Energinyt |
Kære læser
Hermed denne uges Energinyt.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Tilbagebetaling af skat - håndtering af vandselskabernes økonomiske rammer
Omlægning af overskudsvarmeafgiften i høring
Taxes on polluting fuels are too low to encourage a shift to low-carbon alternatives
Overskudsvarmeafgift - regelændring på vej
Afgørelser
Nedsættelse af tilbagebetalt elafgift
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Advokatfirmaet Energi & MiljøOmlægning af overskudsvarmeafgiften i høring Skatteministeriet har den 13. september 2019 sendt en ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af [...] |
OECDTaxes on polluting fuels are too low to encourage a shift to low-carbon alternatives Taxing polluting sources of energy is an effective way to curb emissions that harm the planet and human health, and the income generated can be used to ease the low-carbon transition for vulnerable households. Yet 70% of energy-related CO2 emissions from advanced and emerging economies are entirely untaxed, offering little incentive to move to cleaner energy, according to a new OECD report. |
PwCTilbagebetaling af skat - håndtering af vandselskabernes økonomiske rammer Energistyrelsen har i dag sendt et udkast til en opdatering af ”Bekendtgørelse om økonomiske rammer” i høring. Et af hovedpunkterne i udkastet er, hvordan tilbagebetalt skat som følge af skattesagen skal håndteres. I udkastet gives der mulighed for at sprede indtægten over flere år. Tilbagebetalt skat kan periodiseres over 6 år I henhold til udkastet skal tilbagebetalt skat ikke indtægtsføres efter de almindelige regler. I stedet skal den indberettes separat, således at tilbagebetalingen ikke indgår som en overdækning det år, hvor tilbagebetalingen fra SKAT sker. Forsyningssekretariatet vil derefter indregne tilbagebetalingen som en korrektion af de efterfølgende indtægtsrammer. Som udgangspunkt modregnes skatteindtægterne over et enkelt år i den næstkommende økonomiske ramme. Men ifølge udkast til bekendtgørelse gives i stedet mulighed for at modregne indtægterne ligeligt over seks år. Dette skal indmeldes til Forsyningssekretariatet i forbindelse med indberetningen. Der gives ikke andre muligheder end et eller seks års indregning. |
PwCOverskudsvarmeafgift - regelændring på vej Lovforslag om ændring af reglerne for overskudsvarmeafgift er på trapperne - læs her, hvilke ændringer der foreslås, og hvad din virksomhed skal være opmærksom på. |
Landsskatteretten fandt, at et dampbefugtningsanlæg måtte anses for at fremstille rumvarme, jf. elafgiftslovens § 11, stk. 3, 1. punktum, hvorfor der ikke var grundlag for at tilbagebetale elafgift med afgiften af elektricitet forbrugt i anlægget. Landsskatteretten fandt heller ikke grundlag for at ændre den af SKAT (nu Skattestyrelsen) foretagne beløbsmæssige opgørelse af den ikke-godtgørelsesberettigede afgift.
Udkast til revideret bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
Oprettelsesdato: 24-09-2019
Høringsfrist: 15-10-2019
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 10-10-2019 indstilling i C-211/18 Idealmed III
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter- det fælles merværdiafgiftssystem - direktiv 2006/112 - artikel 132, stk. 1, litra b) - fritagelser - hospitalsbehandling og pleje - levering af ydelser under sociale betingelser svarende til dem, der gælder for offentligretlige organer- artikel 377 og 391 - undtagelser - mulighed for at vælge afgiftssystem - ændring af betingelserne for udøvelse af erhvervsmæssig virksomhed
Tidligere dokument: C-211/18 Idealmed III - DomDen 16-10-2019 dom i C-270/18 UPM France
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - direktiv 2003/96/EF - beskatning af energiprodukter og elektricitet - artikel 21, stk. 5, tredje afsnit - fritagelse for mindre elektricitetsproducenter, der er underlagt beskatning af den producerede elektricitet - fravær under den tildelte overgangsperiode af en national afgift på det endelige elektricitetsforbrug - artikel 14, stk. 1, litra a) - obligatorisk afgiftsfritagelse for energiprodukter og elektricitet, der anvendes til produktion af elektricitet
Tidligere dokument: C-270/18 UPM France - DomDen 24-10-2019 dom i T-778/17 Statsstøtte Autostrada Wielkopolska mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser
Stævning (EUT/EFT) HTML / PDF
Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - Excise duties/Energy taxation)
SA.54949Slovenia, Prolongation of the RES and CHP and of the electro-intensive users support schemes in Slovenia (Decision)
Member State: | Slovenia |
Primary Objective: | Environmental protection |
Legal basis primary: | Art. 107(3)(c) TFEU Certain econ. activities/areas |
Legal basis secondary: | Environment and Energy - Guidelines on State aid for environmental protection and energy 2014-2020 |
Aid instrument: | Direct grantTax rate reduction |
Case Type: | Scheme |
Duration: | from 01.01.2020 to 31.12.2025 |
Notification or Registration Date: | 15.07.2019 |
DG Responsible: | Competition DG |
Related Cases: | SA.41998 |
2019/N | |
Decision on 09.08.2019: | Decision not to raise objections |
Decision Text: |
Spm. 57 |
Spm. 58 |
Spm. 59 |