Energinyt 2023, uge 26

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra Energinyt.

God læselyst

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Nyt fra Forsyningstilsynet

Afgørelser
Fritagelse for moms og afgifter af mineralolieprodukter, der anvendes om bord på borerigge, som ligger i havn i henhold til bestemmelserne om skibe i udenrigsfart - Godtgørelse af energiafgift af mineralolieprodukter anvendt til elproduktion
Privat andel af elforbrug

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Nyt fra Forsyningstilsynet

Høring over Forsyningstilsynets udkast til afgørelse af metoden for begrænset netadgang for forbrugsanlæg i transmissionsnettet
Høring. Energinet anmeldte i marts 2023 metoden for begrænset netadgang for forbrugsanlæg i transmissionsnettet.

Høring af Energinets anmodning om ændring af metode for indkøb af langsomme reserver på månedlige auktioner i DK2
Høring. Forsyningstilsynet sender hermed i høring Energinets anmodning om ændring af metode for indkøb af langsomme reserver på månedlige auktioner i Østdanmark (DK2).


Indholdsfortegnelse 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Afgørelse: Fritagelse for moms og afgifter af mineralolieprodukter, der anvendes om bord på borerigge, som ligger i havn i henhold til bestemmelserne om skibe i udenrigsfart - Godtgørelse af energiafgift af mineralolieprodukter anvendt til elproduktion

SKM2023.302.LSR

Sagen vedrørte klage over et bindende svar på en række spørgsmål. Spørgeren ønskede med spørgsmål 1 bekræftet, at spørger var fritaget for moms af mineralolieprodukter, der anvendtes ombord på borerigge, som lå i havn i henhold til bestemmelserne om skibe i udenrigsfart, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 9. Landsskatteretten bemærkede bl.a., at de i sagen omhandlede jack-up borerigge bestod af en flydende pram, hvorpå der var fastgjort ben, som under slæbebådenes bugsering hen til borestedet var hævet, hvorefter boreriggene ved hjælp af benene blev fastgjort til havbunden. De i sagen omhandlede borerigge havde således ikke en egen fremdrift. Under hensyntagen til disse karakteristika kunne boreriggene ikke anses for primært eller fortrinsvist anvendt til at bevæge sig på havet. Dette var også i overensstemmelse med, at fritagelsens mål var at fremme international transport. De i sagen omhandlede fartøjer kunne derfor ikke betegnes som "skibe i udenrigsfart" i henhold til momslovens § 34, stk. 1, nr. 8, og levering af brændstof til boreriggene var derfor ikke fritaget for moms i henhold til momslovens § 34, stk. 1, nr. 9. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens besvarelse vedrørende denne del af spørgsmål 1.

Spørger ønskede med spørgsmål 1 desuden bekræftet, at spørger var fritaget for afgifter af mineralolieprodukter, der anvendtes om bord på borerigge, som lå i havn i henhold til bestemmelserne om skibe i udenrigsfart, jf. mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten bemærkede, at mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 1, nr. 3, måtte fortolkes i overensstemmelse med fritagelsen i energibeskatningsdirektivets artikel 14, litra c. Under hensyntagen til de i sagen omhandlede jack-up borerigges karakteristika og under hensyntagen til, at fritagelsens mål var at fremme samhandel, varebevægelse og udveksling af tjenesteydelser for erhvervsmæssig sejlads, kunne de i sagen omhandlede fartøjer ikke betegnes som "skibe i udenrigsfart", idet de omhandlede borerigge ikke havde nogen form for egen fremdrift. Landsskatteretten stadfæstede således Skattestyrelsens besvarelse vedrørende dette spørgsmål.

Spørger ønskede med spørgsmål 3a bekræftet, at spørger kunne få godtgjort energiafgift af mineralolieprodukter anvendt til elproduktion efter bestemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 2, i forhold til elproduktion direkte på boreriggene. Landsskatteretten bemærkede, at det fremgik af ordlyden af bestemmelsen i elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra b, at undtagelsen gjaldt for transportmidler. De i sagen omhandlede jack-up borerigge havde ikke egen fremdrift og kunne derfor ikke anses for at være et transportmiddel ud fra en almindelig sproglig forståelse af ordet. Landsskatteretten bemærkede endvidere, at da ingen af undtagelsesbestemmelserne i elafgiftsloven fandt anvendelse, skulle der betales afgift af den forbrugte elektricitet. Betingelserne i mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 2, var således opfyldt. Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens svar på spørgsmål 3a til "ja".

Spørger ønskede med spørgsmål 4a bekræftet, at den fremstillede mængde elektricitet var fritaget for elafgift efter bestemmelserne i elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra b. Som det fremgik vedrørende spørgsmål 3a, fandt Landsskatteretten, at undtagelsesbestemmelsen i elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra b, ikke fandt anvendelse, da de i sagen omhandlede jack-up borerigge ikke havde egen fremdrift og derfor ikke kunne anses for at være et transportmiddel ud fra en almindelig sproglig forståelse af ordet. Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens svar på spørgsmål 4a til "nej".

Spørger ønskede herefter med spørgsmål 4b bekræftet, at hele den fremstillede mængde elektricitet skulle anses for anvendt til godtgørelsesberettiget forbrug, hvorfor der alene skulle afregnes afgift med 0,4 øre pr. kWh, jf. elafgiftslovens § 11, stk. 1, nr. 1, og § 11 c, stk. 1.

Landsskatteretten bemærkede, at det fremgik af det bindende svar, at der til Skattestyrelsen tidligere havde været fremsendt oplysninger om, at elektricitet produceret på generatorer blandt andet anvendtes til opvarmning af vand, aircondition og opvarmning af lokaler. Da der i medfør af elafgiftslovens § 11, stk. 3, 1. pkt., alene kunne ydes delvis eller ingen tilbagebetaling til ovenstående forbrug, kunne Landsskatteretten ikke bekræfte, at der alene skulle afregnes afgift med 0,4 øre pr. kWh. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens svar på spørgsmål 4b.

 

Afgørelse: Privat andel af elforbrug

SKM2023.296.LSR

Sagen angik, om klagerens private andel af el til varme og varmt vand ved udnyttelse af overskudsvarme fra mælkekølingsanlæg via varmepumpe/genvinding i et tilfælde, hvor der ikke var foretaget måling heraf, skulle fastsættes til de vejledende mindstesatser fastsat i SKATs meddelelse offentliggjort som SKM2017.680.SKAT. Landsskatteretten fandt, at klagerens private andel af el til varme og varmt vand skønsmæssigt skulle fastsættes med udgangspunkt i et lovpligtigt energimærke, idet energimærket konkret var udtryk for et mere korrekt skøn over varmeforbruget end mindstesatserne fastsat af SKAT i SKM2017.680.SKAT. Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 19/0107429
Afgift af vandspild
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har opkrævet vandafgift jf. vandafgiftslovens § 7, stk. 2 idet Skattestyrelsen ikke har imødekommet vandværkets anmodning om eftergivelse af vandafgift vedrørende vandspild, jf. vandafgiftslovens § 24. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-06-2023

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjernvarme og fjernkøling fra vedvarende energikilder, BEK nr 913 af 22/06/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse, BEK nr 947 af 26/06/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Bekendtgørelse om tilskud til konverteringer til varmepumper i bygninger til helårsbeboelse (Varmepumpepuljen), BEK nr 946 af 26/06/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Bekendtgørelse om afgørelse af visse klager i Skatteankestyrelsen, BEK nr 967 af 28/06/2023. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet og dennes helejede datterselskaber
Oprettelsesdato: 26-06-2023
Høringsfrist: 13-08-2023

Høring over forslag til bekendtgørelse om tilskud til energiforbedringer i bygninger til helårsbeboelse (Energirenoveringspuljen)
Oprettelsesdato: 26-06-2023
Høringsfrist: 04-08-2023

Høring over udkast til bekendtgørelse om et prisloft og maksimalpris for opvarmet vand eller damp fra affaldsforbrændingsanlæg
Oprettelsesdato: 26-06-2023
Høringsfrist: 18-08-2023

Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet, tinglysning af el-produktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone, justering af administrationen af visse pristillægsordninger til VE-anlæg mv.)
Oprettelsesdato: 28-06-2023
Høringsfrist: 17-08-2023

Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion (Indberetning og offentliggørelse af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne)
Oprettelsesdato: 30-06-2023
Høringsfrist: 17-08-2023

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 191

Publikation: Mange elbiler i alle landets kommuner

Spørgsmål og svar

Spm. 285

Vil ministeren redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 14. juli 2023, som er relevante for Skatteudvalget?  Svar