig overskudsvarmeafgift i denne forbindelse.

23-0087945

Ved en lovteknisk fejl i lov nr. 138 af 25. februar 2020 blev den særlige afgiftspligt for overskudsvarme fra energiprodukter, der anvendes til at producere tilsvarende energiprodukter, ophævet i mineralolieafgiftsloven fra og med den 1. januar 2022.

Ved lov nr. 329 af 28. marts 2023 er den særlige afgiftspligt for den pågældende overskudsvarme genindført.

Styresignalet beskriver muligheden for genoptagelse i tilfælde, hvor virksomheder, der anvender energiprodukter til at producere tilsvarende energiprodukter (herefter benævnt raffinaderier), har betalt den særlige overskudsvarmeafgift for perioden.

Endvidere beskriver styresignalet en adgang til skønsmæssig opgørelse af anden overskudsvarme i de situationer, hvor ovennævnte virksomheder ikke har kunnet måle eller ikke har målt andelen af anden overskudsvarme, hvoraf der fortsat skal betales almindelig overskudsvarmeafgift.

 

Bindende svar: Afgiftspligt - mineralolieafgiftsloven - Liquefied Biogas - LBG

SKM2023.191.SR

LBG (Liquefied Biogas) fremstilles ved kraftig nedkøling af biogas. Nedkølingen bevirker, at biogassen skifter tilstand fra gasformig til flydende tilstand, dvs. til LBG.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at LBG til varmefremstilling eller som motorbrændstof er afgiftspligtig som biogas efter gasafgiftsloven. LBG er en art LPG (Liquefied Petroleum Gas), og LBG til varmefremstilling eller som motorbrændstof er derfor afgiftspligtig efter reglerne for LPG i mineralolieafgiftsloven.

Skatterådet kan bekræfte, at der ikke skal betales afgift efter CO2-afgiftsloven for LBG, der anvendes som motorbrændstof.

 

Afgørelse: Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger

SKM2023.204.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at SKAT havde krævet tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, idet klageren ikke blev anset for at være forpligtet til at betale for de ansøgte udgifter. Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen som udgangspunkt var berettiget til at kræve udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, som Skattestyrelsen havde udbetalt med urette, medmindre der forelå særlige omstændigheder, som kunne begrunde en fravigelse af dette udgangspunkt. Efter det oplyste om aftalegrundlaget og parternes kundskab hertil og under hensyn til karakteren af godtgørelsen fandt Landsskatteretten, at der ikke forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af udgangspunktet om, at den udbetalte omkostningsgodtgørelse kunne kræves tilbagebetalt. Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse.

 

Afgørelse: Krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse som følge af nye oplysninger

SKM2023.203.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at SKAT havde krævet tidligere udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, idet klageren ikke blev anset for at være forpligtet til at betale for de ansøgte udgifter. Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsen som udgangspunkt var berettiget til at kræve udbetalt omkostningsgodtgørelse tilbagebetalt, som Skattestyrelsen havde udbetalt med urette, medmindre der forelå særlige omstændigheder, som kunne begrunde en fravigelse af dette udgangspunkt. Efter det oplyste om aftalegrundlaget og parternes kundskab hertil og under hensyn til karakteren af godtgørelsen fandt Landsskatteretten, at der ikke forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af udgangspunktet om, at den udbetalte omkostningsgodtgørelse kunne kræves tilbagebetalt. Dette gjaldt uanset, at omkostningsgodtgørelsen blev udbetalt uden et konkret forbehold. Da kravet ikke var forældet, stadfæstede Landsskatteretten SKATs afgørelse.

 

Afgørelse: El-patronordningen - Kraftvarmekapacitet - Berettigelse til godtgørelse

SKM2023.201.LSR

Sagen angik et decentralt kraftvarmeværks opgørelse af godtgørelse af gas- og kuldioxidafgift. Det decentrale kraftvarmeværk blev drevet af et selskab. Varmeforsyningsnettet fik i den omhandlede periode varme leveret fra tre kilder, herunder overskudsvarme fra en fabrik. Selskabet havde i perioden angivet godtgørelse af gas- og kuldioxidafgift af gasforbrug på gaskedler efter gasafgiftslovens § 8, stk. 4, og kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 6. SKAT traf afgørelse om, at selskabet ikke var berettiget til godtgørelse, fordi selskabet ikke opfyldte betingelsen i gasafgiftslovens § 8, stk. 5, og kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 7, om, at mindst 100 % af varmeleverancen i mindst 75 % af året skulle kunne dækkes af kraftvarmeenheden, da selskabet ikke havde medregnet overskudsvarme fra fabrikken til varmeleverancen ved opgørelsen af, om selskabet havde kraftvarmekapacitet. SKAT foretog ekstraordinær genoptagelse med henvisning til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten fandt, at begrebet "varmeleverance" i gasafgiftslovens § 8, stk. 5, og kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 7, skulle forstås således, at det var selskabets varmeleverancer fra de af selskabet drevne anlæg til varmeforsyningsnettet, der skulle medregnes. Selskabet havde derfor ikke lavet en fejl, da selskabet opgjorde kraftvarmekapaciteten uden at medregne varmen fra fabrikken. Der var derfor ikke grundlag for, at selskabet kunne anses for at have handlet groft uagtsomt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. SKATs afgørelse for den ekstraordinære periode bortfaldt derfor.

Da SKAT ikke havde kontrolleret, om de øvrige betingelser for godtgørelse efter el-patronordningen var opfyldt, blev den ordinære periode hjemvist til fornyet behandling.

SKAT havde også krævet godtgørelse af afgift vedrørende stilstandsvarme tilbagebetalt, idet SKAT fandt, at selskabet havde anvendt en forkert beregningsmetode. Landsskatteretten fandt, at der var en sådan tvivl om det faktiske grundlag for SKATs afgørelse, at SKAT ikke havde opfyldt sin pligt efter det forvaltningsretlige officialprincip til at oplyse sagen. Denne del bortfaldt derfor.

Videre havde SKAT ændret selskabets godtgørelse af afgift vedrørende stilstandsvarme for at tage højde for den øgede afgiftsbelastning på varmen som følge af SKATs ændringer vedrørende godtgørelse i henhold til el-patronordningen. Denne del af afgørelsen hjemviste Landsskatteretten til fornyet behandling.

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om et prisloft for overskudsvarme, BEK nr 458 af 28/04/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Lov om et loft over indtægter fra elproduktion, LOV nr 456 af 02/05/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Høring af ændring af bekendtgørelse om kontaktpunkt og tidsfrister for VE-tilladelsesprocessen
Oprettelsesdato: 04-05-2023
Høringsfrist: 01-06-2023

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 69 Forslag til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag.

Bilag

Bilag 11

Betænkning afgivet den 4. maj 2023

Spørgsmål og svar

Spm. 18

Spm. om, hvorfor der i Skatteministeriet lægges til grund, at der ikke er en adfærdseffekt ved indførelse af et solidaritetsbidrag (L 69), men at man forventer dette af det midlertidige indtægtsloft (L 68)

Spm. 19

Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj

Spm. 20

Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj

L 73 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven. (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).

Spørgsmål og svar

Spm. 21

Spm., om ministeren er tilhænger af, at den eksisterende infrastruktur i Nordsøen genbruges til Carbon Capture Storage (CCS)

Spm. 22

Spm. om, hvorfor man har valgt at inkludere første og andet punktum i den foreslåede bestemmelse § 20 E, stk. 4, i L 73, hvis det er ministerens vurdering, at det hele tiden har været et rammevilkår for Nordsøensaktører, at carry back-ordningen først udbetales, når alle anlæg er fjernet

Spm. 23

Spm. om, hvordan harmonerer formuleringen i den foreslåede nye bestemmelse § 20 E, stk. 4, ”skatteværdien af den del af et endeligt underskud, som vedrører fradrag efter § 10 A, udbetales efter stk. 3, når den skattepligtige har fjernet alle anlæg”, med aftale af 29. september 2003 mellem Økonomi- og Erhvervsministeren og bevillingshaverne i henhold til eneretsbevilling af 8. juli 1962 til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmarks undergrund, hvor det fremgår vedr. carry back-ordningen på side 5, at ”I kulbrinteskatteloven indsættes endvidere bestemmelser om en carry back-ordning. Fjernelsesomkostninger fradrages i det år, de afholdes. Såfremt der ikke er tilstrækkelig positiv kulbrinteindkomst til fuld udnyttelse af fradraget, når produktionen i henhold til bevilling er ophørt, refunderer staten skatteværdien af det uudnytted