Energinyt 2023, uge 23

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra Energinyt.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Fra den 1. juli 2023 vender elafgiften tilbage igen

Nyt fra Energiklagenævnet

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Artikler og interessante links

Revisionsinstituttet

Fra den 1. juli 2023 vender elafgiften tilbage igen

I første halvår af 2023 har elafgiften været midlertidigt suspenderet, hvilket har været til stor glæde for mange, og særligt for dem, der ikke har kunnet få godtgjort elafgiften. Med virkning fra den 1. juli 2023 vil elafgiften være at finde igen på elregningen.


 

Nyt fra Energiklagenævnet

Energiklagenævnets afgørelse i sag om tilsagn om pristillæg til opgraderet biogas


Indholdsfortegnelse 

Referater fra kontaktudvalg


Momskontaktudvalg, 10 Maj 2023

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, BEK nr 697 af 06/06/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Bekendtgørelse om Klimarådets klimadialogforum, BEK nr 696 af 06/06/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 12-06-2023 - 11-07-2023

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 22-06-2023 dom i C-833/21 Endesa Generación
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 14, stk. 1, litra a) - fritagelse for energiprodukter, der anvendes til produktion af elektricitet - undtagelse - beskatning af energiprodukter af »miljøpolitiske hensyn« - rækkevidde

Tidligere dokument: C-833/21 Endesa Generación - Indstilling

 

Domme
C-322/22 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wroclawiu

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - princippet om loyalt samarbejde - effektivitetsprincippet - skat, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - tilsidesættelse, der er fastslået som følge af en dom afsagt af Domstolen - ret til betaling af renter af overskydende skat - national lovgivning, der begrænser retten til betaling af renter til perioden indtil den 30. dag efter offentliggørelsen af Domstolens dom i Den Europæiske Unions Tidende

Domstolens dom:

Effektivitetsprincippet, sammenholdt med princippet om loyalt samarbejde, skal fortolkes således, at det er til hinder for en national lovgivning, som i et tilfælde, hvor en anmodning om tilbagebetaling af overskydende skat indgives mere end 30 dage efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende af en dom afsagt af Domstolen, hvoraf følger en konstatering af, at den omhandlede skat er i strid med EU-retten, begrænser den periode, hvori der af den overskydende skat påløber renter, der skal betales til den pågældende skattepligtige, til den 30. dag efter denne offentliggørelse, eller endog udelukker, at der i det hele taget påløber renter, såfremt den nævnte overskydende skat er blevet pålignet den skattepligtige person efter denne 30. dag.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

CM 3289 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - Excise duties/Energy taxation)

CM 3306 2023 INIT - NOTICE OF MEETING AND PROVISIONAL AGENDA. Working Party on Energy

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 161

Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget

Spørgsmål og svar

Spm. 20

Hvor mange penge afsætter regeringsgrundlaget i alt til at sænke skatter og afgifter, og hvordan fordeler skattelettelserne sig i kroner og ører på indkomstdeciler og percentiler?  Svar  

Spm. 238

Kan ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af alm. del - spørgsmål nr. 143 af 8. marts 2023 bekræfte, at det vil være muligt at fremrykke hele den aftalte forhøjelse af CO2-afgiften på motorbrændstoffer (og korresponderende nedsættelse af energiafgiften, jf. seneste aftale om grøn skattereform), således at den samlede afgiftsforskel mellem biobrændstoffer og deres fossile alternativer øges med virkning fra eksempelvis 2024?  Svar  

Spm. 239

Vurderer ministeren, at det er muligt eksempelvis at hæve CO2-afgiften på motorbrændstoffer til 1000 kr./ton CO2 eller 1500 kr./ton CO2 med korresponderende nedsættelser af energiafgiften (hvorved den samlede afgiftsforskel mellem biobrændstoffer og deres fossile alternativer vil vokse yderligere), indenfor rammen af det eksisterende energibeskatningsdirektiv? Og vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser af justeringerne, herunder det midlertidige provenutab ved en fremrykning af den aftalte CO2-afgiftsforhøjelse på motorbrændstoffer og det permanente provenutab ved yderligere forhøjelser af CO2-afgiften på motorbrændstoffer – til f.eks. 1000 kr./ton CO2, 1500 kr./ton CO2 og/eller hvor meget ministeren vurderer, det vil være muligt inden for rammerne af energibeskatningsdirektivet (i alle tilfælde med korresponderende reduktion af energiafgiften)?  Svar  

Spm. 270

Vil ministeren for de senest mulige tre år opgøre provenuet fra afgifter og kvoter forbundet med energiforbruget i Danmark, herunder energiafgifter, CO2-afgifter samt køb af CO2-kvoter? Opgørelsen bedes foretaget med og uden de energieffektivitetsafhængige ejer- og registreringsafgifter på biler. Provenuet bedes fordelt på fossilt og ikke-fossilt energiforbrug.  Svar