Energinyt 2019, uge 46

Kære læser

Hermed denne uges Energinyt.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

Indhold

Artikler og interessante links
Mindre vandselskaber får mulighed for at udtræde af økonomisk regulering samt skattepligt
Energi & Forsyning - November 2019

Domme
Landsskatterettens kompetence til at behandle klager over SKATs afvisning af tilbagebetalingskrav - det forvaltningsretlige afgørelsesbegreb

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra EU-Domstolen
1 dom

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

Artikler og interessante links

BDO

Mindre vandselskaber får mulighed for at udtræde af økonomisk regulering samt skattepligt

Energistyrelsen udsendte den 13. november 2019 et lovforslag, som skal give mindre vandselskaber mulighed for at udtræde af den økonomiske regulering af vandsektoren samt af skattepligt. Udkastet skal ses som en del af udmøntningen af den politiske aftale fra den 22. november 2018, der omhandler...


EY

Energi & Forsyning - November 2019

I denne udgave kan du blandt andet få et overblik over relevante skatteforhold i energi- og forsyningssektoren samt læse om prisen på robotics, som nu også er attraktiv for mindre forsyninger.


 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Dom: Landsskatterettens kompetence til at behandle klager over SKATs afvisning af tilbagebetalingskrav - det forvaltningsretlige afgørelsesbegreb

SKM2019.563.ØLR

Sagen angik en række virksomheder, som i perioden 1993-2001 havde købt og forbrugt olieprodukter, hvoraf der var blevet opkrævet smøreolieafgift efter den dagældende mineralolieafgiftslov. Det viste sig efterfølgende, at afgiften var opkrævet i strid med EU-retten. Virksomhederne havde ikke selv betalt afgift af olieprodukterne, der var købt fra olieselskaber, som havde betalt afgift af produkterne til statskassen. Ifølge virksomhederne havde olieselskaberne overvæltet afgiften på virksomhederne i priserne på de solgte olieprodukter. Virksomhederne fremsatte derfor krav over for SKAT om tilbagebetaling af beløb svarende til den overvæltede afgift, jf. SKM2014.44.VLR og SKM2015.733.SKAT.

SKAT afviste kravene med henvisning til, at virksomhedernes eventuelle krav var forældede. Virksomhederne påklagede SKATs afvisning af deres krav til Landsskatteretten, som imidlertid afviste klagerne med den begrundelse, at de ikke vedrørte afgørelser omfattet af den i skatteforvaltningsloven fastsatte klageadgang til Landsskatteretten. Virksomhederne indbragte herefter sagerne for domstolene.

Landsrettens dom er en deldom vedrørende det spørgsmål, om Landsskatteretten har kompetence efter skatteforvaltningsloven til at behandle klagerne over SKATs afvisning af virksomhedernes krav.

Landsretten fandt, at virksomhedernes krav må klassificeres som formueretlige tilbagebetalingskrav efter principperne om condictio indebiti, og at SKATs beslutninger om at afvise kravene ikke havde karakter af forvaltningsretlige afgørelser. Beslutningerne kunne derfor ikke påklages til Landsskatteretten efter skatteforvaltningslovens regler, hvorefter kun afgørelser kan påklages til Landsskatteretten.

Landsretten afviste virksomhedernes indsigelser om, at manglende administrativ klageadgang var i strid med EU-retten, herunder det EU-retlige ækvivalensprincip, det EU-retlige effektivitetsprincip og et EUretligt ligebehandlingsprincip. Landsretten afviste i den forbindelse, at der var grundlag for at stille præjudicielle spørgsmål til EU-Domstolen som begæret af virksomhederne.

 

Høringsportalen

Forslag til lov om ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning
Oprettelsesdato: 12-11-2019
Høringsfrist: 06-12-2019

 

Nyt fra EU-domstolen

Indstillinger
C-454/18 Energipolitik Baltic Cable

Sagen omhandler:

Grænseoverskridende elektricitetsudveksling - forordning (EF) nr. 714/2009 - virksomhed, der udelukkende driver en samkøringslinje - begrebet transmissionssystemoperatør - anvendelse af indtægter fra tildeling af samkøringslinjer

Generaladvokatens indstilling:

1) Artikel 16, stk. 6, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 714/2009 af 13. juli 2009 om betingelserne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1228/2003 finder anvendelse i alle tilfælde, hvor en person opnår indtægter fra tildeling af samkøringslinjer, uanset om denne person er en transmissionssystemsoperatør som omhandlet i artikel 2, nr. 4), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv 2003/54/EF.

2) Artikel 16, stk. 6, første afsnit, litra a) og b), i forordning nr. 714/2009 skal fortolkes således, at indtægterne fra tildeling af samkøringslinjer må anvendes til at dække omkostningerne til drift og vedligeholdelse af en samkøringslinje og til at opnå en rimelig fortjeneste med forbehold af godkendelse fra de berørte medlemsstaters regulerende myndigheder, som skal efterprøve, at denne fortjeneste ikke har en størrelse, der skader samkøringslinjens drift og vedligeholdelse eller investeringer i nye samkøringskapaciteter. Hvis der imidlertid findes et retsgrundlag, hvorefter der opkræves en afgift, som dækker drifts- og vedligeholdelsesomkostningerne, skal artikel 16, stk. 6, første afsnit, litra a) og b), i forordning nr. 714/2009 fortolkes således, at en virksomhed, der udelukkende driver en samkøringslinje, først og fremmest bør anvende indtægterne fra tildelingen af samkøringslinjen til andre formål end samkøringslinjens drift og vedligeholdelse, f.eks. til at forøge en eksisterende samkøringslinjes kapacitet eller til at investere i en ny samkøringslinje.

3) Behandlingen af det femte præjudicielle spørgsmål har intet frembragt, der kan rejse tvivl om gyldigheden af artikel 16, stk. 6, i forordning nr. 714/2009.


Domme
C-585/17 Statsstøtte Dilly's Wellnesshotel

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - ændring af en godkendt støtteordning - artikel 108, stk. 3, TEUF - anmeldelsespligt - forbud mod gennemførelse uden godkendelse fra Europa-Kommissionen - forordning (EU) nr. 651/2014 - fritagelse - artikel 58, stk. 1 - forordningens tidsmæssige anvendelsesområde - artikel 44, stk. 3 - rækkevidde - national lovgivning, der fastsætter en beregningsformel for delvis godtgørelse af energiafgifter

Domstolens dom:

Præjudiciel forelæggelse - statsstøtte - ændring af en godkendt støtteordning - artikel 108, stk. 3, TEUF - anmeldelsespligt - forbud mod gennemførelse uden godkendelse fra Europa-Kommissionen - forordning (EU) nr. 651/2014 - fritagelse - artikel 58, stk. 1 - forordningens tidsmæssige anvendelsesområde - artikel 44, stk. 3 - rækkevidde - national lovgivning, der fastsætter en beregningsformel for delvis godtgørelse af energiafgifter

Tidligere dokument: C-585/17 Statsstøtte Dilly's Wellnesshotel - Indstilling


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Working Party on Tax Questions (Indirect Taxation - Excise duties/Energy taxation) - MORNING ONLY - CHANGE OF VENUE

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 64 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, skatteindberetningsloven og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. (Kommunalt ejede forsyningsvirksomheders valg af privat inddrivelse, restanceinddrivelsesmyndighedens overvæltning af omkostninger på skyldner ved brug af privat inkassator til inddrivelse i udlandet, ophævelse af fradragsret for renter af fordringer under inddrivelse samt forældelse m.v. i genoptagelsessager på inddrivelsesområdet m.v.).

Bilag

Bilag 1

Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 2

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 54

Henvendelse af 13/11-19 fra KPMG Acor Tax om afgiftsfritagelse for mineralogiske processer

Spørgsmål og svar

Spm. 67

Kan ministeren oplyse, om en medarbejder skal beskattes af værdien af en opsat el-ladestander på privatadressen, samt udgifterne til opsætning heraf, hvis en medarbejder får en el-varebil på gule plader stillet til rådighed af sin arbejdsgiver?  Svar  

Spm. 96

Vil ministeren med udgangspunkt i Afgifts- og tilskudsanalyse 4, som fastslår, at en ensartet afgift på alle udledninger omfattet af et mål er den mest omkostningseffektive metode, beregne størrelsen af en CO2-afgift, der er tilstrækkelig til at nå en målsætning om at reducere de danske drivhusgasudledninger med 70 pct. i 2030 i forhold til 1990, og vil ministeren beregne de dermed forbundne samfundsøkonomiske omkostninger og det offentlige provenu?  Svar  

Spm. 97

Vil ministeren med udgangspunkt i Afgifts- og tilskudsanalyse 4, som fastslår, at en ensartet afgift på alle udledninger omfattet af et mål er den mest omkostningseffektive metode, beregne størrelsen af en CO2-afgift, der er tilstrækkelig til at nå den målsætning om at reducere de danske drivhusgasudledninger i ikke-kvotesektoren med 39 pct. i 2030, som Danmark er pålagt ifølge aftalen i EU? Det forudsættes, at adgangen til fleksible instrumenter anvendes fuldt ud. Endvidere bedes ministeren beregne de dermed forbundne samfundsøkonomiske omkostninger og det offentlige provenu.  Svar