Energinyt 2023, uge 20

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra Energinyt.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Renter på moms- og afgiftsområdet - ventetiden er forbi

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste


 

Artikler og interessante links

PwC

Renter på moms- og afgiftsområdet - ventetiden er forbi

Nyt regelsæt vedrørende renter på moms- og afgiftsområdet træder med al sandsynlighed i kraft 1. juli 2023.


 

Lovtidende

Lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag, LOV nr 502 af 16/05/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 22-05-2023 - 20-06-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 08-06-2023 dom i C-322/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wroclawiu
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - princippet om loyalt samarbejde - effektivitetsprincippet - skat, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - tilsidesættelse, der er fastslået som følge af en dom afsagt af Domstolen - ret til betaling af renter af overskydende skat - national lovgivning, der begrænser retten til betaling af renter til perioden indtil den 30. dag efter offentliggørelsen af Domstolens dom i Den Europæiske Unions Tidende

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 73 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven. (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).

Bilag

Bilag 10

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 11

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/3-23 fra KPMG Acor Tax

Spm. 2

Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/4-23 fra KPMG Acor Tax om spørgsmål til ministerens svar på SAU alm. del - spm. 90

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies vedrørende foretræde om lovforslaget

Spm. 4

Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/4-23 fra Coloplast om utilsigtede konsekvenser for dansk erhvervsliv ved opdatering af ligningslovens § 5H

Spm. 5

Spm., om det er hensigten, at den danske carry back-ordning skal afvige fra både den norske og den engelske

Spm. 6

Spm., om man forud for forslag om ændring af tilbagebetalingsperioden har lavet en konsekvensanalyse ift. de forretnings- og investeringsmæssige konsekvenser, som ændringen har for de berørte virksomheder

Spm. 7

Spm. om ministeren vurderer det som hensigtsmæssigt, at virksomheder skal sikre, at al kulbrinteaktivitet er ophørt og installationer helt fjernet, inden tilbagebetaling kan finde sted

Spm. 8

Spm. om den foreslåede ændring i udbetaling af carry back er hensigtsmæssig i forhold til at sikre de bedst mulige rammevilkår for at fremme CCS-teknologien

Spm. 9

Spm. om, hvad EU’s proces er i forhold til at optage lande på EU’s sortliste over skattely, og hvordan bliver oplistede lande fjernet fra listen

Spm. 10

Spm. om, hvad ministeren vil gøre for, at danske virksomheders almindelige operationelle aktivitet ikke bliver ramt utilsigtet af lovforslaget L 73

Spm. 11

Spm. om, hvilke fordele der kan være ved at indføre en overgangsperiode i ligningslovens § 5 H, som det f.eks. også er set i nabolandet Tyskland

Spm. 12

Spm. om, hvordan andre EU-lande har implementeret såkaldte defensive foranstaltninger (skattesanktioner) imod lande, der er opført på EU’s sortliste over skattely

Spm. 13

Spm. om Danmark er det eneste EU-land, som har indført såkaldte defensive foranstaltninger (skattesanktioner), hvorved skattepligtige selskaber, personer m.v. ikke kan foretage fradrag for produktionsomkostninger

Spm. 14

Spm. om, hvilke initiativer Costa Rica har sat i gang for at komme af EU’s sortliste over skattely, og hvornår disse initiativer forventes indført

Spm. 15

Spm. om, hvilke såkaldte defensive foranstaltninger (skattesanktioner) EU giver mulighed for at indføre imod lande, der er opført på EU’s sortliste over skattely

Spm. 16

Spm. om kommentar til præsentationen fra Blue Nord og TotalEnergies anvendt under foretræde den 27. april 2023

Spm. 17

Spm. om ny information under lovforslagets behandling har ændret vurdering, jf. bemærkningerne til lovforslaget (side 13)

Spm. 18

Spm. om ministeren ser mulighed for en særlig implementering af defensive foranstaltninger for lande, der er medlem af OECD

Spm. 19

Spm., om de øvrige EU-lande har implementeret defensive foranstaltninger (skattesanktioner), der indeholder regler om forsinket ikrafttræden af foranstaltningerne samt om foranstaltningerne er begrænset til visse typer af indkomst eller aktiviteter, til skatteministeren

Spm. 20

Spm., om at redegøre for argumenterne for og imod de forskellige defensive foranstaltninger, som EU giver mulighed for at indføre imod lande, der er opført på EU’s sortliste over skattely, til skatteministeren

Spm. 22

Spm. om, hvorfor man har valgt at inkludere første og andet punktum i den foreslåede bestemmelse § 20 E, stk. 4, i L 73, hvis det er ministerens vurdering, at det hele tiden har været et rammevilkår for Nordsøensaktører, at carry back-ordningen først udbetales, når alle anlæg er fjernet

Spm. 23

Spm. om, hvordan harmonerer formuleringen i den foreslåede nye bestemmelse § 20 E, stk. 4, ”skatteværdien af den del af et endeligt underskud, som vedrører fradrag efter § 10 A, udbetales efter stk. 3, når den skattepligtige har fjernet alle anlæg”, med aftale af 29. september 2003 mellem Økonomi- og Erhvervsministeren og bevillingshaverne i henhold til eneretsbevilling af 8. juli 1962 til efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmarks undergrund, hvor det fremgår vedr. carry back-ordningen på side 5, at ”I kulbrinteskatteloven indsættes endvidere bestemmelser om en carry back-ordning. Fjernelsesomkostninger fradrages i det år, de afholdes. Såfremt der ikke er tilstrækkelig positiv kulbrinteindkomst til fuld udnyttelse af fradraget, når produktionen i henhold til bevilling er ophørt, refunderer staten skatteværdien af det uudnytted

Spm. 24

L 73 - svar på spm. 24 om henvendelsen af 10/5-23 fra Blue Nord og TotalEnergiesUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 73 - svar på spm. 24 (pdf-version)
SAU L 73 - svar på spm. 16 (pdf-version)
SAU L 73 - svar på spm. 24 (pdf-version)
SAU L 73 - svar på spm. 16 (pdf-version)