Energinyt 2023, uge 36

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra EnergiNyt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Regeringsudspil om fangst og lagring af CO2

Udkast til styresignal
Straffesag og klagesag om samme forhold - justering af praksis. Udkast til styresignal

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

Regeringsudspil om fangst og lagring af CO2

Nyt udspil afsætter 27 mia. kroner til to udbud af fangst og lagring af CO2.


 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Udkast til styresignal: Straffesag og klagesag om samme forhold - justering af praksis. Udkast til styresignal

23-1253361

Styresignalet justerer kriterierne i Den juridiske vejledning afsnit A.C.3.4.4 om behandling eller berostillelse af straffesager i Skattestyrelsen, når der er en klagesag over den underliggende materielle afgørelse.

Hovedreglen efter de gældende kriterier er, at straffesagen afventer afgørelse i klagesagen. Efter justeringen af kriterierne vil hovedreglen være, at straffesag og klagesag kan behandles sideløbende.

Behandling af straffesagen kan, som hidtil, efter en konkret vurdering afvente afgørelsen i klagesagen.

Skatteankestyrelsen og klageorganerne kan, som hidtil, efter en konkret vurdering lade behandlingen af klagesagen afvente udfaldet af straffesagen.

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om CO2e-fortrængningskrav og bæredygtighed m.v., BEK nr 1150 af 05/09/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Høringsportalen

Supplerende høring over lovforslag om en ændring af administrationsmodellen for indefrysningsordningen
Oprettelsesdato: 05-09-2023
Høringsfrist: 11-09-2023

Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolie-produkter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige an¬dre love (Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregi¬strering ved direkte linjer og nedsættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.)
Oprettelsesdato: 08-09-2023
Høringsfrist: 06-10-2023

 

Nyt fra EU-domstolen

Indstillinger
C-371/22 Energipolitik G (Frais de résiliation anticipée)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det indre marked for elektricitet - direktiv 2009/72/EF - artikel 3, stk. 5 og 7 - forbrugerbeskyttelse - kundens ret til, samtidig med at aftalens betingelser overholdes, reelt let at skifte leverandør - tidsbegrænset fastpriselektricitetsforsyningskontrakt indgået af en lille virksomhed - konventionalbod for førtidig opsigelse af aftalen - bodens beløb svarende til prisen på den elektricitet, der ikke blev forbrugt frem til det oprindelige kontraktudløb - national lovgivning, der tillader en part at opsige aftalen »uden at skulle afholde andre omkostninger end dem, der fremgår af aftalen, eller betale kompensation«

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 3, stk. 5 og 7, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv 2003/54/EF

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse ikke er til hinder for en national lovgivning, hvorefter en lille virksomhed, der førtidigt opsiger en tidsbegrænset fastpriskontrakt om elektricitetsforsyning for at skifte leverandør, kan være forpligtet til at betale en konventionalbod i den situation, hvor denne lovgivning fastsætter, at denne bod skal betales, uanset størrelsen af det tab, som den tidligere leverandør lider, og selv om denne lovgivning ikke fastsætter et kriterium for beregning eller nedsættelse af den nævnte bod og tillader, at beløbet for denne bod svarer til prisen på den ikke-forbrugte elektricitet frem til det oprindelige kontraktudløb, forudsat at den nævnte virksomhed er blevet oplyst klart, fuldstændigt og gennemsigtigt af leverandøren om den nævnte konventionalbod, på hvilke betingelser denne anvendes, og hvorledes den beregnes, og såfremt konventionalbodens størrelse ikke fratager samme virksomhed retten til reelt let at skifte leverandør. Det tilkommer i denne henseende den nationale domstol at tage samtlige tvistens konkrete omstændigheder i betragtning, herunder forholdsmæssigheden af bodens størrelse, idet dette beløb ikke må overstige dækningen af de omkostninger, som den tidligere leverandør har afholdt som følge af den førtidige opsigelse af kontrakten.


 

Nyt fra EU

Nyt fra EUR_LEX

kommissionens delegerede forordning (eu) 2023/1640 af 5. juni 2023 om metoden til at bestemme andelen af biobrændstoffer og biogas til transport, der er produceret af biomasse forarbejdet med fossile brændstoffer i en fælles proces

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 229

Præsentation fra skatteministerens og Skatteministeriets tekniske gennemgang af forslag til finanslov 2024 den 6. september 2023

Spørgsmål og svar

Spm. 341

Vil ministeren redegøre for, hvorfor der er krav om en fremløbstemperatur på 90 grader, for at virksomheder kan måle det ikke godtgørelsesberettigede forbrug af varmen, jf. bl.a. gasafgiftslovens §10, stk. 5, nr. 4?  Svar  

Spm. 342

Vil ministeren redegøre for, hvorfor der kun i nogle tilfælde stilles krav om en fremløbstemperatur på 90 grader, når de andre betingelser (mindre end 200 GJ årligt eller mindre end 10 pct. af den samlede fremstilling) ikke kræver en fremløbstemperatur på 90 grader?  Svar  

Spm. 343

Vil ministeren oplyse, hvorvidt det vil have betydning for provenuet, hvis fremløbstemperaturen sænkes til 80 grader?  Svar  

Spm. 344

Vil ministeren sænke kravet om en fremløbstemperatur på over 90 grader til 80 grader eller fjerne temperaturkravet helt, så virksomheder fremover kan anvende f.eks. varmepumper i stedet for naturgas og få lettet deres administrative byrder?  Svar  

Spm. 353

Kan ministeren bekræfte, at ekspertgruppen for en grøn skattereform inddrager mulighederne for at indregne biogasbranchens fangst og geologisk lagring af biogent CO2 i landbrugets CO2-reduktioner? Store dele af biogasbranchens inputmateriale stammer som bekendt fra danske landbrugsbedrifter og dermed opnår det enkelte landbrug en CO2-besparelse ved at sælge materialet til biogasbranchen. Denne model har således en effekt for landbrugets CO2-mål på 55-65 pct. reduktion ift. 1990.  Svar