Energinyt 2023, uge 48

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra EnergiNyt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Handel og markedsføring af grøn brint med oprindelsesgarantier
Finansloven 2024 - ændringer for skat, moms og afgifter

Nyt fra Forsyningstilsynet

SKM-meddelelse
Værdiansættelse af forskellige skønsposter for selvstændigt erhvervsdrivende for indkomståret 2024

Styresignaler
Styresignal - genoptagelse - ændring af praksis - godtgørelse af mineralolie-, gas-, kul- eller CO2-afgift - visse manglende målinger af brændselsforbrug mv.- skatteforvaltningens skønsmæssige ansættelse

Bindende svar
Energi - afbrænding af pyrolysegas - overskudsvarme - kraftvarme - afgiftsgodtgørelse

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

Handel og markedsføring af grøn brint med oprindelsesgarantier

Den 1. juli 2023 blev det muligt at udstede oprindelsesgarantier for grøn brint, der transporteres uden for gassystemet.


Beierholm

Finansloven 2024 - ændringer for skat, moms og afgifter

Alle partier i folketinget, med undtagelse af Enhedslisten, har indgået aftale om finansloven for 2024. Aftalen indeholder kun ganske få elementer, der vedrører skat, moms og afgifter - nemlig følgende:


 

Nyt fra Forsyningstilsynet

Tilsynsafgørelse, el. Afgørelse om Energinets ordninger for områdeoverskridende prissikring af el

Tilsynsafgørelse, el. Godkendelse af NKE Elnet A/S´ forlængelse af standardgebyrer

Tilsynsafgørelse, el. Godkendelse af Ravdex A/S´ metode for nettilslutningsaftale og vilkår og betingelser for tilslutning med begrænset netadgang

Tilsynsafgørelse, affald. Afgørelse om afslutning af sag vedr. regnskabstilsynet

Tilsynsafgørelse, el. Godkendelse af Hammel Elforsyning Net A/S´ forlængelse af standardgebyrer

Tilsynsafgørelse, el. Godkendelse af L-Net A/S´ forlængelse af standardgebyrer

Tilsynsafgørelse, affald. Afgørelse om afslutning af sag vedrørende regnskabstilsynet

Tilsynsafgørelse, gas. Afgørelse om tillæg til pris på konkurs-produkter for gas 2024

Tilsynsafgørelse, el. Afgørelse om tillæg til pris på konkursprodukter for el 2024

Tilsynsafgørelse, el. Midlertidig forlængelse af perioden for tilkendegivelse om rådighedsbetaling og -tarif

Tilsynsafgørelse, affald. Afgørelse om afslutning af sag vedrørende regnskabstilsynet

Tilsynsafgørelse, affald. Afgørelse om afslutning af sag vedrørende regnskabstilsynet


Indholdsfortegnelse 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Værdiansættelse af forskellige skønsposter for selvstændigt erhvervsdrivende for indkomståret 2024

SKM2023.564.SKTST

Skattestyrelsen har fastsat vejledende mindstesatser for handlendes forbrug af egne varer, privat andel af elektricitet, vand og varme samt bilforhandleres private anvendelse af biler

 

Styresignal: Styresignal - genoptagelse - ændring af praksis - godtgørelse af mineralolie-, gas-, kul- eller CO2-afgift - visse manglende målinger af brændselsforbrug mv.- skatteforvaltningens skønsmæssige ansættelse

SKM2023.566.SKTST

Styresignalet beskriver en praksisændring og muligheden for genoptagelse vedrørende godtgørelse af mineralolie-, gas-, kul- eller CO2-afgift som følge af en afgørelse fra Landsskatteretten - offentliggjort som SKM2023.502.LSR.

SKAT havde ved en afgørelse nægtet en virksomhed procesgodtgørelse af energiafgiften på olie til forskellige anlæg, der blev forsynet med olie fra samme olietank. Virksomheden havde anvendt olien til både godtgørelses- og ikke-godtgørelsesberettigede formål. Virksomheden havde fået udbetalt godtgørelsen. Nægtelsen af hele godtgørelsen var begrundet med, at ikke der var foretaget målinger af olieforbruget (liter) med henblik på korrekt opgørelse af det godtgørelsesberettigede forbrug af olie.

Landsskatteretten hjemviste SKATs afgørelse for så vidt angår omfanget af nedsættelsen af virksomhedens godtgørelse. Skattestyrelsen skal herefter foretage en skønsmæssig ansættelse af det beløb, som virksomheden har modtaget for meget i godtgørelse som følge af, at der ikke er foretaget nedslag for olie, der ikke er godtgørelsesberettiget efter mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 1, nr. 1, stk. 4 og stk. 5, jf. mineralolieafgiftslovens § 29, stk. 1, 2. pkt.

Det er i styresignalet beskrevet, hvordan praksis for mineralolieafgift, gasafgift, kulafgift og CO2-afgift ændres i overensstemmelse hermed.

Der er adgang til genoptagelse. Adgangen til genoptagelse vedrører skatteforvaltningens trufne afgørelser angående ovennævnte afgifter. Adgangen til genoptagelse gælder alene vedrørende brændsel mv., der er tilført forskellige anlæg, hvoraf ét eller flere, men ikke alle anlæg, udelukkende har produceret til det relevante godtgørelsesberettigede formål, men hvor brændselsforbruget mv. ikke er blevet målt, og hvor skatteforvaltningen ved en afgørelse har nægtet/nedsat udbetalt godtgørelse uden, at skatteforvaltningen har foretaget en skønsmæssig ansættelse af det skyldige beløb efter mineralolieafgiftslovens § 29, stk. 1, 2. pkt., gasafgiftslovens § 28, stk. 2, opkrævningslovens § 5, stk. 2, 2. pkt. for så vidt angår kulafgift eller CO2-afgiftslovens § 19, stk. 2, 2. pkt.

 

Bindende svar: Energi - afbrænding af pyrolysegas - overskudsvarme - kraftvarme - afgiftsgodtgørelse

SKM2023.567.SR

Spørger fremstillede dels pyrolyseolie og dels pyrolysegas ved forgasning af affald i et pyrolyseanlæg. Til denne proces anvendtes elektricitet. Affaldet var af fossil oprindelse og indeholdt kulbrinter. Pyrolysegassen var et uundgåeligt biprodukt ved fremstillingen af pyrolyseolie. Gassen havde et højt indhold af den brændbare kulbrinte metan (CH4), og er en afgiftspligtig kulbrinte. Kommunen havde udtalt, at afbrændingen af pyrolysegassen kunne anses som værende en renseproces.

Afbrændingen af pyrolysegassen var afgiftspligtigt efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, da pyrolysegassen var en kulbrinte, som anvendtes som brændsel til varmefremstilling.

Skatterådet kunne bekræfte, at spørgers afbrænding af pyrolysegas i en kedel med varmefremstilling var en godtgørelsesberettiget renseproces, og at den fremstillede varme herfra var overskudsvarme.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørgers afbrænding af pyrolysegas i en motor med el- og varmefremstilling var en godtgørelsesberettiget renseproces, eller at den fremstillede varme fra en motor var overskudsvarme. Afbrændingen af pyrolysegas i en motor med el- og varmefremstilling var i henhold til lovgivningen kraftvarmefremstilling, hvorfor afbrændingen ikke også kunne være en godtgørelsesberettiget renseproces.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 17/0517085
Naturgas forbrugt til rumopvarmning
Klagen skyldes, at SKAT har truffet afgørelse om, at selskabets godtgørelse af gasafgift skal nedsættes. Dette skyldes, at selskabet har anvendt naturgas til fremstilling af rumvarme, jf. gasafgiftslovens § 10, stk. 4, 1. punktum. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 31-10-2023

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om varetagelse af gasforsyningssikkerheden, BEK nr 1349 af 27/11/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Bekendtgørelse om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder, BEK nr 1363 af 28/11/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v., BEK nr 1358 af 24/11/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Bekendtgørelse om indtægtsramme og reguleringsregnskab for den, der varetager transmissionsvirksomhed af elektricitet, BEK nr 1400 af 30/11/2023. Udstedt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 52 Forslag til lov om ændring af momsloven, opkrævningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet).

Bilag

Bilag 4

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 10

Spm. om talepapir fra samrådet 23. november 2023

Spm. 11

Spm. om det er korrekt forstået, at der - hvis der ses bort fra den foreslåede ophævelse af den nuværende progressionsgrænse ved beregningen af bøder - for skatte- og afgiftsunddragelser, der ikke kan straffes med fængsel, både efter gældende regler og med lovforslaget straffes med en bøde, der udmåles til det unddragne beløb

Spm. 12

Spm. om at oplyse omgørelsesprocenten i skattesager ved henholdsvis domstolene, skatteankenævnene og Landsskatteretten

Spm. 13

Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-23 fra Syddansk Universitet, professor Frederik Waage om bekymring om lovkvaliteten, til skatteministeren, kopi til justitsministeren

L 85 Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love. (Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer, nedsættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om der ikke findes en smidigere model for lempelse af energiafgift for hotellers rumvarme, der ikke kræver en administrativ tung ordning med bl.a. opmåling af hotellets gangarealer, lobby m.v.

Spm. 2

Spm. om at redegøre for provenuberegningen bag lempelsen for hotellers rumvarmeafgift i forbindelse med FL 2019, jf. svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 717 af 8. september 2020 (folketingsåret 2019-20)

Spm. 3

Spm. om at oplyse provenueffekterne af at udvide afgiftslempelsen til også at gælde reception, fællesarealer, gangarealer, elevatorer, trapper osv.

Spm. 4

Spm. om at oplyse fordelingen af hoteller m.v. opdelt på primære opvarmningskilde (el, gas, fjernvarme, olie osv.) i perioden 2015 til 2023

Spm. 5

Spm. om forslaget vedrørende lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme kan justeres, så det bliver mindre bureaukratisk og dermed mindre administrativt byrdefuldt for hotelvirksomhederne

Almindelig del

Bilag

Bilag 64

Orientering om brev som regeringen har modtaget fra Michael Svarer, formand for ekspertgruppen for en grøn skattereform

Spørgsmål og svar

Spm. 101

Vil ministeren redegøre for sammenhængen mellem en ny flyafgift, hvor hovedparten af indtægterne ikke går tilbage til branchen, og følgende udsagn fra regeringsgrundlaget, hvor kun tobaks- og nikotinafgiften undtages fra princippet om, at provenuet skal føres tilbage krone for krone til erhvervene: ”I det omfang, at regeringen træffer beslutning om at hæve skatter eller afgifter, skal andre skatter eller afgifter tilsvarende reduceres, så der samlet set ikke opkræves mere i skat eller afgift. Tobaks- og nikotinafgifter er undtaget fra dette princip. Princippet gælder ikke for erhvervsbeskatning, hvis provenuet – som med den kommende CO2e-afgift på landbruget – føres tilbage krone for krone til erhvervene.”?  Svar  

Spm. 102

Vil ministeren redegøre for, hvor mange midler der kunne være indhentet i bidrag fra en passagerbetaling fra 2020 -2023, såfremt luftfartens egne anbefalinger om en klimafond var blevet fulgt?  Svar  

Spm. 103

Vil ministeren udarbejde en beregning af, hvor stor en andel de skattelettelser, som regeringen har stillet forslag om, der reelt ikke kommer danskerne til gode som følge af den passagerafgift, fordi den modvirkes af forslaget om en passagerafgift? Beregningen bedes foretaget ud fra en oversigt med udgangspunkt i den oversigt over skattelettelser, der er udarbejdet af Velliv, der fremgår af artiklen ”Se din gevinst på skattelettelserne ud fra din egen indkomst” fra Berlingske af den 6. november 2023. Tabellen bedes tilføjet et skøn for andelen af danskere, der befinder sig på hvert indkomstniveau, samt en beregning af, hvor meget den reelle skattelettelse fratrukket udgifter til passagerafgifter på hvert indkomstniveau vil være, hvis der tages udgangspunkt i en husstand på fire personer (to voksne og to børn), der en gang årligt rejser til Thailand og en gang årligt til Paris. Beregningen skal være inklusive omkostningerne til Fit for 55 – EU's plan for en grøn omstilling.  Svar  

Spm. 104

Vil ministeren redegøre for, hvorvidt regeringen også vil finansiere velfærd med grønne afgifter fra andre sektorer end luftfarten?  Svar  

Spm. 315

Vil ministeren redegøre for sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen? Svaret bedes opgjort som gennemsnit, længste og korteste behandlingstid ud for hver enkelt sagstype fra 2022 og frem. I forlængelse af dette, mener ministeren, at sagsbehandlingstiderne er tilfredsstillende?  Svar