Energinyt 2024, uge 02

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra EnergiNyt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Fra 1. januar 2024 kan hoteller, campingenheder mv. få godtgjort afgiften af rumvarme baseret på fossile brændsler

Nyt fra Forsyningstilsynet

Bindende svar
Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for opvarmning af modtagestalde omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1.
Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling ikke omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk.
Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling ikke omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk.

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Artikler og interessante links

PwC

Fra 1. januar 2024 kan hoteller, campingenheder mv. få godtgjort afgiften af rumvarme baseret på fossile brændsler

En ændring af hotellers mv. afgiftsbelast-ning på fossile brændsler anvendt til rum-varme mm. er indført. Dette er en længe ef-terspurgt håndsrækning til...


 

Nyt fra Forsyningstilsynet

Tilsynsafgørelse, varme. Afgørelse om forrentning af indskudskapital for år 2024 for Tarm Varmeværk A.m.b.a.


Indholdsfortegnelse 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for opvarmning af modtagestalde omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1.

SKM2024.13.SR

Skatterådet bekræfter, at Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for opvarmning af stalde for slagtesvin er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1, hvorefter nedsættelsen af tilbagebetalingen af afgift efter mineralolieafgiftslovens § 11 og gasafgiftslovens § 10 sker med den særlige lempelige afgiftssats. Skatterådet finder således, at den pågældende aktivitet med opvarmning af modtagestalde hos Spørger er en aktivitet, der sædvanligvis udøves i en landbrugsvirksomhed.

 

Bindende svar: Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling ikke omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk.

SKM2024.12.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1, så nedsættelsen af tilbagebetalingen af afgift efter mineralolieafgiftslovens § 11 og gasafgiftslovens § 10 sker med den særlige lempelige afgiftssats. Skatterådet finder således ikke, at den pågældende aktivitet med foderfremstilling hos Spørger er en aktivitet, der sædvanligvis udøves i en landbrugsvirksomhed.

 

Bindende svar: Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling ikke omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk.

SKM2024.11.SR

Skatterådet kan ikke bekræfte, at Spørgers anvendelse af mineralolieprodukter og naturgas til brug for foderfremstilling er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 11 b, stk. 1, og gasafgiftslovens § 10 b, stk. 1, så nedsættelsen af tilbagebetalingen af afgift efter mineralolieafgiftslovens § 11 og gasafgiftslovens § 10 sker med den særlige lempelige afgiftssats. Skatterådet finder således ikke, at den pågældende aktivitet med foderfremstilling hos Spørger er en aktivitet, der sædvanligvis udøves i en landbrugsvirksomhed.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 15-01-2024 - 13-02-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 25-01-2024 indstilling i C-743/22 DISA
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 5 - punktafgifter på mineralolier - regional punktafgiftssats på mineralolier i tillæg til den nationale afgiftssats - en medlemsstats punktafgiftssatser, som er differentieret efter den region, hvor produktet forbruges

Den 25-01-2024 dom i C-277/22 Energipolitik Global NRG
Toldunion

Præjudiciel forelæggelse - det indre marked for naturgas - direktiv 2009/73/EF - artikel 41, stk. 17 - naturgastransmissionsnet - national regulerende myndighed - fastsættelse af afgifter for brug af nettet og for tilslutning til nettet - fastsættelse af vederlaget for de tjenesteydelser, der leveres af systemoperatøren - begrebet »part, der er berørt af en afgørelse truffet af en regulerende myndighed« - klage over denne afgørelse - adgang til effektive retsmidler - artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder

 

Domme
C-391/22 Tüke Busz

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - beskatning af energiprodukter og elektricitet - direktiv 2003/96/EF - artikel 7, stk. 2 og 3 - afgiftssatser, der er differentierede i forhold til, om dieselolien bruges erhvervsmæssigt eller privat - begrebet »erhvervsmæssig brug af dieselolie anvendt i motorkøretøjer« - dieselolie anvendt til regelmæssig passagerbefordring - national lovgivning, der fastsætter tilbagebetaling af punktafgifter, som dog ikke gælder for dieselolie, der anvendes i forbindelse med ture foretaget med henblik på vedligeholdelse af og påfyldning af brændstof på motorkøretøjer til passagerbefordring

Domstolens dom:

Artikel 7, stk. 3, litra b), i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet skal fortolkes således, at den dieselolie, der anvendes i forbindelse med ture foretaget med henblik på reparation eller vedligeholdelse af eller påfyldning af brændstof på motorkøretøjer til passagerbefordring, ikke er omfattet af begrebet »erhvervsmæssig brug af dieselolie [...] anvendt i motorkøretøjer« i denne bestemmelses forstand.

C-371/22 Energipolitik G (Frais de résiliation anticipée)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - det indre marked for elektricitet - direktiv 2009/72/EF - artikel 3, stk. 5 og 7 - forbrugerbeskyttelse - retten til at skifte leverandør - erhvervskunde - tidsbegrænset fastpriselektricitetsleveringskontrakt indgået med en lille virksomhed - konventionalbod for førtidig opsigelse - national lovgivning, der begrænser bodens størrelse til »de udgifter og den kompensation, der følger af kontraktens indhold«

Domstolens dom:

Artikel 3, stk. 5 og 7, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv 2003/54/EF

skal fortolkes således, at

denne bestemmelse ikke er til hinder for en national lovgivning, hvorefter en lille virksomhed, såfremt virksomheden opsiger en tidsbegrænset fastpriselektricitetsleveringskontrakt før tid med henblik på at skifte leverandør, har pligt til at betale en konventionalbod, der er fastsat i denne kontrakt, hvis størrelse kan svare til den samlede pris for den elektricitet, som virksomheden havde forpligtet sig til at købe, selv om elektriciteten hverken er eller vil blive brugt, når denne lovgivning ikke fastsætter kriterier for beregningen af en sådan bod eller for den eventuelle nedsættelse heraf, for så vidt som nævnte lovgivning dels sikrer, at en sådan kontraktlig bestemmelse skal være klar, forståelig og frivilligt aftalt, dels fastsætter en mulighed for administrative klageadgange eller adgang til retsmidler, hvorunder den myndighed, for hvilken sagen er indbragt, kan vurdere, om denne bod er forholdsmæssig, henset til samtlige omstændigheder i den foreliggende sag, og i givet fald anordne nedsættelse eller annullation af boden.

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 101

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 6/2016 om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet

Bilag 102

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 2/2023 om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand

Bilag 106

Evaluering af L 137 (om ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (2020-21, 2. samling)

Bilag 107

Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) 16. januar 2024

Spørgsmål og svar

Spm. 193

Vil ministeren skriftligt redegøre for de sager på ECOFIN-rådsmødet den 16. januar 2024, som er relevante for Skatteudvalget?  Svar