Energinyt 2022, uge 02

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra Energinyt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Ny metode til vurdering af overkompensation skaber større tryghed for ejere af biogasanlæg
Kan din virksomhed få tilbagebetalt renter?
Skatteforvaltningens registrering af og korrespondance med partsrepræsentanter i ældre it-systemer
Beregn din godtgørelse af el- og vandafgift
Udbetalingsgrænsen på skattekontoen ændres til 350 mio. kroner

Nyt fra Energiklagenævnet

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

Ny metode til vurdering af overkompensation skaber større tryghed for ejere af biogasanlæg

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har i et nyligt offentliggjort notat vurderet, at modtagere af støtte til anvendelse af biogas i perioden 2018-2020 ikke er blevet overkompenseret. Den næste overkompensationsvurdering vil blive foretaget for perioden 2019-2021.


Dansk Revision

Udbetalingsgrænsen på skattekontoen ændres til 350 mio. kroner

Udbetalingsgrænsen på skattekontoen ændres fra 1. februar 2022, og det betyder, at har du sat udbetalingsgrænsen meget højt, vil indestående på skattekontoen blive udbetalt i starten af næste måned. Udbetalingsgrænsen kan normalt højst være 200.000 kroner, og SKAT giver ikke dispensation til at forhøje grænsen, men på grund af den ekstraordinære Covid-19-situation, er det dog fortsat midlertidigt muligt at hæve udbetalingsgrænsen yderligere.


Folketingets Ombudsmand

Skatteforvaltningens registrering af og korrespondance med partsrepræsentanter i ældre it-systemer

Ombudsmanden blev på baggrund af et styresignal fra Skattestyrelsen opmærksom på, at det i nogle af Skatteforvaltningens ældre it- og sagsbehandlingssystemer teknisk ikke er muligt at registrere, at en borger eller virksomhed ønsker at benytte en partsrepræsentant, eller at indrette kommunikationen sådan, at retten til partsrepræsentation, der følger af forvaltningslovens § 8, bliver overholdt.


PwC

Beregn din godtgørelse af el- og vandafgift

Vi har udarbejdet et regneark, som din virksomhed kan anvende til afstemning og kontering af el- og vandfakturaen, herunder den del af afgiften, der kan...


PwC

Kan din virksomhed få tilbagebetalt renter?

Skattestyrelsen har i en årrække fejlagtigt opkrævet renter ved for sene indberetninger for moms og afgifter. Det kan du læse meget mere om her.


 

Nyt fra Energiklagenævnet

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om tilsagn om tilskud til et energiforbedringsprojekt vedrørende ejendommen beliggende A1, 7323 Give

Energiklagenævnets afgørelse i sag om klage over Energistyrelsens brev af 23. september 2021 om partshøring om delvist tilsagn om tilskud fra Bygningspuljen

Energiklagenævnets afgørelse i sag om klagefrist vedrørende klage over energimærkningsrapport for ejendommen beliggende A1, 9300 Sæby (Energimærke nr. F1 af 23. november 2017)

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder


Indholdsfortegnelse 

Referater fra kontaktudvalg


Momskontaktudvalg, 21. september 2021.pdf

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om tilskud til projekter, som fremmer teknologier til reduktion af drivhusgasudledningen inden for landbrugssektoren, BEK nr 25 af 12/01/2022. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 17-01-2022 - 15-02-2022

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 27-01-2022 dom i C-179/20 Energipolitik Fondul Proprietatea
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - det indre marked for elektricitet - direktiv 2009/72/EF - artikel 15, stk. 4 - prioriteret lastfordeling - forsyningssikkerhed - artikel 32, stk. 1 - fri adgang for tredjeparter - garanteret adgang til transmissionssystemerne - direktiv 2009/28/EF - artikel 16, stk. 2 - garanteret adgang - artikel 107, stk. 1, TEUF - artikel 108, stk. 3, TEUF - statsstøtte

Tidligere dokument: C-179/20 Energipolitik Fondul Proprietatea - Dom

 

Indstillinger
C-415/20 Gräfendorfer Geflügel - und Tiefkühlkost F. Reyher Flexi Montagetechnik

Sagen omhandler:

Anmodning om præjudiciel afgørelse - tilbagebetaling af beløb, som en medlemsstat har opkrævet i strid med EU-retten - betaling af renter - toldunion - artikel 241 i forordning nr. 2913/92/EØF (EF-toldkodeks) - artikel 116, stk. 6, i forordning (EU) nr. 952/2013 (EU-toldkodeks) - begrænsning af betaling af renter i tilfælde af tilbagebetaling af told - effektivitetsprincippet - nationale foranstaltninger, der foreskriver betaling af renter fra det tidspunkt, hvor der anlægges sag ved domstolene

Generaladvokatens indstilling:

Sag C-415/20

1) Medlemsstaternes forpligtelse i henhold til EU-retten til at tilbagebetale afgifter, som er opkrævet i strid med EU-retten, med tillæg af renter, foreligger også i tilfælde, hvor grunden til tilbagebetalingen ikke er, at Domstolen har fastslået, at retsgrundlaget er i strid med EU-retten, men derimod Domstolens fortolkning af en (under)position i den kombinerede nomenklatur.

2) Principperne for det rentekrav, som Domstolen har udviklet, overføres til betalingen af eksportrestitutioner, som de kompetente nationale myndigheder har nægtet i strid med EU-retten.

Sag C-419/20

Der foreligger en tilsidesættelse af EU-retten, der er en betingelse for det EU-retlige rentekrav, som Domstolen har udviklet, såfremt de kompetente nationale myndigheder ved anvendelse af EU-retten pålægger en afgift, men en national ret senere fastslår, at de faktiske forudsætninger for opkrævningen af afgiften ikke foreligger.

Sag C-427/20

Der foreligger en tilsidesættelse af EU-retten, der er en betingelse for det EU-retlige rentekrav, som Domstolen har udviklet, såfremt de kompetente nationale myndigheder pålægger en afgift i strid med EU-rettens retsgyldige bestemmelser, og en national ret fastslår denne tilsidesættelse af EU-retten.


Nyt fra EU

Nyt fra VAT Expert group (VEG)

WP 1031 - Spanish consultation on a reduced rate for electricity - EN.pdf

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Spørgsmål og svar

Spm. 222

I ”Danmark kan mere I” foreslår regeringen en lempelse af den almindelige elafgift med yderligere i alt ca. 23 øre/kWh frem mod 2030 ud over, hvad der allerede er aftalt tidligere. Vil ministeren oplyse, hvor meget mere elafgiften vil kunne lempes, såfremt der frem mod 2030 indføres et loft over, hvor stor en del af elforbruget der nyder godt af den reducerede sats for elopvarmede boliger, således at den særligt lave sats i 2030 alene gælder det årlige elforbrug mellem 4.000 kWh og 10.000 kWh (elopvarmede helårsboliger)?Loftet er baseret på ministerens tidligere oplysninger om, at det årlige varmebehov i en typisk husstand udgør ca. 18.000 kWh, hvilket med en varmepumpe med en virkningsgrad på 3 giver et årligt elforbrug til opvarmning på ca. 6.000 kWh. Såfremt ministeren har bemærkninger her til og mener, at et andet loft vil være mere relevant, bedes ministeren supplere med beregninger på et mere relevant loft. Ministeren bedes endvidere supplere med beregninger og betragtninger i forhold til et loft for elopvarmede sommerhuse/ferieboliger, som vil indebære, at det i disse vil være elforbruget på mellem 2.000 og 5.000 kWh, der nyder godt af den særligt lave elafgift.  Svar  

Spm. 250

Nettogrænsehandel med især diesel giver i dag anledning til en betydelig udledning af CO2 i Danmark (Danmarks CO2-regnskab). Vil ministeren oplyse det skønnede omfang af denne grænsehandel i perioden 2022-2030 opgjort både i liter (henholdsvis diesel og benzin) og afledt CO2-udledning (Danmarks CO2-regnskab)? Svaret bedes opgjort ud fra de for nærværende kendte afgiftsændringer i Danmarks nabolande, herunder i Tyskland.  Svar  

Spm. 251

Vil ministeren oplyse, hvor meget den danske dieselafgift vil skulle hæves for at bringe CO2-udledningen (i dansk klimaregnskab) fra den samlede nettogrænsehandel i nul – både på kort sig og frem til 2030? Endvidere bedes ministeren angive de provenumæssige konsekvenser af en sådan løbende opjustering af dieselafgiften i perioden 2022-30 – både umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd, og oplyse den samlede CO2-effekt heraf (dansk klimaregnskab), herunder opdelt på henholdsvis grænsehandelseffekt og effekt på ’indenlandsk forbrug’ (og -udledning)?  Svar