Energinyt 2022, uge 24
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra Energinyt.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Indhold
Nyt fra Forsyningstilsynet
Domme
Momsfritaget personbefordring
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Nyt fra Forsyningstilsynet
Høring over Energinets metode for producentbetaling
Høring. Forsyningstilsynet sender Energinets anmeldelse af metode for producentbetaling i offentlig høring.
Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen2>Dom: Momsfritaget personbefordring
SKM2022.305.BR
Sagen angik, om virksomheden ved opgørelsen af momstilsvaret for 2014-2016 kunne fradrage moms af brændstof, som var indkøbt til brug for virksomhedens aktivitet i form af erhvervsmæssig sejlads af lystfiskere til og fra Y1-rev vest for Y2-by.
Landsskatteretten fandt i modsætning til SKAT, at den pågældende aktivitet ikke udgjorde momsfritaget personbefordring efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 15, 1. pkt., men var momspligtig efter momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., hvorfor virksomheden havde fradragsret for momsen efter momslovens § 37, stk. 1 (SKM2021.481.LSR).
Skatteministeriet indbragte sagen for domstolene med påstand om, at virksomheden skulle anerkende, at virksomheden ikke havde ret til tilbagebetaling af momsen af brændstoffet.
Virksomheden tog bekræftende til genmæle i sagen. Retten afsagde herefter dom efter Skatteministeriets påstand. Landsskatterettens afgørelse blev dermed ændret for domstolene.
Lovtidende
Bekendtgørelse af skatteforvaltningsloven, LBK nr 835 af 03/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet
Lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation og udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v., harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i visse situationer og ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.), LOV nr 832 af 14/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet
Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 4 i lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven, pensionsafkastbeskatningsloven og lov om afgift af svovl (Forhøjelse af grænsen for straksafskrivning m.v., midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler, forlængelse af den midlertidige forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed og forlængelse af bundfradrag i svovlafgiften), BEK nr 862 af 15/06/2022. Udstedt af Skatteministeriet
Nyt fra Folketinget
Almindelig del
Bilag
Spørgsmål og svar
Spm. 222 | I ”Danmark kan mere I” foreslår regeringen en lempelse af den almindelige elafgift med yderligere i alt ca. 23 øre/kWh frem mod 2030 ud over, hvad der allerede er aftalt tidligere. Vil ministeren oplyse, hvor meget mere elafgiften vil kunne lempes, såfremt der frem mod 2030 indføres et loft over, hvor stor en del af elforbruget der nyder godt af den reducerede sats for elopvarmede boliger, således at den særligt lave sats i 2030 alene gælder det årlige elforbrug mellem 4.000 kWh og 10.000 kWh (elopvarmede helårsboliger)?Loftet er baseret på ministerens tidligere oplysninger om, at det årlige varmebehov i en typisk husstand udgør ca. 18.000 kWh, hvilket med en varmepumpe med en virkningsgrad på 3 giver et årligt elforbrug til opvarmning på ca. 6.000 kWh. Såfremt ministeren har bemærkninger her til og mener, at et andet loft vil være mere relevant, bedes ministeren supplere med beregninger på et mere relevant loft. Ministeren bedes endvidere supplere med beregninger og betragtninger i forhold til et loft for elopvarmede sommerhuse/ferieboliger, som vil indebære, at det i disse vil være elforbruget på mellem 2.000 og 5.000 kWh, der nyder godt af den særligt lave elafgift. Svar |
Spm. 485 | Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser, hvis elvarmeafgiften ”fremrykkes”, således at det fremover er elforbrug over 3.000 kWh pr. år i el-opvarmede helårsboliger, der nyder godt af den nedsatte elafgift (mod årligt forbrug over 4.000 kWh i dag), og at der indføres et loft over det maksimale årlige forbrug, der kan nyde godt af den reducerede afgift? Ministeren bedes angive provenueffekten såfremt loftet fastsættes til henholdsvis 6.000 kWh/år eller 7.000 kWh/år (elvarmeafgift på årligt forbrug mellem 3.000 og 9.000 kWh hhv. 3.000 og 10.000 kWh). Endvidere bedes ministeren oplyse, hvad loftet skal sættes til, såfremt omlægningen skal være provenuneutral efter tilbageløb og adfærd.Derudover bedes ministeren bekræfte, at en sådan omlægning vil:- styrke incitamentet til at overgå fra fossil varmekilde til elvarme i husstande med et årligt elforbrug (ekskl. opvarmning) på under 4.000 kWh og et begrænset energiforbrug til opvarmning (med andre ord: mindre husstande),- styrke incitamentet til at erstatte almindelige el-radiatorer med energibesparende elvarmepumper,- styrke incitamentet til at energirenovere boliger, der er el-opvarmede (herunder både nedbringe energiforbruget og skifte til mere energibesparende varmepumper), og- sikre en mere ensartet afgiftsbehandling af ladestrøm (til elbiler) på tværs af husstande, der bor i el-opvarmede boliger og husstande i boliger, der er opvarmet med f.eks. grøn fjernvarme. Svar |