Energinyt |
EYEnergi & Forsyning - Januar 2016 I dette nummer har vi bl.a. fokus på nye regler på persondataområdet, lønprocessen og tilskud til varme produceret på biogas.
|
Afgørelse
Afslag på genoptagelse af Energiklagenævnets sag j.nr. 1011-14-139, som er afgjort den 30. marts 2015
Afgørelse
Effektiviseringskrav for elnetselskaberne for 2015
Bilag 1 - Energitilsynets afgørelse
Afgørelse
Effektiviseringskrav for elnetselskaberne for 2015
Bilag 1 - Energitilsynets afgørelse
Metodegodkendelse: Ændring af Energinet.dk's kommercielle afbrydelighedskoncept (gas)
Sekretariatsafgørelse, gas. Journalnr.: 15/08765 Sekretariatet for Energitilsynet har metodegodkendt en justering af Energinet.dk’s kommercielle afbrydelighedskoncept. Afbrydelighedskonceptet er en del af Energinet.dk’s forsyningssikkerhedsmodel, hvor Energinet.dk køber retten til at afbryde en stor kommerciel gaskundes gasforsyning under særlige omstændigheder. Ændringen skyldes, at det tyske transmissionssystem ved Ellund udvides fra 1. januar 2016. Den tyske systemudvidelse betyder, at Energinet.dk fremadrettet ikke har samme behov for kommercielt afbrydelige forbrugere. Sekretariatet har godkendt, at kriteriet for deltagelse ændres til at kun kommercielt afbrydelige forbrugere øst for kompressorstationen i Egtved kan deltage i konceptet, og at Hyper72 produktet udgår af konceptet
Metodegodkendelse: Tillæg til Energinet.dks kommercielle balancemodel - Gas
Sekretariatsafgørelse, gas. Journalnr.: 15/06234 Sekretariatet for Energitilsynet har metodegodkendt Energinet.dk’s anmeldte tillæg til den kommercielle balancemodel for det danske gastransmissionssystem. Energitilsynet godkendte Energinet.dk’s kommercielle balancemodel den 23. september 2014. Formålet med Energinet.dk’s tillæg til balancemodellen er at indføre en datamodel for levering af forbrugsdata for nDMS kunderne (de ikke-timeaflæste forbrugere). Tillægget indeholder derudover indførelse af en tilbagebetalingsmodel, bibeholdelse af prisloft/bund for afregningsprisen af ubalancer og bibeholdelse af beregningsmetoden for den neutrale gaspris. Med indførelse af en datamodel for nDMS kunderne vil den danske balancemodel være i fuld overensstemmelse med de fælleseuropæiske regler om balancering (balancekoden).
Tilkendegivelse - Principper ved opgørelsen af forrentningsgrundlag m.v. efter varmeforsyningsloven
Tilsynsafgørelse, varme. Journalnr.: 15/10485 Energitilsynet tilkendegav, hvorledes flere forhold vedrørende varmeforsyningsvirksomhedernes opgørelse af deres forrentningsgrundlag skulle håndteres. Tilkendegivelsen indebar bl.a. en stillingtagen til anvendelsen af Energitilsynets tilkendegivelse af 29. april 2008 om ”Administrationsgrundlag for opgørelse af fjernvarmeaktiver pr. 1. marts 1981” med tilhørende komponentliste.
I/S Amager Ressourcecenter ansøger om dispensation fra anmeldelsesbekendtgørelsen
Tilsynsafgørelse, varme. Journalnr.: 13/01263 Energitilsynet imødekom ikke ARCs ansøgning om dispensation således, at: 1) ARC ikke skal anmelde budgetter, men alene priseftervisninger, 2) ARC ikke skal anmelde afskrivninger i budgettet, eller således at ARC i sine priseftervisninger kan korrigere de varmeprismæssige afskrivninger, så der ikke opstår over- eller underdækninger, og 3) ARC kan budgettere med varmeprismæssige underdækninger
Afslag på håndhævelse af dele af Energitilsynets afgørelse af 17. juni 2002 om NESA og AAB AFD. 39
Tilsynsafgørelse, varme. Journalnr.: 12/10165 Energitilsynet pålagde ved afgørelse af 17. juni 2002 NESA Varme A/S at afregne fjernvarmen fra NESA Produktion A/S til en substitutionspris. NESA Varme A/S leverede fjernvarmen videre til beboerne i Boligforeningen AAB Afdeling 39 i Hjortekær. Boligforeningen klagede i 2012 til Energitilsynet med oplysning om, at nu E.ON Varme Danmark ApS ikke havde efterkommet Energitilsynets pålæg af 17. juni 2002. Afgørelsen er givet som en formandsafgørelse, fordi der er tale om et afslag på at håndhæve en tidligere afgørelse fra Energitilsynet.
Odense Kraftvarmeværk A/S - genbehandling af sag om klage fra Fjernvarme Fyn A/S over prisen på affaldsvarme
Tilsynsafgørelse, varme.
Journalnr.: 12/11100 Energitilsynet tilkendegav, at omkostningsfordelingen mellem varme- og affaldssiden i Odense Kraftvarmeværk skulle være 60/40. Dette medførte, at der skal tilbageføres ca. 59 mio. kr. fra affaldssiden til varmesiden i kraftvarmeværket. Energitilsynet tog stilling til, hvilke omkostninger der var særomkostninger for varme- henholdsvis affaldssiden, og hvilke omkostninger der var fællesomkostninger. Energitilsynet vurderede bl.a., at omkostningerne til transport af affald var en fællesomkostning. Der var tale om genbehandling af en sag, som Energiklagenævnet tidligere havde hjemvist til fornyet behandling.Sagens parter har meddelt sekretariatet, at de tager tilkendegivelsen til efterretning. Forhandlingen efter varmeforsyningslovens § 21, stk. 4, er derfor afsluttet. Der er på baggrund af forhandlingen ikke sket ændringer i tilkendegivelsen af 24. februar 2015. Odense Kraftvarmeværk og Fjernvarme Fyn har meddelt sekretariatet, at beløbet på 59 mio. kr. vil blive efterreguleret inden udgangen af maj 2015. Sekretariatet forstår meddelelsen således, at Odense Kraftvarmeværk og Fjernvarme Fyn har fremsendt en plan for efterreguleringen af de 59 mio. kr. Sekretariatet har godkendt planen, da den ikke anses for at være urimelig, jf. varmeforsyningslovens § 21, stk. 4. Med godkendelsen af planen for efterreguleringen af de 59 mio. kr. er sagen herefter afsluttet.
Odense Kraftvarmeværk - Omfordeling af afgifter og andre omkostninger med tilbagevirkende kraft
Tilsynsafgørelse, varme. Journalnr.: 14/04034 Energitilsynet har truffet afgørelse om, at omkostninger til afgift af affald anvendt som brændsel (”Tillægsafgift”) og omkostninger til CO2-afgift af ikke bionedbrydeligt affald anvendt som brændsel først kan anses for at være indregningsberettigede i varmeprisen fra tidspunktet for anmeldelse til Energitilsynet.
Prislofter
Udmelding af prisloft 2016
Øvrige sekretariatsafgørelser
Sekretariatsafgørelse om kommunernes årlige indberetning om deres el- og varmevirksomheder mv. for år 2013
Høring, el. Frist: 25. januar 2016
Høring vedrørende fastsættelse af tillæg til spotprisen for konkursramte kunder 2016
Høring, gas. Frist: 3. februar 2016
Energitilsynet har modtaget en anmeldelse fra Energinet.dk (gas) om ændring af multiplikator og sæsonprofil for fastsættelse af transmissionstariffer for de korte transportprodukter, dvs. kapacitetsprodukter på mindre end et år.
Sekretariatet for Energitilsynet skal anmode om eventuelle kommentarer til Energinet.dk’s metodeanmeldelse.
I styresignalet beskrives en ændring af praksis vedrørende ordningen om afgiftslempelse for fjernvarme (elpatronordningen) som følge af Landsskatterettens afgørelse i SKM2015.447.LSR.
Landsskatteretten traf afgørelse om, at klager var berettiget til tilbagebetaling af gasafgift efter gasafgiftslovens § 8, stk. 4, uden at der skulle ske modregning af forskellen mellem den faktiske kuldioxidafgift og grænsen for tilbagebetaling af kuldioxidafgift efter kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 7.
I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.
Der er adgang til genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, og § 32, stk. 1, nr. 1, fra og med den 1. november 2011.
Vedrører: Gasafgiftsloven § 8, stk. 4. CO2-afgiftsloven § 7, stk. 6
I styresignalet beskrives en ændring af praksis vedrørende ordningen om afgiftslempelse for fjernvarme (elpatronordningen) som følge af Landsskatterettens afgørelse i SKM2015.447.LSR .
Landsskatteretten traf afgørelse om, at klager var berettiget til tilbagebetaling af gasafgift efter gasafgiftslovens § 8, stk. 4, uden at der skulle ske modregning af forskellen mellem den faktiske kuldioxidafgift og grænsen for tilbagebetaling af kuldioxidafgift efter kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 7.
I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.
Der er adgang til genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, og § 32, stk. 1, nr. 1, fra og med den 1. november 2011.
Vedrører: Mineralolieafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 16 og nr. 19. Gasafgiftsloven § 1, stk. 1
Skatterådet kan ikke bekræfte, at propan fremstillet på basis af biomasse skal anses for at være biogas efter gasafgiftsloven.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at propan fremstillet på basis af biomasse skal anses for at være en bioolie efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 19.
Skatterådet finder, at propan til varmefremstilling er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 16 for anden flaskegas i form af LPG.
Vedrører: Gasafgiftsloven § 8, stk. 2. Kulafgiftsloven § 1, stk. 1, § 2, stk. 2, § 5, stk. 3 og stk. 7-10, § 7a, stk. 2 og 3. Kuldioxidafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 2 og 4, § 2, stk. 1, nr. 15, § 5, stk. 3, § 7a
LSR fandt, at et gasturbineanlæg og et affaldsforbrændingsanlæg, der befandt sig på samme adresse, måtte anses for 2 anlæg i energiafgiftsmæssig forstand.
I styresignalet beskrives en ændring af praksis vedrørende ordningen om afgiftslempelse for fjernvarme (elpatronordningen) som følge af Landsskatterettens afgørelse i SKM2015.447.LSR.
Landsskatteretten traf afgørelse om, at klager var berettiget til tilbagebetaling af gasafgift efter gasafgiftslovens § 8, stk. 4, uden at der skulle ske modregning af forskellen mellem den faktiske kuldioxidafgift og grænsen for tilbagebetaling af kuldioxidafgift efter kuldioxidafgiftslovens § 7, stk. 7.
I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.
Der er adgang til genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, og § 32, stk. 1, nr. 1, fra og med den 1. november 2011.
Høringssvar:
Nyhedsbrev til virksomheder
Satsændringer vedrørende energiafgifter 2016.
Udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Oprettelsesdato: 21-01-2016
Høringsfrist: 15-02-2016
Høring over udkast til lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget (Nedlæggelse af Energisparerådet)
Oprettelsesdato: 26-01-2016
Høringsfrist: 23-02-2016
SA.42424Denmark, Reduced contribution to financing of RES support for energy-intensive users
Member State: | Denmark |
Primary Objective: | Environmental protection |
Aid instrument: | Other |
Case Type: | Scheme |
Duration: | until 31.12.2020 |
Notification or Registration Date: | 02.07.2015 |
DG Responsible: | Competition DG |
2015/N | |
Decision on 31.08.2015: | Decision not to raise objections |
Decision Text: | Letter to the Member State - working language en Published on 14.10.2015 |
Publication on 06.11.2015: | Official Journal:JOCE C/369/2015 |
SA.39869Bulgaria, Corporate tax exemption scheme
Member State: | Bulgaria |
Primary Objective: | Regional development |
Legal basis primary: | Art. 107(3)(a) TFEU - Least developed regions |
Legal basis secondary: | GBER - General Block Exemption Regulation (651/2014) 2014-2020 |
Aid instrument: | Tax allowance |
Case Type: | Scheme |
Duration: | from 31.03.2015 to 31.12.2020 |
Notification or Registration Date: | 12.11.2014 |
DG Responsible: | Competition DG |
2014/N | |
Decision on 14.09.2015: | Decision not to raise objections |
Decision Text: | Letter to the Member State - working language en Published on 12.10.2015 |
Publication on 06.11.2015: | Official Journal:JOCE C/369/2015 |
SA.33206Germany, Alleged unlawful State aid to German Youth Hostel Association (DJH) – Tax measures
Member State: | Germany |
Legal basis primary: | No aid in the sense of Art. 107(1) TFEU |
Sector: | I.55.1 - Hotels and similar accommodationI.55.9 - Other accommodation |
Aid instrument: | Tax allowance |
Case Type: | Ad Hoc Case |
Notification or Registration Date: | 20.06.2011 |
DG Responsible: | Competition DG |
2015/NN | |
Decision on 26.10.2015: | Decision does not constitute aid |
Decision Text: | Letter to the Member State - working language en Published on 06.11.2015 |
Publication on 20.11.2015: | Official Journal:JOCE C/387/2015 |